-

Uitdagingen voor de CIO in de digitale transformatie (en hoe je ze overwint)

De digitale transformatie vraagt veel van de Chief Information Officer. Bijna iedere organisatie streeft naar een ‘digital-first’-bedrijfscultuur om verandering te faciliteren. Maar in de praktijk worstelen CIO’s met diverse uitdagingen.

Technologie is tegenwoordig sterk ingebed in de strategie en besluitvorming van organisaties. Dat maakt de rol van de CIO belangrijker dan ooit. Hoe kun je toch een strategische voorsprong behalen én deze behouden in de nieuwe wereld van werk?

Als verbindende factor tussen IT en organisatie ligt een groot deel van het transformatiesucces in handen van de CIO. Maar de noodzaak om snel digitaal te transformeren en daarbij te voldoen aan hoge eisen drukken zwaar. Het onderzoek Closing the Acceleration Gap: Toward Sustainable Digital Transformation (zie de belangrijkste punten hier) van Workday wijst uit dat 50% van de CIO’s moeite heeft om de modernisering bij te houden. 59% zegt dat het weken of zelfs maanden kan duren om een geautomatiseerd bedrijfsproces te veranderen.

CIO’s moeten dus op zoek naar oplossingen om digitale transformatie bij te kunnen benen. Daar komen diverse uitdagingen bij kijken.

Tempo van verandering bijbenen

Een van deze uitdagingen heeft te maken met het tempo van verandering. Organisaties die tijdens de pandemie aan de slag zijn gegaan met digitale transformatie boeken grote vooruitgang. De bedrijven die dit momentum niet hebben opgebouwd, lopen nu het risico achterop te raken. Ons onderzoek bevestigt wederom dat legacy-systemen in de IT nog steeds een groot obstakel zijn in digitale transformatie. Zo vertrouwt slechts 42% van de IT-leiders in het vermogen van de organisatie om cloudtechnologie te gebruiken zonder dat legacy-systemen hen daarbij hinderen.

Een oplossing ziet men onder meer in het samenbrengen van technologie: 45% ziet dit als een belangrijk investeringsgebied om te zorgen dat hun teams blijven voldoen aan alle eisen, terwijl het bedrijf zich verder ontwikkelt.

Multidisciplinaire rol aanmeten

De toenemende multidisciplinaire aard van de CIO-functie is daarnaast een niet te onderschatten uitdaging. Technologie staat tegenwoordig in vrijwel iedere bedrijfsstrategie centraal. Dit betekent dat de focus niet alleen op IT ligt, maar ook op de business én op de klanten.

Naast een 360-graden-visie is een klantgerichte mindset dan ook van vitaal belang voor de vooruitstrevende CIO. Bij de ontwikkeling van applicaties is immers steeds vaker een rol weggelegd voor datawetenschappers, UX-specialisten, sociale wetenschappers en bètawetenschappers. Meer en meer ligt de nadruk op het in gesprek gaan met de klant, ontdekken wat men wil en dat vervolgens bouwen. Het is aan de CIO om deze processen te faciliteren.

Zorgen over databeveiliging, -privacy en -governance wegnemen

CIO’s worden ook afgeremd door zorgen over databeveiliging, -privacy en -governance. 52% geeft aan dat ze investeringen in deze zaken daarom prioriteren. Maar versnelling van digitale transformatie vereist ook dat CIO’s de rol van poortwachter voor databeveiliging, -privacy en -governance loslaten en deze rol decentraliseren. Alleen op die manier kunnen ze zich zonder belemmering gaan toeleggen op innovatie- en transformatieprojecten.

Toch noemt slechts 35% het een prioriteit om de afhankelijkheid van IT op dit vlak weg te nemen. Ondanks dat juist het democratiseren van de besluitvorming teams in staat stelt om in ruimere zin strategische partners van de business te worden. Dat betekent investeren in veilige kanalen, applicaties en systemen waarmee organisaties datasilo’s kunnen doorbreken en tegelijkertijd een stevige grip op hun data kunnen behouden.

Vertrouwen in ‘data first’ en focus op datageletterdheid

Dit roept echter een nieuwe uitdaging op: zorgen dat alle business leaders en hun teams binnen de organisatie vertrouwen hebben in een data-first-aanpak. Voor het succes van zowel de CIO als de organisatie in ruimere zin is dit cruciaal. Door Chief Human Resource Officers en hun teams in staat te stellen kritieke problemen op het gebied van vaardigheden en talentmanagement op te lossen, moeten CIO’s er bijvoorbeeld voor zorgen dat de juiste data worden samengevoegd en toegankelijk zijn. Of dat HR-leaders beschikken over de vaardigheden, tools en toegang die nodig zijn om in real-time op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen, en niet pas nadat de problemen zich aandienen of wanneer de kansen zijn verkeken.

De steeds grotere hoeveelheden data brengen een extra uitdaging mee: een gebrek aan mensen en vaardigheden om de enorme hoeveelheid beschikbare data correct te interpreteren. De valkuil hiervan is dat beslissingen worden gemaakt op basis van slechts een deel van de informatie, met alle risico’s van dien. Daar komt bij dat maar weinig bedrijven alle data op één plaats verzameld hebben. Slechts 12% van de respondenten zegt dat hun bedrijfsdata volledig toegankelijk zijn voor degenen die deze gegevens nodig hebben.

Om een ​​strategische voorsprong te behouden, is het daarom een belangrijke taak van de CIO om zich te positioneren als voorvechter van datageletterdheid binnen de organisatie, en de zakelijke waarde hiervan te benadrukken. Dat leidt niet alleen tot betere, datagedreven besluitvorming en prioritering, maar ook tot minder afhankelijkheid van IT-teams. Met als uiteindelijk resultaat: meer ruimte voor je digitale transformatie.

Over de auteur: Hette Mollema is vice president Benelux bij Workday.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond