-

Verpakkingstrends voor 2021

Met slimme, duurzame en gepersonaliseerde verpakkingen kun je je – ook met een standaard product – onderscheiden van de concurrent. Welke verpakkingen springen eruit in 2021?

Verpakking is tegenwoordig meer dan de buitenkant van een product. Het draagt niet alleen bij aan de houdbaarheid maar het wordt ook steeds meer gezien als een marketingtool voor bedrijven. Het is een manier waarmee je jezelf als bedrijf kunt onderscheiden. Mede door demografische ontwikkelingen zoals verstedelijking en kleinere huishoudens verandert de wereldwijde vraag als het om verpakkingen gaat. De toenemende groei in het aantal verpakkingen vraagt om innovatieve oplossingen. Gelukkig zijn deze oplossingen er! 

Trend 1: Intelligente verpakkingen 

Intelligente verpakkingen bieden mogelijkheden om gegevens te verzamelen van productie tot distributie, een deelproces in de bevoorradingsketen en de uiteindelijk consumptie van het product. Ze worden ook wel smart packaging genoemd. Deze verpakkingen bieden meer transparantie over de status van het product en de keten zelf, en de bewegingen van het product door de keten heen. Deze verpakkingen maken het mogelijk om bepaalde condities binnen (voedselkwaliteit, rijpheid) of buiten (temperatuur, lichtinval, trillingen) te meten. Daarnaast zijn er mogelijkheden om interacties toe te laten met de consument en het product door middel van een QR-code of RFID-label via een telefoon. Aan de hand van voorbeelden laten we de laatste trends en ontwikkelingen zien op het gebied van intelligente verpakkingen. 

Voorbeeld: ‘pratend’ etiket

De Amerikaanse drogisterijgigant CVS Pharmacy heeft in samenwerking met de American Council of the Blind een nieuwe functie in zijn app geïntroduceerd. Deze nieuwe functie, Spoken Rx, maakt het mogelijk om een medicijnvoorschrift hardop voor te lezen. Het is bedoeld om slechtziende patiënten te helpen. Volgens CVS is het de eerste in-app receptlezer-applicatie die ontwikkeld is door een nationale apotheek. Het print label helpt om mogelijk schadelijke fouten te voorkomen bij patiënten met een visuele beperking. Zodra de gebruiker de RFID label heeft gescand met de Spoken RX functie in de CVS Pharmacy-app wordt de informatie op het receptlabel hardop voorgelezen door Siri of de Google Assistent op hun telefoon. De naam van de patiënt, de naam van het medicijn, de dosering en aanwijzingen worden genoemd.   

Trend 2: Verduurzaming van verpakkingsmaterialen  

De verduurzaming van verpakkingsmaterialen zet zich verder voort. Zo worden er meer verpakkingen geproduceerd uit alternatieve biomaterialen zoals suikerriet, aardappelzetmeel en melk. Deze bio-plastics zorgen ervoor dat plastics gebaseerd op aardolie deels vervangen zullen worden. Helaas kunnen bio-plastics het fossiele plastic nog niet volledig vervangen. Hiervoor is de technologie en de productieketen nog niet genoeg ontwikkeld. Ook op het gebied van recycling zijn er steeds meer technologische ontwikkelingen gaande waardoor verpakkingen steeds duurzamer worden. Aan de hand van voorbeelden laten we de laatste trends en ontwikkelingen zien op het gebied van duurzame verpakkingen. 

Voorbeeld: Coca-Cola uit een papieren fles 

Paboco (Paper Bottle Company) is een start-up van een Zweedse en een Oostenrijkse verpakkingsspecialist. Daarnaast zijn er ook productontwikkelaars van vier grote merken (Coca-Cola, Carlsberg, Absolut en L’Oréal) op het vlak van drank en lichaamsverzorging ingestapt. Samen zijn ze bezig met het ontwikkelen van verschillende biologisch afbreekbare flesverpakkingen, waaronder een papieren fles. Zo wordt er onder meer geëxperimenteerd met papier (houtvezel) in plaats van glas en een soort textiel om vloeistoffen te kunnen bewaren. Onder de vloeistoffen vallen onder meer lotions tot koolzuurhoudende dranken.

Het is de bedoeling van het team om de papieren fles zo te ontwerpen dat deze na gebruik gemakkelijk gerecycled kan worden. Daarbij moet de flesverpakking zo ontworpen worden dat deze snel en onschadelijk kan worden afgebroken als het per ongeluk in de natuur achter wordt gelaten. Ook de inkt die op de buitenkant van de verpakking wordt gebruikt, moet duurzaam zijn.

Carlsberg

De grote merken zijn al langere tijd aan het experimenteren met papieren flessen. Zo is Carlsberg vier jaar geleden al ingestapt in het project van Paboco. Carlsberg is inmiddels twee prototypes van papieren flesjes aan het testen.  De papieren fles zal voorlopig nog wel even op zich laten wachten, maar de ambities van Paboco zijn in ieder geval groot. De bedrijven komen regelmatig bij elkaar om successen en fouten te delen.  

Duurzaam groeit door

Door de Coronacrisis is de focus op duurzame verpakkingen enigszins verschoven. De verwachting is wel dat de duurzaamheidstrend op het gebied van verpakkingen doorzet. Dit komt mede door vernieuwende innovaties en omdat steeds meer duurzame verpakkingsoplossingen wetenschappelijk worden onderbouwd. Er zijn een aantal opvallende trends om in de gaten te houden, waaronder papieren topseals, vezeltrays maar ook composteerbare kunststoffen en tassen. Het is van belang dat de industrie en de consument wordt ingelicht over recycling, compostering en duurzame verpakkingen. Voor de industrie geldt bijvoorbeeld dat telers en verpakkers moeten weten welke mogelijkheden er zijn en welke opties het beste werken voor hen. Vervolgens moeten zij de extra waarde van deze verpakking aan de consument communiceren en hoe zij deze verpakking kunnen recyclen. In steeds meer sectoren komt bewustzijn voor duurzame verpakkingen. 

Voorbeeld: Jybe rankt take-away verpakkingen

JYBE is de allereerste app om restaurants te beoordelen op het gebruik van milieuvriendelijke take-away- en bezorgverpakkingen. De app  is in september 2020 gelanceerd in Los Angeles en San Francisco (Bay-area) met de missie om de plastic crisis voor eenmalig gebruik in de restaurantindustrie tegen te gaan. De app is beschikbaar op mobiele apparaten en biedt gebruikersbeoordelingen en aanbevelingen voor duurzame restaurants die actief milieuvriendelijke verpakkingskeuzes maken. Tegelijkertijd ondersteunt het ook restaurant bij het integreren van duurzame verpakkingen in hun bedrijf. 

De gebruikers melden de soorten verpakkingen die door restaurants worden gebruikt in de app. In de app staan ook eetgelegenheden aangegeven die volledig recyclebare, biologisch afbreekbare of herbruikbare containers neerzetten. 

Bron: app.gojybe.com

Trend 3: luxueuze en gepersonaliseerde verpakkingen 

Een van de meest succesvolle gepersonaliseerde verpakkingscampagnes is afkomstig van Coca-Cola met de ‘Share a Coke’-campagne. Deze campagne bedrukte veel voorkomende voornamen op de flessenlabels. Het werkte zo aanstekelijk dat het voor de consument haast onmogelijk leek om een aankoop van een fles met daarop je eigen naam te laten liggen. 

Grote merken en bedrijven bieden consumenten steeds vaker de mogelijkheid om de verpakking naar eigen smaak te personaliseren. Een gepersonaliseerd product draagt bij aan de ultieme klantbeleving. Hoe relevanter het aanbod, hoe groter de koopintentie en klantloyaliteit op de lange termijn zijn. De verwachting is dat steeds meer bedrijven gaan kiezen voor gepersonaliseerde verpakkingen. 

Voorbeeld: Een persoonlijke boodschap bij Moët & Chandon

Moët & Chandon hebben een limited edition Specially Yours-geschenkverpakking geïntroduceerd. Met deze geschenkverpakking kunnen champagneliefhebbers hun eigen gepersonaliseerde boodschap toevoegen aan de champagnebox. Om te geven als cadeau of om zelf te houden. Op deze wijze kun je iemand verrassen met een uniek cadeau, zeker omdat het gegraveerd kan worden met een persoonlijke naam of boodschap. Hierdoor wordt het geven van het cadeau een persoonlijk en feestelijk moment. 

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Bij Moët & Chandon weten ze dat het personaliseren van de champagnebox voor een verhoogde emotionele waarde zorgt bij de consument. Mocht het personaliseren nog niet speciaal genoeg zijn, dan kunnen consumenten de Specially Yours-fles ook nog door een ‘special champagne delivery’ te laten bezorgen. 

Trends voor verpakkingen 2021

De trends voor verpakkingen die we in 2021 gaan tegenkomen: technologie, gepersonaliseerde verpakkingen en duurzaamheid. Het zijn actuele en grote thema’s waar elk jaar weer een stap voor wordt gezet. Ook volgend jaar bereiken we het eindstation nog niet en het kan nog jaren duren voordat we weten of we de juiste dingen doen voor het gewenste effect op macro-niveau.

Over de auteur: Marthijn van Oostveen is SEO marketeer bij Vendrig Packaging.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond