-

Waarom iedere groeiende organisatie een Team Designer wil

Elk​ ​bedrijf​ ​vecht​ ​om​ ​de​ ​beste​ ​mensen​ ​om​ ​projecten​ ​tot​ ​een​ ​succes​ ​te​ ​maken. Maar​ ​hoe​ ​zorg​ ​je​ ​er​ ​nou​ ​voor​ ​dat​ ​je​ ​de​ ​beste​ ​mensen​ ​vindt,​ ​de​ ​juiste​ ​mensen aanhaakt​ ​en​ ​dat​ ​je​ ​ook​ ​echt​ ​intern​ ​de​ ​digitale​ ​capaciteit​ ​opbouwt​ ​die​ ​‘digital’ onderdeel​ ​maakt​ ​van​ ​je​ ​bedrijfsvoering​ ​en​ ​cultuur?​ ​Daar​ ​heb​ ​je een​ ​Team​ ​Designer​ ​voor nodig.

Een Team Designer moet niet verward worden met een Visual of UX Designer. Want een Team Designer ontwerpt geen wireframes of visuals. Een Team Designer is een combinatie van Business Development, HR, Project Management en Strategie. Eigenlijk de welbekende duizendpoot, als dat niet zo’n cliché was. Als Team Designer ben je een inhoudelijke gesprekspartner voor de opdrachtgever en het talent.

Hoe​ ​werkt​ ​dit​​ ​in​ ​de​ ​praktijk? Je adviseert opdrachtgevers die in een digitale transformatie zitten over strategie, tooling en de juiste samenstelling van digitale teams. Want wil je in de huidige en toekomstige markt kunnen anticiperen en snel opschalen, dan moet je de juiste mensen aan boord hebben. Dit gaat niet over off- of nearshoring maar over interne teams. Als organisatie moet je deze interne teams opbouwen, bij elkaar laten zitten, en volledig verantwoordelijk maken voor het eindproduct. Op deze manier ben je in staat om je snel aan te passen aan de vraag van de markt.

Gewoon op Linkedin?

Is​ ​dat​ ​alles? Nee, een Team Designer ziet kansen bij opdrachtgevers en creëert de omstandigheden om succesvol samen te werken. Je wilt dat het digitale product dat ontwikkeld wordt, ook daadwerkelijk landt in de organisatie. Door op de lange termijn mee te denken met een klant maak je organisatie wendbaar en weerbaar.

Is​ ​Linkedin​ ​dan​ ​je​ ​startpagina? Nee. Je ziet me misschien veel voorbijkomen op LinkedIn. Het is het ideale medium om mijn netwerk te gebruiken – en uit te breiden – om zo elke keer weer de juiste mensen en juiste ervaring aan tafel te krijgen. Niet elk kopje koffie is gekoppeld aan een opdracht. We willen de persoonlijke verhalen en de praktijkvoorbeelden horen waar freelancers dagelijks mee te maken hebben. Op deze manier ben je constant op de hoogte van de actuele ontwikkelingen binnen de markt.

Of ben je gewoon recruiter?

Is het ​gewoon​ ​een​ ​fancy​ ​naam​ ​voor​ ​‘recruiter’​? Ik zou gek zijn als ik onze freelance pool niet zou uitbreiden, maar dat is zeker niet onze core business. We adviseren onze opdrachtgevers op het gebied van digitale teams én kunnen de juiste mensen aanhaken, of ervoor zorgen dat jij in contact komt met de juiste mensen. Wij maken gebruik van freelancers die wij vervolgens op projecten plaatsen om zo snel meer power en expertise in je organisatie te krijgen.

Dus​ ​als​ ​je​ ​een​ ​team​ ​hebt​ ​zitten​ ​zien​ ​we​ ​je​ ​nooit​ ​meer​ ​terug? Zeker niet. Dan begint het pas. We optimaliseren dat team voortdurend. Door te kijken naar de huidige processen, mensen en tooling. Hoe verhouden die zich tot elkaar? En waar zijn verbeterpunten te behalen? Welke processen kunnen we efficiënter inrichten? Door deze zaken aan te pakken voeg je echt waarde toe. Elke situatie is anders, dus is het echt zaak om te snappen wat er allemaal speelt en wat er nodig is om de huidige digitale teams nog beter te maken.

Wat zegt Leaseplan Digital?

Marco Stuijvenberg, Agile Coach bij LeasePlan Digital, begeleidt een van de grootste digitale transformaties van Nederland: “In een digitale transformatie in de vorm zoals bij LeasePlan Digital gebeurt, bouw je echt digitale teams en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn onwijs veel studies gedaan naar wat teams nou succesvol maakt en hoe een ideaal team eruit zou moeten zien, maar toch merk je dat de theorie niet altijd met de werkelijkheid overeenkomt.”

“Wij bouwen echt teams. En als dat je primaire doel is als organisatie, dan moet dit in je organisatie belegd worden. Het proces moet hiervoor ingericht worden. Wat wil je met de teams bereiken, wat gaan ze doen, welke tooling gaat er gebruikt worden en hoe willen we dat er gecommuniceerd gaat worden binnen het team, maar ook tussen de teams?”

“Scrum Masters en Agile Coaches kijken meer naar de coördinatie van teams. Het bouwen van teams is echt een specialisme. Er wordt veel vanuit onderbuikgevoel gedaan. Het is daarom ook van primair belang dat je Team Design echt onderdeel wordt van je organisatie en cultuur.”

Dus zit jouw organisatie in een Digitale Transformatie, ben je druk bezig om je digital capabilities intern te beleggen of heeft jouw digitale product extra power nodig? Schakel dan snel de hulp in van een Team Designer, iemand die echt waarde toevoegt zonder dat je er afhankelijk van wordt, en jou de controle geeft.

Dit bericht is 136 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond