Vijf procent sites overgestapt op Magento 2
Ongeveer vijf procent van de Magento-gebruikers is overgestapt op Magento 2 – de nieuwe uitgave van het e-commerceplatform. Dat vertelde CEO Mark Lavelle in een interview. Hij vertelde over de voortgang en toekomstige aandachtsgebieden.
Storm loopt het zeker nog niet. Maar beetje bij wagen onlinebedrijven zich aan de nieuwe uitgave van Magento. Sinds de lancering eind 2015 zijn er ongeveer 13 duizend bedrijven die de overstap hebben gemaakt. Dat vertelt de CEO, Mark Lavelle, in een podcast van Digital Commerce. Daarnaast zijn er in Magento’s marktplaats ongeveer tweeduizend extensies te vinden die voor de 2.0-uitgave zijn gemaakt. ‘De marktplaats is een groot onderdeel van onze propositie richting de markt. De nieuwe extensies zijn dus erg belangrijk’, zegt hij.
‘Makkelijker om te vernieuwen’
Magento’s propositie is in grote lijnen nog hetzelfde, benadrukt Lavelle. ‘Met de Commerce Cloud-editie heeft een bedrijf dezelfde schaalbaarheid als in het verleden.’ Wel is de onderliggende techniek goed onder handen genomen. De ‘architectuur’ is vernieuwd en dat zou het makkelijker maken om te vernieuwen. ‘Zeker vanuit de cloud is de performance een stuk beter.’
Erg hard lijkt het toch nog niet te gaan. Daarmee is ongeveer vijf procent van het totale aantal sites dus overgestapt. Het beeld dat bedrijven zelf in beweging komen en overstappen, klopt absoluut niet – zo werd afgelopen voorjaar al geconcludeerd op Emerce. In eerste instantie kwam dat met name door het ontbreken van extensies, daarnaast zou ook de investering een groot struikelblok zijn.
De CEO verwijst in het interview naar een onderzoek van de consultancy Fit for Commerce. Dit bedrijf heeft onderzoek gedaan naar de totale kosten van een handjevol migraties. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen een standaard en complexe migratie. Het bedrijf komt daarbij uit op een gemiddelde investering van 200 duizend dollar tot bijna 320 duizend dollar. Vooral de datamigratie, complexe interface en ingewikkelde ‘business logic’ hebben volgens het bureau significante invloed op de kosten. Daarnaast speelt ook de ervaring van de partnerbedrijven mee.
Het betaalt het zich volgens Lavelle allemaal terug. De complexe migratie van Britse retailer Oliver Sweeny kostte weliswaar 427 duizend dollar. Het resultaat is dat de conversie is toegenomen, er meer wordt omgezet en de gemiddelde transactiewaarde is gegroeid. Is dat allemaal toe te schrijven aan een nieuwe site? Waarschijnlijk niet. Maar Magento’s CEO denkt dat het wel te maken heeft met verbeterde gebruikerservaring op mobiele apparaten. ‘Klanten zien vooral daar een hoop extra engagement.’
‘Grotere rol partners’
Nu Magento geen onderdeel meer is van eBay en zelfstandig opereert kan het gemakkelijker om te innoveren. Met eigen research & development en overnames van andere bedrijven. De koop van RJ Metrics is daarvan de bekendste. De analyticssoftware van dit bedrijf is opgenomen in Magento’s platform. ‘Business Intelligence wordt steeds belangrijker bij e-commercebedrijven. Het is daardoor nog gemakkelijker om met data en analytics een volgende stap te zetten als bedrijf.’ Doordat alle data op één plek samen kunnen komen kan een webwinkelier zich theoretisch richten op het verbeteren van de klantervaring én winstgevender worden.
Met de afronding van deze integratie wil Lavelle zich richten op de langere termijn. Hij wil winkelbedrijven ondersteunen bij de stap naar de cloud. ‘Dat is vanuit een economisch perspectief, maar ook omdat daarmee de focus op groei kan komen te liggen.’ Magento werkt daarvoor samen met AWS. Als bedrijven zich niet meer druk hoeven te maken om hun infrastructuur kan de aandacht gaan naar de klantervaring. En daarmee de eigen groei, denkt hij.
De CEO verwacht verder nog meer te gaan samenwerken met ‘solution partners’. Niet alleen voor het ontwikkelen van extensies, ook voor de innovatie van de kerncode zelf. De e-commercesoftware wordt daarin de basis. Vervolgens moet het platform nog meer integreren met bijvoorbeeld marktplaatsen of social media. Dit soort kanalen worden dan een verlengde van het platform.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond