-

Waarom e-mailmarketing werkt: de cijfers

E-mailmarketing is weer helemaal terug van weggeweest. Nadat het bijna was doodverklaard. En dat succes heeft vooral te maken met statistieken: er zijn ruim vier miljard e-mail adressen in de wereld. 91 procent van de gebruikers van die mailadressen kijkt dagelijks in zijn postbus.

Je zou het tegendeel verwachten, maar niets is minder waar: 91 procent van de Amerikaanse respondenten van een recent onderzoek geeft aan dat ze graag promotionele e-mails ontvangen. Maar dan wel van bedrijven waarmee ze al een of andere relatie hebben.

Het voordeel van e-mail is dat het directe communicatie betreft. Zolang ze zich niet afmelden weet je als marketeer bijna zeker dat er belangstelling is. Dat blijkt ook uit de cijfers, want consumenten die e-mailmarketing ontvangen spenderen doorgaans meer geld en geven dat uit aan grotere orders.

Nog wat cijfers om rekening mee te houden: een kwart van alle mails wordt op de iPhone geopend. Ruim de helft leest een mail vanwege de kop. 65 procent wist een bericht als de inhoud niet voor mobiele consumptie is geoptimaliseerd.

Untitled-Infographic-13_jpg

Dit bericht is 119 keer gedeeld

4 Reacties

Pieter

Ook in Nederland liggen hier nog enorme kansen. Veel MKB bedrijven onderschatten de waarde en de ROI van een goede email marketing strategie. Bedrijven als Groupon en TravelBird behalen miljoenen euro omzet met e-mail. Wellicht tijd dat het brede publiek dit gaat beseffen?

Eric

Met een goede e-mail en een up to date adresbestand bereik je ongekende resultaten. Als je weet dat ruim de helft van de vaste klanten het liefst een e-mail ontvangt, dan kunnen heel veel mkb-ers een (veel) hogere roi behalen. Het addertje zit in het up to date bestand en wat ervoor nodig is om dat te verkrijgen. Goede software, goede personeelsinstructie en een bereidheid hierin structureel te investeren. Helaas is het vaak zo dat in het mkb alleen snelle resultaten tellen. Het opbouwen van een goed bestand vergt jaren.

Yoan

Ik als mkb’er ben dan erg benieuwd wat voor mailing dan het best zou werken.
Wij hebben een redelijk klantenbestand/potentiële relatie bestand opgebouwd door de jaren heen. Wij gaan na de zomer ons bedrijf opnieuw positioneren op de markt. Wij bevinden ons helaas in een zeer moeilijke branch Facilitair ( schoonmaak van kantoren) ( heeft ook zo zijn uitdaging). Ik zie namelijk geen goede marketing mogelijkheden met email marketing…een eenmalige aanbieding ect ect maar om een continuïteit te crieeren lijkt mij erg moeilijk.
Wellicht kijken jullie als expert hier ander tegen aan.

Rommert

Yoan, er is geen perfecte email, die is per merk, product en klantengroep anders, daarom is het goed om te kijken welke data je hebt, wat je boodschap is en het vervolgens te testen. Dan krijg je resultaten waarmee je voor jezelf jouw perfecte email strategie opzet.
Kijken naar facilitair, schoonmaak van kantoren kan je natuurlijk allerlei strategieën opzetten, je zou jullie klanten elke maand een mail kunnen sturen met tips om bureau’s etc schoon te houden, een evaluatie wat vinden jullie van ons, of pak het ludiek aan, doe een lost en found na elke zomer. Uiteindelijk wil je een stukje engagement genereren, zodat je top of mind bent. Die aanbieding is niet bijzonder, want dat doen al jouw concullega ook, hoe zorg je dat je daarin anders bent. Biedt cross- & upsell aan, dus naast de reguliere schoonmaak biedt je ook verwante producten aan, ramen wassen, stukje stomerij of iets nieuws.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond