-

De toekomst van solliciteren: opvallende trends en ontwikkelingen

Er is niets zo dynamisch als de arbeidsmarkt. Er komen elk jaar nieuwe trends bij. Dit geldt ook voor solliciteren. Vooral nu met de coronacrisis is er een hoop veranderd als het gaat om het vinden van werk en de manier van solliciteren. Mede door de impact van Artificial intelligence (kunstmatige intelligentie) zal de manier van solliciteren gaan veranderen en gaan veel zaken door digitalisering in een stroomversnelling. 

Trend 1: De impact van kunstmatige intelligentie (AI)

Kunstmatige intelligentie, ook wel artificial intelligence, zorgt ervoor dat het recruitmentproces verder wordt gedigitaliseerd. Stel er is een kandidaat die solliciteert voor een bepaalde functie bij een bedrijf. Dan is het niet heel gek dat tegenwoordig een motivatiebrief wordt gescreend door een robot. Kandidaten moeten van te voren goed nadenken welke termen ze gebruiken in hun CV of motivatiebrief. Deze worden namelijk gefilterd door bepaalde screeningsoftware. 

Een chatbot om snel en simpel te solliciteren  

De HR-afdeling wordt toch door mensen gerund? Moet je dan wel met een chatrobot aan de slag? Een chatbot is een waardvolle aanvulling, geen vervanging. Steeds meer recruitment bedrijven zien de kansen van een chatbot. Ze zorgen er namelijk voor dat er 24/7 eerstelijns contact mogelijk is. De recruiter kan het persoonlijk contact daarna oppakken. Je kunt een chatrobot bijvoorbeeld inzetten bij de oriëntatie van kandidaten. Het is namelijk een laagdrempelige manier om een aantal vragen te beantwoorden over bijvoorbeeld: het salaris, de cultuur binnen het bedrijf, hoe er wordt omgegaan met COVID-maatregelen en hoe zij tegenover het nieuwe werken staan. 

Daarnaast kan een chatrobot een voorselectie maken van kandidaten. Mocht er een vacature zijn waarop veel kandidaten hebben gereageerd dan kan de chatbot met een aantal gerichte vragen een selectie maken. Stel er reageert een kandidaat op de vacature en deze is woonzaam in Friesland. De betreffende vacature gaat om een functie in Rotterdam. Dan kan de chatbot op een leuke en vriendelijke manier een andere vacature in Friesland aanbevelen. Hierdoor kan de chatbot ervoor zorgen dat het aantal potentiële kandidaten flink wordt verlaagd. Dit maakt de voorselectie voor de recruiter veel eenvoudig en minder tijdrovend. 

Een sollicitatierobot die kandidaten eerlijker beoordeelt 

Er is een sollicitatierobot in de maak die sollicitatiegesprekken kan voeren. Sollicitatierobot Sigmund is van assessmentaanbieder LTP Business Psychologen. Deze robot is vernoemd naar de psycholoog Sigmund Freud. Het voordeel aan deze robot is dat er sollicitatiegesprekken gevoerd kunnen worden waarbij ergernissen, etniciteit, achtergrond en geslacht geen rol spelen. Vooroordelen over etniciteit, geslacht of andere uiterlijke kenmerken kunnen de inhoudelijke kwaliteit van een sollicitant behoorlijk overschaduwen. De robot helpt om objectiever te oordelen. Een ander voordeel van sollicitatierobot Sigmund is dat er volledige aandacht is voor de kandidaat. De robot luistert echt naar wat er wordt gezegd. 

De robot maakt gebruik van algoritmes om een oordeel te vellen. Aan de hand van tien vragen beoordeelt Sigmund sollicitanten zonder dat er een cv aan te pas komt. 

Hoewel het nog gaat om een onderzoekstraject zijn de verwachtingen hooggespannen. 

Mocht deze robot in de toekomst echt worden ingezet dan zou dit betekenen dat mensen niet meer worden afgewezen op basis van cv, gemoedstoestand of vooroordelen. 

Trend 2: Digitaal solliciteren 

De tijden van het omcirkelen van vacatures in de krant zijn voorbij. Online zijn er eindeloos veel mogelijkheden om digitaal te solliciteren. Werkgevers zorgen er steeds meer voor dat het aantrekkelijker wordt gemaakt om te solliciteren. Uit een onderzoek van LinkedIn is gebleken dat ruim een derde van de millenials liever bezig is met een garage opruimen, dan dat ze een afspraak maken met een werkgever. Hieruit kun je opmaken dat het sollicitatieproces dus veel aantrekkelijker moet worden.  

Solliciteren via Whatsapp 

Whatsapp wordt door sommige bedrijven al gebruikt om te solliciteren. In 2020 zal dit alleen maar verder toenemen. Waarom zou je een ingewikkelde sollicitatieprocedure moeten doorlopen voor een bijbaan? Dit dacht ook de Action. Zij lanceerde in samenwerking met communicatiebureau Maximum een bijbaancampagne met behulp van Whatsapp. 

Op een speciale bijbaanpagina vullen sollicitanten hun telefoonnummer in. Vervolgens krijgen de kandidaten vier vragen te beantwoorden. Inmiddels solliciteren er meer dan 70 kandidaten per dag bij de Action via een simpel appje.  

In Amsterdam opende vorig jaar het Leonardo Royal Hotel. Geïnteresseerde kandidaten die wilden solliciteren konden zichzelf introduceren met een voice memo via Whatsapp. Het is een laagdrempelige sollicitatiemethode die ook in de hotelbranche is doorgedrongen. De actie is georganiseerd door het bureau gr8 samen met Supersky.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Via de IT-dienstverlener Neomax werkt het net weer even anders. Als een kandidaat hier een passende vacature ziet, dan kan hij of zij direct een boodschap achterlaten via Whatsapp. Door middel van een groene knop wordt een appje geopend met een functietitel en de zin ‘Graag wil ik op deze vacature solliciteren’. Neomax neemt vervolgens contact op met de sollicitant. 

Videosollicitaties

Video solliciteren wordt al eventjes gebruikt om geschikte kandidaten te selecteren. Het is een manier om je te onderscheiden van de andere kandidaten. Maar door Corona is video solliciteren in een stroomversnelling gegaan. Het is zo goed als de enige manier geworden om een nieuwe baan te krijgen. De verwachting is dat deze trend de komende jaren verder zal gaan groeien. 

Grote bedrijven gebruikten al langer videocalls bij hun sollicitaties. ING deed dit bijvoorbeeld al bij de werving en selectie van trainees. Maar ook Philips maakte al gebruik van videosollicitaties. 

Een videosollicitatie geeft de werkgever een goede indruk van de sollicitant en hoe zijn of haar sociale vaardigheden zijn. Wel vraagt video solliciteren om het nodige aanpassingsvermogen en voorbereiding. Het blijft immers een andere manier van solliciteren als een face-to-face gesprek. 

Alles is digitaal 

Vrijwel het gehele sollicitatieproces gaat tegenwoordig digitaal. Bij veel bedrijven kun je direct online solliciteren. Dit kan door middel van een formulier op de website van het bedrijf of via LinkedIn. Ook het selecteren van brieven en CV’s gaat vaak digitaal door middel van keywords. Maar ook een motivatiebrief maken of het opstellen van een CV kan volledig digitaal. Je hebt bepaalde tools waarmee je door middel van AI wordt geholpen om een passende brief op te stellen. 

Je kiest een functie waarop je wilt solliciteren, beantwoord vervolgens een aantal vragen over de functie en je kennis, ervaring en persoonlijkheid. Op basis van deze gegevens stelt de tool een geautomatiseerde brief op. Je kunt tenslotte de brief nog desgewenst aanpassen. Hierdoor wordt het schrijven van een motivatiebrief een stuk eenvoudiger en de drempel voor sollicitanten lager om te solliciteren. Sollicitanten vinden het namelijk vaak lastig om een motivatie goed onder woorden te brengen. 

Trend 3: Een leven lang leren

Door de digitaliserende arbeidsmarkt zijn er nieuwe vaardigheden nodig. Dit geldt ook voor banen buiten de technologie en de IT-sector. Er wordt steeds meer van werknemers verwacht dat zij mee ontwikkelen. Vaardigheden worden steeds belangrijker in het vinden van een passende baan. Technische support of data-analyse zijn twee voorbeelden van veelgevraagde digitale skills.  Momenteel is er alleen een mismatch. Er is een stijgende werkloosheid maar er is een groeiende beschikbaarheid van banen met een digitaal component. Helaas is er een te kort aan voldoende mensen om deze beschikbare banen te vervullen.  

Samenwerking tussen LinkedIn en Microsoft om COVID-werkloosheid aan te pakken

Microsoft en LinkedIn hebben een speciaal trainingsprogramma in het leven geroepen om werkzoekenden die tijdens de pandemie hun baan zijn kwijtgeraakt te helpen bij het vinden van een baan. De focus van het leerprogramma ligt op het snel aanleren van digitale vaardigheden voor banen van nu en morgen. Ze verwachten met het platform 50.000 mensen aan de juiste actuele trainingsprogramma’s te helpen. Het trainingsprogramma moet mensen versneld helpen naar het vinden van een nieuwe baan. Microsoft en LinkedIn willen hiermee de carrièreperspectieven van werkzoekenden verbeteren. 

Over de auteur: Marthijn van Oostveen is SEO marketeer.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond