Vijf slimme e-mailmarketing innovaties voor 2015

E-mailmarketing, nog niet zo lang geleden ten dode opgeschreven, is weer helemaal terug van nooit weggeweest. Nieuwe technische mogelijkheden maken e-mailmarketing zelfs extra interessant, zolang je ze niet als gimmick gebruikt. Pamella Neely noemt er bij Web Marketing Today vijf.

1. Personalisatie en dynamische content

Personalisatie wordt door 78 procent van de marketeers in een recente studie van Econsultancy and Adestra genoemd als de belangrijkste vernieuwing in e-mail voor de komende vijf jaar. En daarmee wordt niet bedoeld een voornaam in de aanhef of koptekst. De uitdaging wordt dynamische content, personalisatie op basis van alle persoonlijke informatie die bekend is over de abonnee. Bijvoorbeeld:

– Gebruik postcode informatie voor lokale weersinformatie, sportuitslagen en aanbiedingen in winkel ter plaatste (voor zover relevant)
– Analyseer de aankoopgeschiedenis om andere producten aan te bieden
– Analyseer klikgedrag voor gepersonaliseerd nieuws of content.

De beperking zit hem uiteraard in de informatie die de abonnee ter beschikking heeft gesteld, maar ook het apparaat waarop de mail wordt geopend. Dynamische content is relatief nieuw en wordt nog niet breed toegepast, al hebben marketeers er wel belangstelling voor.

untitled
2. Ingesloten beoordelingen

Een manier om meer informatie te vergaren over consumenten is een vragenlijst over het product, zoals hieronder Amazon heeft gedaan met schoenen. Zat de bestelde schoen goed of was hij net iets te groot?

untitled3. Getriggerde e-mails

Dit zijn e-mails die worden verzonden nadat gebruikers bijvoorbeeld een white paper hebben gedownload. Je kunt gebruikers ook nog van e-maillijst laten switchen op grond van hun klikgeschiedenis als blijkt dat hun voorkeuren toch iets afwijken van wat zij eerder hadden aangegeven. Dit wordt ook wel microsegment targeting genoemd.

4. Text-to-join

Dit is een manier om consumenten op een e-maillijst te zetten via sms. Het begint met een aanmelding voor een dienst via een sms-nummer (bijvoorbeeld 112233). Consumenten moeten dan eerst hun e-mailadres opgeven voordat ze gebruik kunnen maken van de dienst. E-mail dienstverleners als MailChimp en Constant Contact maken hier al langer gebruik van, maar ook (Amerikaanse) partijen als JoinByText.com, Trumpia.com of CallLoop.com.

5. Betalingen in e-mails

Noem het een stille revolutie. Google lanceerde al eens de mogelijkheid om via e-mail geld te versturen via Google Wallet. Achter de zendknop in Gmail zien Google Wallet gebruikers een dollarteken staan. Andere dienstverleners bieden een e-mail checkout, oftewel een kassa in de e-mail. De verwachting is dat dit een grote vlucht zal nemen. Immers, op die manier kunnen consumenten met een paar klikken een artikel bestellen.

1 Reactie

Interessant artikel. Ik zie vooral de meerwaarde in gepersonaliseerde content en de getriggerde e-mails. De komende jaren zullen betalingen in e-mails steeds belangrijker worden. Ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen. Zijn er al succesvolle cases bekend?

P.S. Is e-mail ‘dood’ geweest? 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug