-

Waarom Google Appie Heijn wordt

Google betreedt een terrein dat tot voor kort grotendeels door Amazon en eBay leek te worden ontgonnen: dat van de dagelijkse boodschappen. De vorig jaar gestarte experimenten met bezorgdienst Shopping Express worden uitgebreid.

Niet Appie Heijn, maar Appie Google gaat in San Francisco boodschappen bezorgen. Sinds kort wordt er op de radio reclame gemaakt voor de nieuwe bezorgdienst, die ook in Los Angeles en over enige tijd in New York wordt uitgerold. De boodschappen worden bij de winkels opgehaald en nog dezelfde dag aan de deur afgeleverd.

Tegenover Reuters wil Tom Fallows van Google er nog niet veel over kwijt, behalve dat er flink wat uitbreidingen op komst zijn. In San Francisco maken enkele tienduizenden inwoners gebruik van de dienst die vorig jaar al beschikbaar kwam. Partners zijn op dit moment onder meer Staples, Blue Bottle Coffee en Toys R Us. Vermoedelijk zal Google zijn dienst gaan integreren in zijn zoekmachine.

Dat Google zich nu op deze markt begeeft is niet verwonderlijk. Het bedrijf heeft al langer ambities op het gebied van e-commerce, maar wordt gepasseerd door Amazon en eBay. Deze laatste bezorgt online bestelde boodschappen in San Francisco, New York, Chicago en Dallas en rekent daar vijf dollar voor. De artikelen worden binnen twee uur bezorgd.

Bij Amazon zijn de bezorgingen onderdeel van Prime Fresh, waarvoor klanten 299 dollar per jaar moeten betalen. Deze dienst is beschikbaar in Los Angeles, San Francisco en Seattle. Er kan ook buiten Prime Fresh om  worden besteld, dat kost 3,99 dollar per artikel.

De partners zijn vooralsnog zeer te spreken over deze diensten omdat het omzetverhogend werkt. De Toy & Sport winkel in Palo Alto die met Google samenwerkt, zag zijn omzet met vijftien procent stijgen.

Critici zijn er ook. Kenneth ‘Skip’ Trevathan probeerde het concept al eens uit met Kozmo.com in de jaren negentig en stelt dat er geen cent mee te verdienen is, zeker als er geen paal en perk wordt gesteld aan het aantal te bestellen artikelen. De last mile economie is helemaal niet zo simpel, zegt Trevathan. Google-chauffeurs gebruiken weliswaar Android smartphones om de kortste route te volgen, maar hoge energiekosten kunnen makkelijk roet in het eten  gooien.

Toch gaat het eBay, Amazon en Google natuurlijk niet zozeer om het boodschappen bezorgen, maar om het logistieke proces eromheen en om de mogelijkheden voor cross-selling. Want wie zijn boodschappen bestelt via Google, zal ongetwijfeld vaker bij Google bestellen, ook duurdere artikelen, die in een moeite door aan huis kunnen worden bezorgd. In België is bpost aan het experimenten geslagen met boodschappendiensten, vanuit het idee van one stop shopping. Zelfs strijk en was worden meegenomen. Het wordt met andere woorden druk op de weg.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond