-

Vijf vragen over WiFi Tracking

Volop rumoer vorige week over WiFi Tracking. Bezoekers van Dixons, MyCom en iCentre bleken te worden gevolgd zonder dat ze daarover werden ingelicht. Het signaal dat hun smartphone uitzendt wordt opgepikt en geanalyseerd. In de toekomst gaat het nog een stap verder. Dan worden klanten in de winkel gevolgd met kleine bakens. Wat moet je weten over WiFi Tracking?

Wat is Wifi Tracking?
Bijna negentig procent van de mensen draagt een mobiel apparaat bij zich dat radiosignalen uitzendt. Dat kan een combinatie zijn van Bluetooth en WiFi, afhankelijk van wat consumenten aan hebben staan. Deze technieken geven inzicht over klanten die langs de winkel lopen, maar er niet naar binnen gaan. De meeste winkeliers zetten de techniek alleen op geaggregeerd niveau in.

Wat kun je ermee?
Met behulp van deze technieken krijg je beeld van de drukte, het aantal mensen dat passeert of voor de etalage blijft staan. Ook kunnen herhaalbezoeken worden geregistreerd. In feite is het niet nieuw, want er bestonden al technieken om met infraroodcamera’s bezoekers te tellen, maar die waren niet erg nauwkeurig. Bij WiFi worden netwerken soms nagebootst waarop je telefoon wilt inloggen. Op deze manier wordt het MAC-adres, een uniek adres van de netwerkkaart van je telefoon, herkend.

Wie levert deze technieken?
In Nederland door het Amsterdamse Bluetrace. Zij kunnen de WiFi Tracking desgewenst ook combineren met gratis WiFi in de winkel en een landingspagina. Het bedrijf zet de techniek niet alleen in voor winkels, maar zij hebben bijvoorbeeld ook een Mall Performance Meter voor metingen in winkelcentra. Een van de klanten is Seidensticker (hemden), die ontdekte dat een groot deel van hun klanten minder dan 3 minuten doorbrengt in de winkel, een reden te meer om de winkel aantrekkelijker te maken. Een andere klant is FEBO, die wilde weten hoeveel mensen langs de kroketten en pata lopen. Klanten kunnen de gegevens op het web bijna in real time volgen.

Waarom heeft BAS Groep (Dixons etc) hierover niets bekend gemaakt?
Er is wel ruchtbaarheid aan gegeven, en wel toen de Bluetrace Shopmonitor van Bluetrace dit najaar werd uitgerold bij 210 winkels. De winkelketens gebruikt gebruikt WiFi en Buetooth tracking onder meer om beter in te kunnen schatten wanneer personeel moet worden ingezet. Het bedrijf maakt nu planningen op basis van omzet. Tegenvallende omzet betekent dat men minder personeel in moet zetten. Dat kan veel nauwkeuriger.

Is WiFi Tracking toegestaan?
Jawel, maar het valt volgens het College bescherming persoonsgegevens onder de informatieplicht en dus geldt een opt-out. Hier geldt dezelfde regelgeving als bij het cameratoezicht. Melden dat je meet is voldoende. Het verzamelen van MAC gegevens is juridisch een grijs gebied, maar je kunt daaraan geen persoonsgegevens koppelen. De software van Bluetrace kan MAC gegevens overigens anonimiseren. Als winkels binnenkort iBeacon-achtige technieken gaan inzetten – kleine bakens die de positie van klanten in de winkel kunnen bepalen en op basis daarvan aanbiedingen kunnen sturen – gelden strengere regels. Hiervoor moet de klant toestemming geven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond