-

‘Uitstellen overstap op Magento 2 leidt tot uitdagingen in markt’

Hoewel Magento 2 al sinds het najaar van 2015 beschikbaar is, hebben veel enterprise-gebruikers zich tot nu toe nog niet gewaagd aan de overstap. Dat beeld bevestigen diverse experts. Te weinig ontwikkelaars, belangrijke koppelingen met derden die nog altijd missen: het zorgt voor heel wat uitdagingen.

Het beeld dat bedrijven zelf in beweging komen en overstappen van de eerste naar de tweede enterprise-editie klopt absoluut niet, zegt ook Mathijs Kok van het e-commercebedrijf Guapa. Kok verwacht dat “de hausse” dit jaar een en ander in gang gaat zetten. “En dat zal voor serieuze uitdagingen zorgen”, waarschuwt hij. “Het aantal manuren dat hiervoor nodig is, is aanzienlijk. Zoveel gespecialiseerde ontwikkelaars zijn er helemaal niet.”

‘Iedereen kijkt de kat uit de boom’

Uit gesprekken met andere experts blijkt dat zij er weliswaar iets genuanceerder over denken, maar ze onderschrijven dat het een uitdaging is om ontwikkelaars zover te krijgen zich te specialiseren in Magento 2. Kok baseert zijn voorspelling vooral op eigen ervaringen. “Magento 2 is echt een compleet nieuw systeem. Bij bureaus als de onze moet je mensen dus omscholen. We hebben hier ontwikkelaars gehad die Magento 1 beheersten, maar de overstap niet konden maken. De code en de structuur zijn complexer. Er is een bepaald denkniveau voor nodig.”

Dat dit juist nu voor een probleem gaat zorgen heeft er vooral mee te maken dat bedrijven heel lang de kat uit de boom hebben gekeken. Zo zijn er veel belangrijke ‘third parties’ die nog geen officiële extensies hebben uitgebracht. “PostNL is daar een voorbeeld van. Logistieke bedrijven, ERP’s, PIM’s: het grootste deel loopt achter. Ze werken eraan, maar zijn te laat begonnen als je het mij vraagt. Magento-gebruikers wachten op die koppelingen. Die bedrijven zelf voelen nog weinig urgentie omdat ze zeggen niet zoveel vraag te krijgen. Een kip-en-eiprobleem dus.”

Een ander veelgehoord argument tegen de overstap is de investering die ervoor nodig is. Die remt wellicht op korte termijn de bedrijfsgroei. Aan de andere kant: negeren de bedrijven Magento 2 dan worden ze op termijn mogelijk door concurrenten ingehaald. Vertegenwoordigers van Magento zelf zouden nu ook geregeld op de koffie gaan bij retailers om ze hiervan te overtuigen.

“Er komt een moment dat de stekker uit versie 1 wordt getrokken”, zegt Kok over de risico’s. “Mogelijk dat er vanuit de gebruikerscommunity initiatieven ontstaan om de versie overeind te houden, maar dat brengt altijd een zeker veiligheidsrisico met zich mee. Of Magento dan zelf door de knieën gaat en versie 1 in leven houdt? Ik verwacht dat niet.”

‘Nieuwe functies nog net op een a4 te benoemen’

Ondertussen gaat de ontwikkeling van Magento 2 Enterprise snel door. De verschillen met de gratis community-editie worden alleen maar groter, verwacht Kok. “Dit is een steeds belangrijker businessmodel voor Magento. De nieuwe functies en extra’s zijn nog net op één a4-tje te benoemen.”

Als het belangrijkste verschil met de eerste editie noemt hij het nieuwe staging- en previewgedeelte. De merchant kan zijn marketingagenda plannen en de website in de toekomst bekijken. Beeld, content en volledige prijsstructuren passen zich dan aan. Ook de klantsegmentatie en personalisatie zijn welkome toevoegingen. “Het klantenbestand is op te delen in segmenten. De content is op die segmenten aan te passen.”

Ingrijpender nog zijn de vernieuwingen die in het verschiet liggen. Voor iedere Enterprise-gebruiker komt er een gratis B2B-module aan. Hoewel die al eerder werd verwacht, staat de livegang gepland voor het tweede kwartaal van dit jaar. “Als je naar de e-commerce kijkt is de groei in de B2B-wereld het grootst. Veel bedrijven lopen echter nog hopeloos achter. Dit biedt veel mogelijkheden: rollen en rechten, beheer van offertes, bestellijsten en uitgebreide warehousing. Normaal is er met één voorraad te werken, nu zijn alle voorraadlocaties te koppelen.”

Toekomst: contentmanagement en Business Intelligence

Kok heeft ook hoge verwachtingen van de eerdere bedrijfsovernames van Bluefoot CMS en RJMetrics. “Een heikel punt aan het huidige Magento is het gebrek aan gebruiksvriendelijke contentmanagement. Voorheen werd Magento bij grotere enterprises vaak gecombineerd met Drupal, door de overname van het Bluefoot CMS wordt het beheer en de opbouw van pagina’s stukken makkelijker.”

Met RJMetrics wil Magento zich ontwikkelen op het vlak van Business Intelligence. Daarbij valt te denken aan de combinatie van de gebruikelijke webanalytics met zaken als de voorraadstatus en -waarde. “Daarmee schuift Magento richting ERP: slimme keuzes maken op basis van beschikbare data.” Beide integraties worden in het eerste halfjaar van 2017 verwacht.

Besluit een bedrijf toch de nodige stappen te zetten dan is Koks advies zo vroeg mogelijk met adviseurs om tafel te gaan. Bespreek wat de toekomstplannen zijn en wat er “vanuit de business” belangrijk wordt. Dragen de functies die je van plan bent te bouwen bij aan die toekomstige doelen? “Vanuit daar bepaal je hoe je de eerste ontwikkelsprints aanvliegt.” Zorg er vooral voor dat het schaalbaar blijft. “Magento is daar juist voor geschikt omdat je alle code kunt inkijken en uitbreiden. Je past niet aan, maar voegt toe. Magento 2 is met het idee van die schaalbaarheid ontwikkeld. Zo is er altijd ruimte voor personalisatie en maatwerk in je eigen e-commerceplatform en kan het platform meegroeien met het bedrijf.”

Deel dit bericht

9 Reacties

Marcel

Magento 2 is, net als 1, een grote technische ramp. De bizarre traagheid van 1 is slechts met procentjes verbeterd, de codestructuur is vele male complexer, het onderhoud intensiever en, inderdaad, er mist nog een skala aan broodnodige plugins. Wij raden nu klanten af om van 1 naar 2 over te stappen. We sturen ze nu richting Shopware of (bij de echt kleine shops) naar WooCommerce.

Yannick - Experius

Ieder marktsegment zijn eigen platform. Als een klant uit de voeten kan met WC, is het geen Magento “klant” en andersom. De Shopware oplossing ken ik te weinig, maar daar zal je dezelfde uitdaging hebben met standaarden in Nederland als PostNL etc. Overigens is PostNL al druk bezig met de nieuwe module.

Doordat Magento 2 een stuk complexer is geworden, zal een technisch partner zich ècht moeten gaan verdiepen of zoeken naar andere software. Dit zal uiteindelijk de klant ten goede komen, aangezien er minder half bakken Magento shops op de markt komen. Feit blijft Magento is zeker in Nederland nog steeds het meest gebruikte E-commerce systeem voor de gemiddelde webshop. 3rd parties zullen daarom eerder investering in een koppeling met Magento dan met welk ander systeem dan ook.

Marcel

Yannick, die mening deel ik niet met je. Ik praat met bijzonder veel development bedrijven die ook wegsturen van Magento. Magento is altijd al een problematisch platform geweest en nu des te meer; waarom zou een klant bedrag X moeten investeren in een platform waar zowel de markt als zelfs developers niet meer blij van kunnen worden? Vooral met in het achterhoofd andere platformen die voor bedrag X/2 precies hetzelfde doen kun je je sterk afvragen wat er nog voor toekomst in Magento zit. Je geeft ook aan dat 3d parties liever met Magento koppelen dan met andere systemen maar het feit dat er voor Magento 2 zó veel triviale koppelingen missen spreekt dat tegen.

Yannick - Experius

Marcel, het moge duidelijk zijn dat je geen fan bent van M2 en ik duidelijk wel. Iedereen die niet blij wordt van Magento 2 door de hoge learning curve zal met je instemmen en andersom. Ieder platform zijn eigen makken en voordelen.

Waar ik erg benieuwd naar ben zijn de triviale koppelingen die missen. Over welke spreek je dan?

Mathijs Kok - Guapa BV

Hallo Marcel & Yannick,

Leuk dat jullie reageren op het interview. Mijn volgende publicatie gaat inhoudelijk meer in op jullie discussie, houdt daarom Emerce en het Magento topic in de gaten 😉

Fijn weekend.

Frank Daamen - LAB51

Ik ben het volledig met je eens @Yannick. De leercurve is stijl. @Marcel wat jij zegt: “Magento 2 is, net als 1, een grote technische ramp.” Dan kan ik je niet op waarde schatten.

Wij ervaren het juist veel beter qua code en performance. Daarnaast zijn onze klanten er juist zeer tevreden over hoe de backend werkt.

James Z. - Hesjamar V@platforms

Inderdaad, Magento heeft nog steeds een Bijna – Magische – Naam.. ! Maar, het is kwestie van kleine jaartje, dat er meer Klinkende naam komen.. ! Bijv. SimCity’s .. Personlijk , weet ik dat veel experts , me zult uitlachen .. SC is toch een Speltje.. ( of Game – Wereld , nooit zijn 3D Software – Techniek naar Bedrijvenmatig – Gebruik zult laten faciliteren .. Maar, wie zult weten, dat verschillende Techieken – Branches, uiteindelijk naar elkaar toe zullen groeien, en elkaar zullen versterken .. @jimzhou1 .. ㊙️????????✔️????️

Mathijs Kok - Guapa BV

Hierbij het artikel waar ik in mijn vorige reactie aan refereerde https://www.emerce.nl/opinie/magento-laat-concurrentie-ver-achter-zich

Mitchell Bokhove - PostNL

Leuk om te lezen. Vooral het stukje waar het gaat over de het afwachtende gedrag van third parties, dat herken ik wel:) We (PostNL) worden zelfs als voorbeeld genoemd. Er is vanuit ons echter goed nieuws. Enkele dagen na het publiceren van dit artikel is onze Magento 2 plugin live gegaan.

Voor iedereen die de plugin graag uit wil proberen zijn instructies te vinden op de website van onze leverancier:

https://tig.nl/postnl-magento-2-extensie-community-edition/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond