-

Vijf tips voor optimale direct-to-consumer fulfilment

Tijdens de lockdown werden mensen opgeroepen om lokale ondernemers te steunen. Onder het motto support you locals kochten mensen producten in hun eigen stad of dorp, in plaats van in een supermarktketen of webshop. Mensen ontdekten de voordelen van direct kopen bij een merk, zonder tussenkomst van een derde partij.

Voor veel bedrijven biedt D2C kansen om consumenten voor langere tijd direct aan zich te binden. De fulfilment speelt hierin een belangrijke rol. Hiermee kunnen bedrijven de klantervaring een boost geven door bestellingen bijvoorbeeld snel en accuraat te leveren volgens verwachting van de consument. De volgende vijf tips helpen je om de fulfilment optimaal in te richten, zodat je maximaal kunt profiteren van D2C.

1. Realtime voorraadbeheer

Voor het realiseren van een optimale klantbeleving is het cruciaal dat de voorraad van je webshop altijd klopt. Consumenten willen niet verrast worden met een annulering van hun bestelling, omdat een product niet op voorraad is. Zorg voor een goede integratie van systemen binnen het warehouse, zodat je kunt werken met realtime informatie. Daarnaast is het belangrijk om routinematig voorraden te controleren op afwijkingen. Bijvoorbeeld door dagelijks een medewerker aan te wijzen die steekproefsgewijs controles uitvoert op voorraden. Zo houd je de kans op voorraadverschillen minimaal.

2. Optimale orderpicking

Efficiënt orders picken is cruciaal om de klant snel van dienst te zijn en kosten te reduceren. Hoe je dit voor elkaar krijgt? Allereerst door single items – consumenten die één item aanschaffen – te clusteren en op één moment van de dag te picken. Als je in één keer twintig items pickt, loop je immers minder afstand dan wanneer je vier keer vijf items pickt. Met deze efficiëntieslag kun je je picksnelheid verhogen van 30 naar 130 items per uur. Ook de inrichting van het warehouse draagt bij aan de snelheid. Scheid bijvoorbeeld de bulkzone en de pickzone van elkaar, zodat orderpickers en heftrucs elkaar niet in de weg zitten. Dit vermindert ook de loopafstanden van medewerkers, omdat de pickzone compacter ingedeeld kan worden. Het minimaliseren van de kans op fouten draagt ook bij aan optimalisatie van je orderpicking. Dit realiseer je door verschillende typen, zoals maten, van één product verspreid op te slaan in plaats van bij elkaar.

3. De perfecte trolley

Optimalisatie zit hem in de details, zoals het ontwerp van de trolley. Bij het picken van orders draait het allemaal om snelheid en zo veel mogelijk volume in één ronde. Met de volgende kenmerken realiseer je deze optimalisatie:

  • Zorg voor een flexibele indeling met rails in plaats van vaste vakken. Items zijn namelijk verschillend van grootte en op deze manier kun je de trolley optimaal vullen.
  • Creëer ruimte aan de achterkant van de trolley voor het vervoeren van platte, grote artikelen zoals een spiegel of wasrek.
  • Zorg voor een overhellend handvat. Daarmee creëer je extra ruimte om items op te hangen.
  • Met een trappetje op iedere trolley verhoog je de picksnelheid. Medewerkers kunnen hoger in de schappen komen, waardoor je items in het warehouse op een kleiner grondoppervlakte kunt opslaan en de loopafstanden verkort.
4. Accurate goederenontvangst

De afhandeling van de goederenontvangst heeft impact op alle andere processen in het warehouse. Daarom is accuraatheid hierin belangrijker dan snelheid, zodat alle verdere processen op rolletjes lopen. Neem bijvoorbeeld de tijd om alle artikelen te scannen, zodat je eventuele verschillen in aantallen of producten in de levering direct opmerkt. Natuurlijk blijft snelheid ook belangrijk. Pas daarom het aantal medewerkers voor het verwerken van de levering aan op het volume, zodat de capaciteit van je personeel optimaal wordt benut. Zo worden leveringen niet alleen accuraat, maar ook zo snel mogelijk verwerkt, klaar voor de verkoop.

5. Inpakken en wegwezen

Voor een efficiënt inpakproces is het minimaliseren van fouten belangrijk. Geef daarom één iemand de verantwoordelijkheid om items van de trolley te verzamelen en de documentatie te regelen, terwijl andere medewerkers de bestellingen inpakken. Zo vindt er een extra check plaats van de te versturen artikelen én wordt er efficiënt gewerkt. Wil je zorgen dat mensen gefocust werken? Plaats ze dan in een rij achter elkaar met het gezicht dezelfde kant op, aan twee zijden van de lopende band. Ook dit draagt bij aan efficiëntie van het inpakproces.

Deze vijf tips stellen je in staat om je fulfilment te optimaliseren. Hiermee kun je de beste ervaring bieden aan al je klanten en jezelf onderscheiden als D2C-bedrijf. Ben jij al klaar om maximale winst uit D2C te halen?

Over de auteur: Jonathan Bellwood is Vice President Industry Solutions bij Descartes.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond