-

Vier innovaties voor e-mailmarketing

E-mailmarketing heeft de naam om niet erg innovatief te zijn. Sterker nog: het wordt gezien als een nogal saai kanaal dat bovendien al vaak dood is verklaard. Maar niets is minder waard, stelt analist Bola Awoniyi van Econsultancy. De komende vijf jaar staat er nog veel te veranderen.

E-mailmarketing kent nog altijd het hoogste rendement tegen relatief lage kosten. Bedrijven geven aan dat 23 procent van hun verkopen direct voorkomt uit e-mail, en dat hierin een sterk stijgende lijn zit. Met andere woorden: e-mail marketing blijft nog wel even bestaan. Maar wat zijn de trends?

Alle e-mail communicatie wordt persoonlijk
Volgens een recent gepubliceerd onderzoek van Econsultancy & Adestra’s Email Marketing Industry Census wordt e-mail marketing de komende vijf jaar echt persoonlijk. Dat wil zeggen dat meer rekening wordt gehouden met het profiel van de gebruiker en zijn persoonlijke interesses. Dat gelooft in elk geval 78 procent van de respondenten. Een op de drie bedrijven doet al aan gepersonaliseerde e-mail, 27 procent meer dan vorig jaar, en 37 procent is van plan om het te gaan doen.

Het e-mail adres wordt centraal en crosschannel marketing
Onderschat het belang van het e-mail adres niet. Het is eigenlijk het paspoort voor tal van diensten waarvan je gebruik maakt. Met je e-mail adres log je vaak ook in bij Facebook, Twitter en andere diensten. Met andere woorden: Zonder e-mail adres kun je niet vliegen met FacebookAir of TwitterLand binnentreden.

Sommige van deze platforms bieden marketeers de mogelijkheid om met een e-mail adres gerichte advertentiecampagnes op te zetten. Marketeers kunnen dan hun eigen specifieke publiek samenstellen door bijvoorbeeld een lijst met e-mailadressen, telefoonnummers of Facebook ID’s te uploaden. Alleen de door jou opgegeven personen krijgen de advertenties vervolgens te zien. Een zogenoemde custom audience is heel eenvoudig aan te maken in een Excelbestand. De verwachting is dat we veel meer van dit soort toepassingen te zien krijgen.

E-mail wordt volledig geïntegreerd in andere marketingkanalen
Custom Audiences is maar een van de toepassingen, een kleine 85 procent van de respondenten van de Email Census verwacht dat het e-mailadres centraal gaat worden bij geïntegreerde marketing. De respondenten weten nog niet precies hoe die er uit gaat zien, maar het idee van geïntegreerde marketing is dat alle marketingkanalen worden ingezet om de consument via zoveel mogelijke manieren en op allerlei tijdstippen te bereiken. Ook hiervoor is dan weer een soort ID nodig, wat e-mail zou kunnen zijn.

Een groot deel van de e-mail campagnes wordt geautomatiseerd
Geautomatiseerde e-mailmarketing staat nog in de kinderschoenen, maar wordt onvermijdelijk om snel te kunnen reageren op marktkansen. De inhoud en het verzendmoment liggen vast. Welkomstberichten worden automatisch gestuurd meteen nadat iemand zich heeft ingeschreven, iets heeft besteld of een whitepaper gedownload heeft. Andere toepassingen zijn e-mailberichten met dynamische content, waarvan de inhoud per ontvanger varieert, afhankelijk van de verzamelde data (gedragspatronen en voorkeuren). De complexiteit zal dusdanig toenemen dat handmatige aanpassing van de inhoud niet langer gewenst is.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond