Is Twitter nog wel een goed marketingkanaal?

Terwijl veel marketeers zich steeds meer richten op Snapchat en Instagram, lijkt Twitter een vergeten marketingkanaal te zijn. Dit terwijl je met een goede Twitter-strategie zomaar president van Amerika kunt worden. Voor veel organisaties kan Twitter echter nog steeds van grote waarde zijn. Ik praat je graag bij over enkele nieuwe ontwikkelingen op Twitter en leg uit welke voordelen het kanaal biedt ten opzichte van andere socialmediakanalen.

Afname in populariteit

Waar Facebook nog altijd zeer populair is en Instagram en Snapchat het afgelopen jaar razendsnel in populariteit groeiden, zakt Twitter langzaam steeds meer af. Onderstaande grafiek van Newcom laat zien dat Twitter inmiddels niet meer tot de top vijf meest gebruikte socialmediakanalen in Nederland behoort.

Afbeelding 1. Grafiek social media (bron: Newcom 2016)

Is de Twitter-vogel gevlogen?

De cijfers liegen er niet om. Als marketeer kun je je daarom afvragen of het überhaupt nog wel zin heeft om tijd en geld in Twitter te steken. Toch zijn er ook cijfers die erop wijzen dat het nog te vroeg is om Twitter helemaal af te schrijven. Wereldwijd was Twitter in 2016 namelijk nog steeds het derde socialmediaplatform onder mobiele gebruikers. Het kanaal moest alleen Facebook en Instagram voor zich laten. Bovendien heeft het platform wereldwijd nog 300 miljoen actieve gebruikers.

Hoewel Twitter minder gebruikt wordt dan voorheen, is het met 2,6 miljoen gebruikers in Nederland (2016) nog steeds groter dan bijvoorbeeld Snapchat (1,9 miljoen gebruikers). Grote kans dus dat een deel van je doelgroep zich nog steeds op Twitter bevindt. De grootste groep gebruikers op Twitter is jongeren tussen de 15 en 39 jaar (48% van alle gebruikers).

Oftewel; iets minder dan de helft van de Nederlandse Twitteraars behoort tot de Millennials. Verhalen over jongeren die Twitter massaal de rug toe keren, blijken dus niet helemaal waar te zijn.

Tegelijkertijd zie je dat Twitter als marketingkanaal ook nog zeer effectief kan zijn. Zo speelde Twitter recent bijvoorbeeld een grote rol in de verkiezingscampagnes van Geert Wilders en Donald Trump. Zij wisten met behulp van onder andere Twitter een grote achterban te creëren en zo stemmen te werven.

De kracht van Twitter

Wat maakt Twitter nog steeds een krachtig socialmediakanaal ten opzichte van populairdere platformen als Facebook en Instagram? Het antwoord is simpel: real-time interactie. Wat Twitter altijd heeft onderscheiden van andere kanalen, is dat het tijdens belangrijke gebeurtenissen en live-evenementen altijd het meest up-to-date is geweest. Dit is nog steeds het geval. Als er iets gebeurt in de wereld kijken mensen vaak eerst op Twitter, voordat ze andere media checken. Dit is onder andere goed te zien tijdens sportevenementen, nieuwswaardige gebeurtenissen en tijdens populaire tv-programma’s. Zoek tijdens een uitzending van Boer Zoekt Vrouw of The Voice of Holland maar eens op #bzv of #tvoh en je zult zien dat er tijdens en rond dit soort uitzendingen nog altijd volop getwittterd wordt.

Allersnelste nieuwsmedium

Twitter is dus nog steeds één van de meest up-to-date platformen als het gaat om breaking news. Dankzij het real-time en snelle karakter van het medium verspreidt nieuws zich op Twitter in een razend tempo en wordt er vaak live vanaf ‘plaats delict’ getweet. Een belangrijke rol is hierbij ook weggelegd voor trending topics, waardoor gebruikers in één oogopslag kunnen zien wat er speelt in de wereld. Twitter is het enige medium dat echt ‘live’ is als het gaat om nieuws. Hierdoor is het kanaal eigenlijk het allersnelste nieuwsmedium ter wereld.

Twitter Moments

Het real-time karakter van Twitter wordt versterkt door de komst van Twitter Moments. Deze functie is een soort Stories-functie voor Twitter, waarmee verhalen rondom bepaalde gebeurtenissen gecreëerd worden in de vorm van tekst, foto’s en video’s. Hoewel Twitter Moments in Nederland nog in de kinderschoenen staat, wordt het in Amerika al door verschillende merken ingezet. Zo gebruikt Volkswagen de functie om met een combinatie van tweets, video’s en foto’s de nieuwe Tiguan te presenteren.

Afbeelding 2. Twitters Moments VW

Webcare

Ondanks dat het gebruik van chatapps zoals Facebook Messenger en Whatsapp als communicatiemiddel tussen merken en klanten toeneemt, wordt Twitter door veel bedrijven nog steeds ingezet als effectief webcaremiddel. Twitter staat bekend om snelle interactie. Van de Twitter-gebruikers gebruikt 82 procent het medium voor direct contact met merken. Hiervoor is het kanaal dus nog altijd uitermate geschikt.

Influencer marketing

Tot slot is Twitter uitermate geschikt voor één van de grootste trends binnen online marketing van dit moment: influencer marketing. In het afgelopen jaar heeft 40 procent van de Twitter-gebruikers aangegeven een aankoop te hebben gedaan op basis van een tweet van een influencer. Dit blijkt uit onderzoek van Twitter zelf. Veel influencers, zoals BN’ers en experts binnen bepaalde sectoren, zijn actief op Twitter. Zij kunnen worden ingezet om jouw merk te promoten onder hun (vaak grote groep) volgers.

Hoe je de kracht van Twitter optimaal benut

Dankzij nieuwe features en ontwikkelingen binnen het platform biedt Twitter nog genoeg voordelen ten opzichte van andere socialmediakanalen. De volgende tips kunnen je helpen om de voordelen van Twitter optimaal te benutten.

Haak in op live-evenementen en gebeurtenissen

Dankzij haar real-time karakter is Twitter momenteel het aangewezen kanaal om live in te haken op evenementen en gebeurtenissen. Waar je eerst nog Periscope moest gebruiken om live-video’s te maken voor Twitter, worden live-video’s nu direct op Twitter geplaatst en afgespeeld, zonder dat je hier een Periscope-account voor nodig hebt. Ook is het sinds kort mogelijk om 360-graden video’s op Twitter te plaatsen. Door deze ontwikkelingen maakt Twitter het mogelijk om nog meer bovenop het nieuws en gebeurtenissen te zitten. Hierdoor kun je nog meer up-to-date content aan je volgers bieden. Onderstaand voorbeeld laat een 360-graden live-video van Airbnb zien.

Tweet van Airbnb

Zorg voor snelle en korte interactie met je doelgroep 

Omdat Twitter nog steeds veel gebruikt wordt voor webcare, is het belangrijk om snel te reageren op vragen en opmerkingen van klanten. Geef ook aan dat je als merk openstaat voor interactie via Twitter, zodat klanten weten dat je organisatie via Twitter te bereiken is en snel antwoord geeft op vragen. Het is tegenwoordig mogelijk om dit in je profielbeschrijving aan te geven, zoals in onderstaand voorbeeld van NS te zien is.

Afbeelding 3. NS Online Twitter-profiel

Gebruik Twitter voor influencer marketing

Grote kans dat een geschikte influencer voor jouw merk actief is op Twitter. Het voordeel van Twitter is dat je gemakkelijk kunt zoeken op trending onderwerpen en zo kunt kijken wat er speelt onder jouw doelgroep. Dit is een goede manier om een influencer te vinden die betrekking heeft op je merk of product. Dit kan een bekend persoon zijn, of iemand die als expert binnen een markt gezien wordt.

Tweet van Martin Garrix – World Water Day

Er is nog hoop voor Twitter

Als je doelgroep nog steeds actief is op Twitter, is het zonde om het kanaal niet meer te gebruiken omdat het niet meer hip zou zijn. Hoewel Twitter tegenwoordig minder populair is dan bijvoorbeeld Facebook en Instagram, blijft het platform constant vernieuwen, zonder haar krachtige en onderscheidende kwaliteiten te verliezen. Hoe waardevol Twitter nog voor jouw organisatie is, hangt vooral af van je doelgroep en het type content dat je wilt delen. Als je veel bezig bent met nieuws, politiek, live-(sport)evenementen, webcare of influencers biedt Twitter nog steeds veel voordelen ten opzichte van andere sociale netwerken.

 

1 Reactie

Uitstekend artikel! Het enige dat ik mis is het feit dat je bij Twitter links kan delen, dit in tegenstelling to Instagram. De links worden ook door google gescrolled en spelen dus een rol bij de SEO. Het is een ideaal medium om traffic naar een site te krijgen en ‘social signals’ te creeren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug