-

Travix: ‘We willen onze klanten dezelfde tarieven en voorwaarden bieden als airlines’

New Distribution Capability, GDS-toeslagen, direct connect, rich content – het wordt er niet overzichtelijker op in de wereld van de vliegticketdistributie. Laila Ben Salah, director Industry Relations bij Travix, legt uit hoe het zit. “De manier waarop vliegtickets worden verkocht en gekocht gaat drastisch veranderen.” 

De distributie van vliegtickets heeft decennialang op dezelfde manier plaats gevonden. De tarieven en voorwaarden van alle bij IATA aangesloten luchtvaartmaatschappijen werden geladen in de global distribution systems (GDS’en), waarvan Amadeus, Travelport en Sabre de bekendste zijn. Reisagenten konden die vluchten boeken door codes in te kloppen op het zogenoemde green screen, met als leidende selectiecriteria: prijs en beschikbaarheid.

Met de komst van online boeken en de groeiende populariteit van de low-cost airlines werd dit model op de kop gezet. De gevestigde namen moesten concurreren met prijsvechters en gingen op zoek naar besparingsmogelijkheden. De luchtvaartmaatschappijen vonden de GDS’en te duur en de mogelijkheden tot differentiatie te beperkt. Daarom gingen zij op zoek naar alternatieven. Dat leidde in 2012 tot de aankondiging van de New Distribution Capability (NDC) – een XML-standaard opgesteld door branchevereniging IATA die een rijkere ‘shoppingbeleving’ mogelijk moet maken.

Moderne en klantgerichte distributie

Voor Travix zit het belang van NDC in het moderniseren en klantgerichter maken van het distributielandschap, zegt Laila Ben Salah. “Wij willen onze klanten dezelfde producten en tarieven aan kunnen bieden als de luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast willen we goed samenwerken met de airlines en GDS’en, onze technologische partners. Dat is de reden dat we een aantal NDC-samenwerkingsverbanden zijn aangegaan die we recent hebben aangekondigd.”

Met de Lufthansa Group en Air France-KLM is dat een content-overeenkomst, legt Ben Salah uit. “Door middel van API-koppelingen worden wij verbonden met hun NDC-aanbod en orderbeheersysteem. Hierdoor kunnen wij onze klanten dezelfde tarieven en voorwaarden aanbieden als de airlines op hun eigen website doen. Airlines hebben namelijk een gedifferentieerd NDC-aanbod, dat sowieso geen GDS-toeslag kent en speciale gereduceerde tarieven en extra’s bevat, zoals het inchecken van ruimbagage en het selecteren van een stoel.”

Deze zogenoemde direct connect met de inventaris van de airline zorgt ervoor dat alle Travix-websites, waaronder CheapTickets.nl en Vliegwinkel.nl een zo compleet mogelijk overzicht kan bieden aan klanten tegen de gunstigste prijzen en voorwaarden. “Voor onze airlinepartners is het voordeel dat zij hun product beter voor het voetlicht kunnen brengen. Voor de klant betekent het dat ze op één website een vergelijking kunnen blijven maken van alle airlines en prijzen, zoals zij van ons gewend zijn.”

Samenwerking met Amadeus

Laila Ben Salah, Travix
Naast de API-koppelingen met de luchtvaartmaatschappijen is Travix ook een NDC-samenwerkingsverband aangegaan met Amadeus. Precies, zo’n GDS die de airlines met NDC juist proberen te omzeilen. Hoe zit dat? “Wij nemen deel aan het NDC X-programma van Amadeus dat is gericht op modernisering. We werken samen aan een oplossing waarmee online reisagenten toegang krijgen tot de NDC-content van airlines, zonder dat er API-koppelingen nodig zijn.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een kleinere agent niet de resources heeft om API’s te onderhouden. Of ze kiezen voor een directe verbinding met de grote spelers en halen de overige informatie van het NDC X-platform. Op dit moment zijn we ook bezig met analyseren hoe we dit gaan inrichten, naast onze API-koppelingen met Air France-KLM en Lufthansa Group. Maar we vinden het wel belangrijk dat we mee kunnen denken over hoe deze oplossing eruit moet komen te zien. We zitten nu in de eerste fase van het project – het bedenken en bouwen van het platform. In fase twee komen de post-boekingservices erbij, zoals het annuleren, omboeken en wijzigen van een vliegticket.”

Routehappy maakt faciliteiten inzichtelijk

Om de situatie voor de leek nog wat complexer te maken, werkt Travix ook samen met Routehappy, een oplossing waarmee airlines beter kunnen laten zien wat hun product inhoudt. Deze rijke content moet een betere shoppingbeleving bieden aan consumenten. Precies, de grondgedachte van NDC. “Routehappy is erop gericht om de faciliteiten en diensten van airlines inzichtelijk te maken voor de reiziger. Denk aan het comfort aan boord, entertainment en eten en drinken. Deze informatie hebben we geïntegreerd in de vluchtresultaten zodat de klant meer factoren in zijn keuze kan meenemen dan alleen prijs. Dat is succesvol: we zien een conversiestijging bij de airlines die rijke content bieden via Routehappy.”

Ben Salah is er dan ook van overtuigd dat NDC de toekomst van vliegticketdistributie is, benadrukt zij tot slot. “Wij vinden innovatie heel belangrijk en zijn altijd aan het kijken hoe het boekingproces beter kan. NDC sluit aan bij ons streven om klanten een optimale end-to-end booking experience te geven én om een goede partner te zijn in de reisbranche. En voor onszelf betekent het dat onze rol als schakel tussen de klant en de airlines nog meer waarde kan toevoegen voor beide partijen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond