-

Vijf manieren om fulfillmentkosten terug te brengen

Online shoppers gaan voor de laagste prijs. Ze eisen gratis verzending en gratis retouren, met als gevolg dat de marges voor de webwinkelier onder druk komen te staan. Die moet de kosten zoveel mogelijk drukken. Steve Bulger van eFulfillment Service geeft vijf tips om fulfillment goedkoper te maken.

1. Let op je inventaris
Het verwerken en opslaan van nieuwe inventaris is doorgaans tijdrovend en vormt een enorme kostenpost. En het wordt nog veel erger als dat niet netjes georganiseerd wordt. Maak hierover goede afspraken met leveranciers. Zorg dat alle artikelen van het juiste label zijn voorzien en de details goed toegankelijk zijn. Wees streng. Sta niet toe dat leveranciers telkens dezelfde fouten maken.

2. Inventarismanagement
Webwinkels die hun eigen orders verwerken weten dat distributie duur kan zijn. Hoe groter je webwinkel, des te meer ruimte je nodig hebt. Maar je hoeft van je distributiecentrum natuurlijk geen groot pakhuis te maken. Leveranciers kunnen ook sneller en vaker kleinere hoeveelheden leveren, waardoor je niet met enorme voorraden komt te zitten. Dat is een uitdaging op zichzelf, aangezien vaker en sneller rijden ook weer extra kosten met zich mee brengt. Wees niet bang om daarover met je leveranciers afspraken te maken.

3. Kitting
Kitting is een term voor het bundelen van individuele artikelen, waardoor je die in één keer kunt leveren. Daarbij wordt gewerkt met complete kits aan onderdelen of componenten. Voordeel is dat je die vervolgens als één onderdeel kunt gebruiken in het leveringsproces. Kitting wordt onder neer toegepast om er voor te zorgen dat alle onderdelen op de plaats van bestemming komen, zonder dat je zelf moet verpakken, bundelen of samenstellen. Op die manier wordt gespaard op tijd en handlingkosten.

Er bestaan twee manieren van kitten:

  • Het bundelen van gelijkwaardige artikelen. Stel je hebt een tijdelijke actie van twee voor de prijs van één. Dan kun je kant en klare verpakkingen maken met twee dezelfde producten.
  • Het bundelen van complementaire producten. Stel je verkoopt tablets en bij een tijdelijke actie geef je daarbij een beschermhoes weg. Dan bundel je tablet en hoes samen in één verpakking als één product.

Kitten kun je het beste in bulk doen in plaats van dat je dat per individuele order doet. Doe je de fulfillment zelf, dan is kitten goedkoper omdat het je tijd scheelt. Besteed je uit, dan is het goedkoper omdat je meestal kosten per item betaalt en dus minder artikelen verscheept en minder handlingskosten hebt. Tevens bespaar je kosten omdat je minder labels hoeft te printen en minder artikelen hoeft te wegen en te labellen. Kitten kan je zelf doen nadat je de individuele goederen van je leverancier hebt ontvangen, maar in sommige gevallen is het nog interessanter om je leverancier alvast te laten kitten voordat hij levert.

Praat eens met je leveranciers over deze mogelijkheden.

4. Verpakking
Onlineverkopers worstelen vaak met hun verpakking. Het is niet verkeerd om met verschillende groottes te experimenteren. Minder grote dozen betekent minder ruimte en minder kosten. Het loont soms zelf de moeite om eigen verpakkingen te maken. Kijk wel uit dat de aanpassingen niet ten koste gaan van de stevigheid. anders. Tijdens het transport worden dozen soms flink heen en weer geschud.

5. Uitbesteden
Nadeel van eigen orderverwerking is dat je vaste kosten hebt die vooral op de marges gaan drukken in slappe tijden. Uitbesteden is soms wel zo verstandig. De voordelen zijn evident: concentratie op kernactiviteiten, minder zorgen ten aanzien van personeel, huisvesting en pieken en dalen in de orderstromen, besparing op opslagruimte en wagenpark en risicobeperking doordat risico’s bij de logistieke dienstverlener worden neergelegd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond