-

Dit zijn dé grote trends voor e-commerce fulfillment

Consumenten overtreffen zichzelf ieder jaar weer als het gaat om hun verwachtingen. Enkel online aanwezig zijn is voor retailers nooit voldoende om een product van winkelwagen tot de voordeur te krijgen. Ze moeten ervoor zorgen dat hun producten snel, accuraat en zonder problemen worden geleverd. Succesvolle fulfillment workflows en automatiseringstechnologieën doen meer dan enkel de klantrelatie verbeteren; ze vormen een belangrijk voordeel ten opzichte van concurrenten. Met de volgende vijf trends blijf je hen een stap voor.

Grote toename van automatisering

Automatisering gaat een steeds belangrijkere rol spelen in het verbeteren van de productiviteit. Bedrijven die hun interne processen willen stroomlijnen, moeten hierin dus investeren. De potentiële kostenbesparingen zijn aanzienlijk. Het is belangrijk om te bepalen hoe verschillende soorten technologieën kunnen helpen met het automatiseren van specifieke workflows. In de fulfillmentcentra van Amazon maken ze bijvoorbeeld gebruik van robots om de levertijden te verbeteren, inventarisatieprocessen te maximaliseren en medewerkers op verschillende manieren te ondersteunen. 

Real-time data is een must in alle onderdelen van het proces

Door de groei van e-commerce betreden steeds meer spelers het ecosysteem: marketplaces, logistieke dienstverleners, vervoerders, leveranciers van betaaloplossingen en consumenten. Deze connectiviteit zorgt ervoor dat real-time gegevens een primaire rol gaan spelen in e-commerce. De consumentverwachtingen op het gebied van winkelervaringen en aanvaardbare levertijden blijven druk uitoefenen op retailers. Organisaties kunnen aan de hoge eisen blijven voldoen door via data inzicht te krijgen in marktanalyses. Hierdoor kunnen ze slimmere strategieën implementeren in hun webshop en magazijn.

Verdere groei marketplaces

De verwachte omzet van platformaanbieders in 2022 is 40,2 miljard dollar. Een groot deel van deze groei kan worden toegeschreven aan de opkomst van online marketplaces. Hierdoor kunnen organisaties nieuwe klantgroepen aanboren, zowel binnen als buiten de landsgrenzen. Het gevolg is een grote toestroom van retailers naar marketplaces om hun verkoop te stimuleren. Google heeft met Shopping Actions ook zijn eigen marketplace gelanceerd. En hoewel deze momenteel enkel beschikbaar is in de Verenigde Staten en Frankrijk, heeft het potentie om verkopers op een wereldwijde markt te introduceren. Door gebruik te maken van online marketplaces zorgen retailers ervoor dat hun producten voor zoveel mogelijk klanten toegankelijk zijn, ongeacht hun locatie.

Kostenverlaging door slimme inzet technologie

Kosten van fulfillment-activiteiten verlagen en logistieke processen stroomlijnen met behulp van technologie, kan organisaties helpen de stijgende kosten tegen te gaan, de marge te behouden en zelfs nieuwe omzetmogelijkheden te creëren. Denk aan het verkopen van diensten met toegevoegde waarde of het aanbieden van gratis of minder dure leveringsopties. Door innovatieve manieren te vinden om toegevoegde waarde te bieden voor klanten, kunnen bedrijven zich beter onderscheiden van de concurrentie, de relatie met de klant verbeteren en de totale omzet verhogen.

Augmented Reality in het magazijn

Opkomende technologieën zoals Augmented Reality (AR) worden al gebruikt in e-commerce. Consumenten kunnen bijvoorbeeld make-up, kleding en andere producten virtueel uitproberen voordat ze het online kopen. Voor bedrijven is er nu een nieuwe AR-applicatie voor gebruik in het magazijn waarmee interne processen worden geautomatiseerd. Deze nieuwe technologie kan het personeel bijvoorbeeld helpen bij het vinden, tellen en sorteren van afvalbakken en het sneller dan ooit bepalen van lege afvalbakken. Dit bespaart niet alleen tijd in het magazijn, maar verbetert ook de nauwkeurigheid bij het selecteren van artikelen.

Onderzoeksbureau eMarketer stelt dat de e-commerce verkoop tegen het einde van 2023 kan oplopen tot 6,5 miljard dollar. Wil je als retailer meegaan in die snelle groei, dan is het cruciaal om afgestemd te blijven op de belangrijkste trends in de industrie. Hierbij is het van belang om fulfillment processen continu te onderzoeken om zo mogelijkheden voor verbetering en innovatie te identificeren. Het omarmen van nieuwe technologieën is dé manier om de concurrentie een stap voor te blijven.

Over de auteur: Johannes Panzer is hoofd product strategie e-commerce bij Descartes.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond