De toekomst van linkbuilding: linkbuilden zonder verwijzingen

Links zijn nog altijd een zwaarwegende factor bij het behalen van een hoge positie in de zoekresultaten. Google streeft er echter naar om het algoritme minder afhankelijk te laten worden van links door andere signalen meer gewicht te geven. Een nieuw patent van Google geeft meer inzicht.

Links hebben altijd een grote rol gespeeld bij het verkrijgen van een hogere positie in de zoekresultaten. Een link vanaf een relevante pagina met jouw zoekwoord in de linktekst zorgde ervoor dat je een hogere positie behaalde voor dat zoekwoord. Het duurde niet lang voordat dit ‘trucje’ werd misbruikt. Links werden aangevraagd, ingekocht en geruild zonder dat het uitmaakte waar ze vandaan kwamen.

Om deze linkspam tegen te gaan, lanceerde Google de zogenoemde Penguin update. In sommige gevallen worden er zelfs handmatige straffen uitgedeeld. Desondanks is het algoritme nog erg afhankelijk van inkomende links bij het bepalen van posities in de zoekresultaten. In het onderstaande filmpje stelt het hoofd van het Google webspam team, Matt Cuts, dat er in de toekomst minder nadruk zal worden gelegd op links:

Panda patent
Google geeft aan in de toekomst links minder zwaar te laten wegen en andere signalen van autoriteit meer gewicht te geven. Een nieuw patent van Google geeft aanwijzingen van criteria die een grotere rol zullen spelen. Het patent is onderdeel van de Panda Update. De Panda update kijkt als gezegd naar de kwaliteit van content en pakt websites aan die gebruik maken van slechte content om hogere posities te behalen in de zoekresultaten. De originele versie van het patent bestaat uit een hoop technische termen en leest niet echt lekker weg. Mocht je het originele artikel toch willen lezen, dan kun je het hier vinden.

Er is één specifiek punt uit het patent dat ik vooral wil delen, omdat het de kern raakt:

The system determines a count of independent links for the group (step 302). A link for a group of resources is an incoming link to a resource in the group, i.e., a link having a resource in the group as its target. Links for the group can include express links, implied links, or both. […] An implied link is a reference to a target resource, e.g., a citation to the target resource, which is included in a source resource but is not an express link to the target resource. Thus, a resource in the group can be the target of an implied link without a user being able to navigate to the resource by following the implied link.

In het patent staat dat een onafhankelijke link een verwijzing is waarvan de bron van de link en de bestemming van de link onafhankelijk van elkaar zijn. Daarnaast moeten de linkbronnen die naar de website verwijzen ook onafhankelijk van elkaar zijn. Hiermee geeft Google aan dat verwijzingen die op websites staan van dezelfde eigenaar of beheerder minder zwaar zullen wegen.

Vervolgens staat er dat een inkomende link kan bestaan uit een ‘express link’, implied link’ of beide. Een express link is een expliciete link tussen pagina’s, de link zoals we hem kennen. Ik wil het echter hebben over die implied link. Er staat dat een implied link een referentie/citatie is naar een bron (website), maar geen expliciete link is. Met andere woorden: een vermelding van jouw website, merk of product in online content zonder dat deze een link is. Bijvoorbeeld als jouw merknaam genoemd wordt in een blogartikel. Dit patent bevestigt het vermoeden van vele online marketeers dat niet linkende citaties van je merknaam in een relevante omgeving een belangrijke rankingfactor zal worden (of al is). In deze interessante Whiteboard Friday vertelt Rand Fishkin van MOZ er over en noemt het co-occurrence.

Hoe koppelt Google je merknaam aan je website? Dit wordt in het zelfde patent ‘reffering query’ genoemd. Google analyseert welke termen mensen gebruiken in hun zoekopdrachten en vervolgens op welke site ze klikken. Hierdoor worden zoekopdrachten en websites aan elkaar gekoppeld, dus ook jouw merknaam.

Populariteit
Kort na de publicatie van het patent kwam Matt Cuts met een video over een komende update die er voor zal zorgen dat het algoritme anders zal kijken naar autoriteit.

Door nadruk te leggen op het verschil tussen populariteit en links geeft Matt aan dat Google streeft naar het beter laten ranken van populaire sites. Hierbij zal het zwaarder laten wegen van citaties een belangrijke rol spelen. Het is eigenlijk ook logisch dat een populair merk waar online veel over gesproken wordt beter zou moeten ranken dan een website die goed is in het manipuleren van het algoritme door bijvoorbeeld zwaar te linkbuilden.

Wat betekent dit voor SEO?
SEO wordt steeds meer een PR-spel. Het meewegen van citaties als links geeft aan dat branding een grotere rol zal spelen in organische zoekposities. Er is een aantal zaken waar je als online marketeer rekening mee moet houden:

1. Doe je linkbuild-oogkleppen af: Links zijn nog altijd waardevol en zullen dat voorlopig blijven. Hierdoor steken veel experts nog veel aandacht in linkbuilden zonder naar de kwaliteit te kijken. Google heeft duidelijk gemaakt dat blackhat tactieken bestraft worden en dat ze de rol van links willen devalueren. Stel kwaliteit dus voorop en ga voor de onafhankelijke link die naast linkwaarde ook bezoek naar je website stuurt. Let daarnaast minder op zoekwoorden in de linktekst en gebruik ook je merknaam in de linktekst. Wees blij met die no-follow link of implied link, want ook die zijn van waarde.

2. Creëer content die ertoe doet: Ontwikkel een strategie die zich richt op het creëren van content waarover mensen zullen praten en die ze willen delen. Merken en websites die vaker op het web genoemd worden, zullen het beter doen in de zoekresultaten.

3. Wees een merk: Het meewegen van citaties als links geeft aan dat branding een grotere rol zal spelen in organische zoekposities. Steek energie in PR en ontwikkel een reputatie, waardoor over je merk en jouw producten gesproken wordt. Een herkenbaar merk schept meer vertrouwen en zal eerder als autoriteit beschouwd worden. Dit zal niet alleen tot hogere posities in de zoekmachines leiden, maar ook tot hogere aankoop intentie en merkloyaliteit.

2 Reacties

Inderdaad een interessant patent! Ik heb wel één kanttekening over je conclusie over onafhankelijke links. Zoals je bij claim 15 ziet staan:

“15. The method of claim 1, wherein an independent link for a particular group of resources is a link from a source resource to a target resource, wherein the target resource is included in the particular group of resources, and wherein the source resource and the target resource have been determined to be independent.”

gaat het hier om de relatie tussen de URL waar de link staat en de URL waar de link naar verwijst. Zie ook claim 17: “determining that the source group and the target group are not likely to be related.”

Bij dergelijke patenten moet je bedenken dat dit niet geschreven is vanuit een SEO oogpunt. Het gaat hier dan ook om het verschil tussen externe en interne links, niet om de relatie tussen twee externe bronnen. Denk bijvoorbeeld aan een link vanuit een app en vanuit een URL. Zelfde content. Wat mij betreft is jouw conclusie over de onafhankelijkheid van externe inkomende links dan ook gestoeld op een foutieve interpretatie. Het gaat niet om dezelfde eigenaar / beheerder maar om eventueel overeenkomstige inhoud tussen verschillende bronnen.

Ongetwijfeld weet Google van heel veel webmasters welke websites men in hun portfolio heeft zitten, maar dat is op grote schaal natuurlijk niet toepasbaar op een algoritme.

Interessant Artikel 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug