-

Trends in travel: Booking.com, Otravo en Belvilla over 2018

Wat gaat 2018 de reisbranche brengen? We vroegen Booking.com, Otravo en Belvilla naar hun plannen en de trends voor het komende jaar. “2018 is zeker het jaar om groot te dromen.”

Pepijn Rijvers, Booking.com:

Pepijn Rijvers, Booking.com“Technologie en online business ontwikkelen zich razendsnel en daardoor verbetert de manier waarop we reizen en waar we naartoe gaan. Vooruitblikkend op 2018 zien we dat het plannen en genieten van de perfecte reis nog makkelijker wordt, en zijn we meer dan ooit in staat om nieuwe bestemmingen met meer vertrouwen, flexibiliteit en opties te kiezen.

We zien verder dat in 2018 Artificial Intelligence en andere technologieën de manier waarop we bestemmingen zoeken, boeken en ervaren blijven vernieuwen. Uit onderzoek dat we recent lieten uitvoeren blijkt dat bijna een derde van de reizigers het prima vindt als een computer een reis plant, gebaseerd op data van eerdere reizen, en de helft maakt het niet uit of ze met een echt persoon of met een computer spreken indien ze vragen hebben, zo lang deze maar worden beantwoord. Stel je eens voor dat je kunt browsen door een gepersonaliseerd aanbod van bestemmingen, accommodaties, opties en planningen, allemaal op basis van de reizen die je al hebt gemaakt en waarvan je hebt genoten. Dit scheelt veel hard werk en stress. Zo blijft technologie ons helpen met een soepele zoektocht naar de beste bestemmingen en ervaringen.

2018 is zeker het jaar om groot te dromen. Met meer dan 80 procent van de reizigers die van plan zijn om een of meerdere bestemmingen van hun bucketlist af te strepen, worden reisdromen werkelijkheid. Of het nu hiken naar Machu Picchu is, opstaan voor het ochtendgloren om de zonsopgang over Angkor Wat te zien of walvissen spotten voor de kust van Groenland, reizigers gaan voor groots in 2018. We willen er zijn voor elke stap daarnaartoe, waardoor zij het maximale uit elk moment en elke ervaring kunnen halen.

Minstens net zo belangrijk als de reis is de plek waar ze verblijven – in 2018 draait het allemaal om een lokale en unieke ervaring. Een derde van de reizigers geeft aan liever in een huis of appartement te verblijven dan in een hotel. Reizigers zoeken voortdurend naar nieuwe bestemmingen en naar manieren om hun grenzen te verleggen, een authentiek verblijf staat hierbij bovenaan het wensenlijstje, als het maar net zo eenvoudig en naadloos te boeken is als de rest van de reis. Technologie is ook hier een gamechanger: het laat ons in 2018 verder reizen en meer ervaren, met een nog authentieker gevoel en dat alles met slechts een paar tikjes op een smartphone.”

Thijs Keukenmeester, Otravo:

Thijs Keukenmeester, Otravo“Voor onze Vliegtickets-merken staat 2018 in het teken van het live brengen van ons nieuwe, internationaal schalende vliegticketplatform. Uiteindelijk zullen al onze merken zoals Vliegtickets.nl in Nederland en Tripmonster in Scandinavië via dit nieuwe platform lopen. Een zeer grote uitdaging in een technisch en internationaal complex landschap, maar essentieel voor onze toekomstige groei als internationaal ticketaanbieder.

Naast de meer technische kant van ons platform, wordt ook aan de voorkant, de website, hard gewerkt. Hoog op onze agenda staat de mobiele conversie. Het mobiele verkeer neemt almaar toe en alhoewel conversie ook stijgt, zit hier nog veel potentie. Uiteindelijk moet het mogelijk zijn om meer vliegtickets via mobiel te boeken dan via desktop.

Net als veel bedrijven zetten we momenteel ook grote stappen in het activeren van onze data. We meten ontzettend veel door, maar nog niet altijd is dit direct toepasbaar in onze processen en werkwijze. We worden daar steeds beter in en in 2018 zullen we dit verder ontwikkelen, zodat we het onze medewerkers én klanten makkelijker hopen te maken.”

Eylard Wurpel, Belvilla:

Eylard Wurpel, Belvilla

“Vanuit strategisch oogpunt houdt Belvilla ook in 2018 een sterke focus op grote partners voor de distributie van ons product. Partijen als Booking.com en HomeAway spelen een steeds prominentere rol in onze branche. Het is vanzelfsprekend voor ons van belang om nauw samen te werken om ons product aan te bieden met het grootst mogelijke bereik. Die trend zal zich verder doorzetten.

Een ander speerpunt is dynamic pricing op basis van vraag en aanbod. Met onze teams TECH, Data & Insights gaan we stappen maken om de prijzen van vakantiehuizen beter op de markt aan te passen gedurende het hele seizoen, zowel laag- als hoog-. We werken met meer verschillende en andere prijsmodellen dan voorheen, om optimaal te voldoen aan de vraag van gasten en een maximale bezetting voor huiseigenaren te realiseren. We blijven inzetten op big data en analytics.

Een andere uitdaging – het klinkt misschien vreemd als je over 2018 praat – is dat het platform mobiel enorm groeit voor ons. Begrijp me goed, we verkopen geen impulsaankoop, maar een specifiek product dat tot op heden altijd vooral op desktop is geboekt. Ons mobiel verkeer is echter in 2017 enorm toegenomen; het is niet alleen meer upper funnel in de oriëntatiefase. Een vakantiehuis met al zijn keuzes is een uitdaging om mobiel te boeken en daarin gaan we grote stappen maken.

Tot slot blijft het investeren in slimme technologie van belang, voor zowel de huiseigenaar als gast. Op gebied van gemak, veiligheid en toegankelijke technologische oplossingen kan een ‘smart’ vakantiehuis voor veel meer comfort zorgen. Op dit vlak willen we, samen met onze eigenaars, toegevoegde waarde blijven creëren.”

 

Dit bericht is 104 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond