-

Toon je producten gratis in Google Shopping

De gratis productvertoningen in Google Shopping zijn nu ook inzetbaar in Nederland! Maar wat is het eigenlijk, en wat kun je ermee?

Om te beginnen met de eerste vraag: wat zijn nu eigenlijk die Google Shopping organic results? Hierbij is het belangrijk te weten dat het hier gaat om de resultaten in de Google Shopping tab en dus niet de SERP (Search Engine Result Page, de zoekresultatenpagina van Google). Op de SERP zie je nog steeds de vertrouwde geadverteerde producten bovenaan de pagina staan. De Google Shopping tab werkt als een productvergelijker. Met deze dienst kunnen retailers producten op een visueel aantrekkelijke manier adverteren in Google Shopping Ads. Simpel gezegd is de nieuwe feature hetzelfde als Google Shopping Ads, maar dan organisch. De Google Shopping tab bestaat nu dus uit zowel betaalde als niet-betaalde producten. 

Waarom komt Google hiermee?

Het officiële bericht van Google laat ons weten dat Google een reikende hand biedt aan de retailers die het moeilijk hebben als gevolg van COVID-19. De offline winkelstraat verplaatst zich naar de online wereld, maar er zijn genoeg bedrijven die geen geld (meer) hebben om te adverteren op Google. Gelukkig is daar nu Google met de nieuwe feature: Google Shopping Organic results. Heel nobel natuurlijk van Google, maar er gaan ook geluiden dat dit vooral een zet is om concurrent Amazon af te troeven. 

De grote jongens Google en Amazon nemen het tegen elkaar op

We gaan eerst even een stapje terug om dit goed te kunnen begrijpen. De afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden dat Google zijn gebruikers binnen hun eigen ecosysteem wil houden. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de komst van Zero Clicks. Google probeert het totaalplaatje te leveren, zodat je het platform eigenlijk niet meer hoeft te verlaten. Dit spelletje wordt steeds lastiger gemaakt door concurrenten, zoals Amazon. Amazon domineert als grootste productzoekmachine en rekent af met Google, omdat je op dit platform het product kunt kopen én omdat  Amazon een groter aanbod heeft. 2-0 voor Amazon dus en daarom de hoogste tijd voor Google om terug te slaan. 

De evolutie van Google

Dat terugslaan hoopt Google te doen met de uitrol van organic shopping resultaten. Hierdoor vergroten ze namelijk het aanbod van producten op Google Shopping. Dat maakt dat Google op weg is naar de 2-1. Op dit moment biedt Amazon meer dan 500 miljoen producten aan, dus die comeback van Google heeft wel wat tijd nodig. Verder heeft Google aangegeven dat je als verkoper je Google Merchant Center-account kunt koppelen aan je PayPal-account. Dit is een teken aan de wand dat Google bezig is met de voorbereidingen om direct te kunnen verkopen op Google. De mogelijke gelijkmaker dus. 

Om de voorsprong te pakken, heeft Google een grote troef in handen: data. Met het aanbieden van organic resultaten in Google Shopping kan Google nog meer data verzamelen en dus ook relevanter worden. Maar onderschat de andere grote jongen Amazon niet: ook zij hebben enorm veel data in handen. Het wordt dus spannend wie van de twee de uiteindelijke voorsprong gaat pakken. 

Welke voordelen hebben de organische resultaten van Google Shopping?

We waren al enthousiast over deze nieuwe feature, maar toen we alle voordelen zagen werden we nog enthousiaster. We hebben ze voor je op een rijtje gezet:

  • Meer zichtbaarheid voor je producten en dus ook voor je website
  • De clicks op de organische shopping resultaten zijn gratis, dus dat betekent dat je niet voor dat verkeer naar je website hoeft te betalen
  • Het is een mooie kans om Google Shopping te testen als je er nog geen gebruik van maakte
  • Als je te maken hebt met budgetcuts in bijvoorbeeld je SEA, kun je nog steeds gebruik maken van Google Shopping
  • Het wordt momenteel itgerold in Nederland, dus je kunt nog een voorsprong pakken op je concurrenten
  • Als je al gebruik maakt van Google Shopping, hoef je je maar weinig in te spannen om ook organisch zichtbaar te zijn
Zo kom je in de organische resultaten van Google Shopping terecht

Met dit stappenplan kun je zo snel mogelijk zichtbaar zijn in de organische resultaten van Google Shopping. Heb je al een Google Merchant Center-account? Dan kun je direct door naar stap 5. Heb je dit niet of wil je even checken of je alles goed hebt staan? Lees dan hieronder hoe je het aanpakt. 

  1. Maak een Google Merchant Center-account aan.
  2. Creëer een product feed. Je product feed is een export van je productdatabase, eigenlijk je assortiment dus. Dit kun je ophalen met een tool, zoals Channable. Koppel daarna de product feed aan het Merchant Center.
  3. Zorg ervoor dat je producten voorzien zijn van structured data. Denk hierbij aan zaken als productnaam, afbeeldingen, reviews, prijs en omschrijving. Zo zorg je ervoor dat het duidelijk is welke informatie er bekend is over een bepaald product en verrijk je producten.
  4. Combineer je product feed met de structured data, zodat het Merchant Center het complete plaatje ontvangt. Upload nu je product feed naar je account.
  5. Ga in het Merchant Center naar ‘groei’ en vervolgens ‘programma’s beheren’ in het linkernavigatiemenu en vervolgens de programmakaart ‘platforms van Google’ (of de Engelse variant: ‘Surfaces across Google’). Vink die laatste aan en je kunt genieten van de organische resultaten in Google Shopping. 
  6. Zorg dat de SEA-specialist een organic shopping UTM toevoegt in Google Analytics, zodat je kunt meten wat de organische shopping resultaten voor je doen.
Sla je slag!

Nu ben je helemaal ready en kun je profiteren van alle voordelen van Google Shopping Organic listings! 

Over de auteur: Quincy van der Starre is Organic Growth Specialist bij OAK.

 

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Marjolijn - Truly Wooly Kids

Wat een fijn artikel! Heeft iemand tips of aanbevelingen van iemand / partijen die Google shopping voor mijn MKB bedrijf kunnen instellen?

Met hartelijke groet,
Marjolijn

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond