Vijf vragen waar appontwikkelaars in 2016 antwoord op moeten geven

Er staat een hoop te gebeuren in 2016. Je hoeft maar een techsite te openen en je leest over robotisering, internet of things en virtual reality. Maar wat zijn de directe ontwikkelingen waar appmakers het komende jaar mee te maken krijgen? Donderwolk of uitdaging: dit zijn vijf vragen waar appontwikkelaars in 2016 een antwoord op moeten formuleren.

1. Wordt 3D Touch gemeengoed?

De functie werd vorig jaar met veel bombarie aangekondigd door Apple, maar sindsdien horen we er niet veel meer over: 3D Touch, de ‘rechter muisknop’ van de iPhone 6s en iPhone 6s Plus die met een diepe druk toegang geeft tot extra informatie op het scherm. Appontwikkelaars benutten hem vooral voor een snelmenu van een app op het homescreen. Zo kan een gebruiker bijvoorbeeld snel naar de zoekfunctie van een app, of kan met één druk meteen een favoriete pagina worden bezocht.

Appvragen 3D touch - Karlis Dambrans

Een leuke en handige functionaliteit voor wie hem weet te vinden, maar dat is nu net het probleem: het lijkt wel alsof niemand dat doet. Op iCulture plaatste ik een blog over 3D Touch vanuit het gebruikersperspectief en daar waren de lezersreacties eenduidig: 3D Touch wordt niet gebruikt. Het zit niet in het systeem van de iPhone-bezitters.

Dat is opvallend, want als er één fabrikant in staat is om een nieuwe technologische functie breed geadopteerd te krijgen, dan is het Apple wel. Denk aan het effect van de App Store voor de (mobiele) economie, swipen vanaf schermranden, de vlucht die pushberichten maakte toen Apple ze omarmde: er zijn genoeg voorbeelden.

Maar bij 3D Touch lijkt het dus net even anders. Gaan andere smartphonefabrikanten de doordruk-techniek in hun hardware overnemen? Gaat Apple het zelf doorzetten in andere apparaten? Gaan gebruikers de functie vinden en waarderen? En wat kunnen goede app-implementaties betekenen voor die adoptie? Het is de vraag of 3D Touch gemeengoed wordt in 2016.

2. Hoe ziet een goede Google Glass-app eruit?

De eerste Google Glass is dood, lang leve de nieuwe Google Glass. De ‘smart glass’ van de zoekgigant komt terug op de markt, maar is dit keer niet gericht op consumenten. Google zet in op de industrie. Chirurgen die de bril opzetten tijdens een operatie, technici die informatie in hun ooghoek raadplegen tijdens een schadeherstel.

Appvragen Google Glass - University of Michigan

Aan het open Google zal het niet liggen. Ontwikkelaars die zich willen uitleven op zakelijke toepassingen van de Google Glass, zal geen strobeed in de weg worden gelegd. En dus is het de vraag hoe een goede Google Glass-app eruit ziet. Waar moet die aan voldoen? Een nauwe integratie met het steeds verder oprukkende internet of things-netwerk ligt voor de hand. Medewerkers die klanten direct te hulp kunnen schieten bij het juiste schap, lositiek managers die bevoorradingsupdates meteen doorkrijgen op hun netvlies.

Het lijkt aannemelijk dat B2B-apps voor de Google Glass vooral in twee categorieën in te delen zullen zijn: wiki’s en informatieverstrekkers aan de ene hand, on-site procesversnellers aan de andere. Elke keer dat je informatie in een ooghoek ziet, bespaart een keer de smartphone pakken. Aan appontwikkelaars de taak om die hyperefficiëntie te bewerkstelligen.

3. Hoe ontwikkelt de smartwatch zich in 2016?

Op de CES in de eerste dagen dit jaar werd een groot aantal nieuwe smartwatches gepresenteerd. Huawei kondigde een samenwerking met Swarovski aan voor vrouwelijke smartwatches en Garmin, Fitbit en Casio proberen meer sportievelingen voor zich te winnen met nieuwe horloges met sport- en meetfuncties. Voor ontwikkelaars zijn er genoeg kansen en uitdagingen.

Appvragen smartwatches - Vernon Chan

Maar nu eens deze vraag: heb jij een smartwatch? Wij, deelnemers van de appindustrie, voldoen aan alle voorwaarden. We zijn early adopters, techminded en hebben genoeg geld om een smartwatch te kunnen kopen. En toch kopen we de slimme klokken niet. In Nederland zijn in 2015 slechts 20.000 smartwatches verkocht – en dat is onwaarschijnlijk weinig als je ziet hoeveel aanbod er is in de schappen van bijvoorbeeld een Mediamarkt. Of het nou gaat om Android Wear-watches of langverwachte Apple Watch: het succes blijft vooralsnog uit. En dan moet je voor de grap ook nog eens kijken op Marktplaats en techfora. Buitengewoon veel ‘verrijkte’ horloges staan tweedehands alweer te koop.

Natuurlijk is het als appdeveloper een uitdaging om te kijken hoe jouw app de smartwatch nuttiger of leuker kan maken. Maar de vraag is ook breder te trekken. Wat moet er gebeuren om de smartwatch dit jaar wél populair te krijgen?

4. Welke apps gaan we gebruiken op VR-brillen?

2016 wordt het jaar dat de virtual reality-bril bereikbaar wordt. Er is veel gemor over de prijs van de Oculus Rift – 600 euro, maar het eerste jaar waarin mainstream consumenten VR-brillen kunnen kopen, is daarmee wel aangebroken. Bovendien staan ook fabrikanten als Sony en HTC te popelen om de markt te bestormen met hun brillen.

Appvragen VR bril Samsung - Nan Palmero

Door de afkomst van de Oculus Rift en de PlayStation-inborst van Sony, lijken de brillen vooral aangewend te gaan worden om mee te gamen. Immers geven ze voor het eerst de mogelijkheid om spelers écht in een game te laten kruipen. Het spel door de ogen van de hoofdpersoon te zien. Ook voor video belooft VR interessant te worden. Er komen steeds meer betaalbare 3D-camera’s op de markt en YouTube en Facebook zijn technisch al klaargestoomd voor video’s waarin je zelf kan rondkijken. Of dat nou met het bewegen van een smartphone is, of met een bril op je hoofd.

Een vraag die moeilijker is te beantwoorden, is wat apps gaan doen op de VR-bril. Maakt Facebook, nauw betrokken bij de Oculus, een 3D-versie van zijn nieuwsfeed? En verwelkomen we dadelijk een aparte YouTube-app voor 3D-video’s? Grote namen als deze kunnen de VR-appmarkt een flinke duw in de rug geven. Onverlet is het de vraag of we en wélke apps we willen gaan gebruiken op de VR-bril. Netflix? Sociale media? Nieuws? Een tip voor wie als early adopter op de markt wil duiken: weerapps doen het op elk platform goed.

5. Hoe gaan smartphones zich ontwikkelen?

Het lijkt misschien de saaiste vraag voor 2016, maar het is de meest fundamentele voor appbouwers. Hoe gaan smartphones zich ontwikkelen in het aankomende jaar? Je hoeft de markt maar een beetje te volgen om te zien dat de vlaggenschepen van de grote merken als Samsung, Apple, Huawei, HTC en kleinere merken meer en meer op elkaar lijken.

Appvragen smartphones in 2016 - Maurizio Pesce

Schermen zijn het afgelopen jaar niet nóg groter geworden en op de afgebogen schermranden van de Samsung Galaxy S6 Edge na telde 2015 niet één designvernieuwing in smartphoneland. De iPhone 6(s) leek met zijn achterkant-ontwerp op de HTC-toptoestellen; nieuwe HTC’s en Huawei’s lijken weer meer op een iPhone. En inhoudelijk wordt er net zo min vernieuwd. Hier en daar wordt een camera beter, OnePlus introduceerde usb-c op de OnePlus 2 maar liet het daarna weer net zo makkelijk varen op de OnePlus X en draadloos betalen via NFC is ook geen gemeengoed meer op nieuwe telefoons. De klapper van vorig jaar? De vingerprintsensor werd steeds vaker geïmplementeerd, maar 3D Touch amper overgenomen.

Het gebrek aan hardwarematige vernieuwingen betekent dat de appmarkt het risico loopt om te stagneren. Het ontbreekt daarnaast ook al even aan nieuwe designrichtingen (denk aan het flat design van iOS 7 en Android Lollipop) die apps een nieuwe kant op duwen of dwingen te moderniseren. Terwijl de vraag is hoe smartphones het komende jaar zullen vernieuwen, ligt de noodzaak van creativiteit en het onderscheidend vermogen de komende tijd nog meer bij de appmakers die willen opvallen en scoren met hun apps.

*) Deze blog is een crosspost die ook wordt gepubliceerd op appvacaturesite Working Class Heroes.

**) Foto boven het artikel: ymgerman / Shutterstock.com

1 Reactie

Ik heb nog wel een 6e vraag, die mezelf ook bezighoud. Waar gaat een app mee ‘connecten’ in 2016. Veel apps staan in directe verbinding met de geluidsinstallatie, thermostaat, TV, auto, verlichting, hartslagmeter etc.. Het lijkt erop dat 2016 in dat licht een belangrijk jaar kan worden. De technologie is klaar en de consument begint aan te haken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug