-

Wat zijn de voordelen van Google Analytics 360?

Heel veel organisaties maken gebruiken van Google Analytics, de gratis analyse-tool. Maar vooral als je een grote of veelbezochte website hebt is het mogelijk de moeite waard voor de betaalde versie te gaan: Google Analytics 360. Wat zijn de voordelen en extra features?

Google Analytics is gratis door iedereen te gebruiken. Maar liefst 86,3% van de websites die een website analyse-tool gebruikt, maakt gebruik van Google Analytics. Maar de standaard Google Analytics is niet voor elk bedrijf een goede match. Heeft de website te veel bezoekersaantallen of verzamel je te veel data, dan loop je tegen de grenzen aan. Google Analytics 360 is hiervoor de oplossing. In dit artikel en de bijbehorende video wordt uitgelegd wat de grenzen van de gratis Google Analytics-versie zijn en welke voordelen Google Analytics 360 biedt.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Wat is Google Analytics 360?

Google biedt al langer een premiumversie van Google Analytics aan, genaamd Google Analytics 360. Kort gezegd is Google Analytics 360 de betaalde versie van Google Analytics, met minder beperkingen dan de gratis variant. Dit is handig voor bedrijven die meer willen dan de mogelijkheden in de gratis versie en dus tegen de grenzen aanlopen.

Wat zijn de grenzen van de gratis Google Analytics?

De grenzen van de gratis Google Analytics-versie zitten hem deels in de rapporten, weergaven, custom-dimensies en statistieken die je kunt aanmaken. Zo biedt de gratis versie maximaal 20 aangepaste statistieken en dimensies, terwijl Google Analytics 360 er maximaal 200 biedt. Ook is het bij de gratis versie slechts mogelijk om 25 weergaven per property te hebben.

Maar ook aan het verzamelen van data zit een grens. Als je met je Analytics-account boven de tien miljoen hits per maand komt, is Google Analytics 360 mogelijk nodig om uit te breiden. Een hit houdt in dat er data naar Google Analytics worden gestuurd, bijvoorbeeld bij het bezoeken van een pagina, het maken van een transactie of een gebeurtenis op de site. De limiet van tien miljoen hits per maand is vaak de reden dat bedrijven overstappen naar Google Analytics 360.

Als je over de 10 miljoen hits gaat kun je data verliezen. Hierdoor is je data minder betrouwbaar, je krijgt namelijk ‘gaten’ in de data. In het ergste geval kan dit zelfs geld gaan kosten, aangezien je minder goed beslissingen kunt nemen op basis van de data die beschikbaar is.

Voor wie is Google Analytics 360 interessant?

De gebruikers die hier tegenaan lopen zijn veelal bedrijven met veel verschillende domeinen, die in het account een meting over al deze domeinen hebben. Of de websites hebben juist enorme verkeersaantallen, zoals een nieuwswebsite of wereldwijde webshop. Al met al worden er dan veel hits geproduceerd. Om te zien hoeveel hits je website momenteel krijgt kijk je bij je “Property-instellingen” in het beheer van Google Analytics en vervolgens onder het kopje “Aantal hits voor property”.

Datasampling

Een ander grens waar bedrijven tegenaan lopen in de gratis versie van Google Analytics is het analyseren van te veel data. Als je in de rapporten een tijdsperiode gebruikt waarin er meer dan 500.000 sessies zijn geweest, dan wordt de data gesampled. Er wordt dan een steekproef van de data gemaakt. Hoe meer er gesampled wordt, hoe minder betrouwbaar de data wordt, aangezien dan niet iedereen wordt meegenomen. Of dit gebeurt, zie je in de rapporten-links bovenin. Hier zie je een schild staan dat groen of geel kleurt. Als het geel kleurt, wordt de data gesampled. Dit schild wijst dus uit hoe betrouwbaar de dataset is. Vooral wanneer je diepgaande analyses wilt doen, kun je door sampling opvallende verschillen gaan zien ten opzichte van bijvoorbeeld de backend.

Wat zijn belangrijke voordelen van Google Analytics 360?

Belangrijke voordelen van Google Analytics 360 zijn onder meer een diepere integratie met SalesForce, BiqQuery, Google Ads en DoubleClick, directe ondersteuning van Google, meer weergaven per property en meer rapporten. Google BigQuery is hierbij erg belangrijk. Aangezien de websites die Google Analytics 360 gebruiken zoveel data hebben, kan het ook interessant zijn om deze data te exporteren en te gebruiken in andere programma’s, om snellere en/of complexere analyses te maken.

Een ander belangrijk voordeel is dat Google Analytics 360 meer doet met attributieanalyses. Zo wordt Google’s algoritme gebruikt om betere analyses te maken van de beschikbare data en kun je goed zien wat elk kanaal doet voor je website. Mogelijk draagt een van je kanalen niet direct bij aan een conversie, maar heeft het veel impact op het bekend maken van de gebruiker met je merk. Met de functie voor een datagestuurd attributiemodel en extra tools zoals de “modelverkenner” kun je een betere beoordeling maken van je kanalen.

Conclusie

Google Analytics 360 kent dus veel voordelen. Maar de prijs is zeker iets dat je ook moet meewegen in het besluit, aangezien je van gratis naar minimaal  $150,000 per jaar gaat. Dit is een flinke investering en het is dus belangrijk om je af te vragen of je die investering eruit haalt.

Over de auteur: Jesse Wieleman is Marketing analytics consultant bij SDIM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond