-

Waarop selecteert een zakelijke besteller een webwinkel?

De online b2b-markt is aan een opmars bezig en steeds meer webwinkels verkopen (naast b2c) nu ook aan zakelijke kopers. Dat vraagt om een andere aanpak dan b2c verkopen. Uit de B2B E-commerce Markt Monitor, uitgevoerd door Multiscope in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL, blijkt dat de belangrijkste reden om zakelijk online te bestellen tijdsbesparing is. Maar op basis waarvan selecteert hij de webwinkel?

Tijdsbesparing blijkt voor zakelijke kopers belangrijker (veertig procent) dan voor consumenten (28%). Het scheelt ze veel tijd wanneer ze achter hun computer of via hun smartphone online een bestelling kunnen plaatsen. Het gemak van op kantoor bestellen vindt 31% een reden om online te bestellen, gevolgd door een groot assortiment (dertig procent).

Webwinkels vergelijken op basis van prijs

Een zakelijke online besteller baseert zijn keuze voor een webwinkel met name op prijs (zeventig procent). Online is het natuurlijk ook makkelijk prijzen vergelijken. Op gepaste afstand staat kwaliteit (43%), gevolgd door leversnelheid (37%). Bezorging binnen 24 uur is voor de helft van alle bestellers belangrijk, gevolgd door lage bestelkosten.

Webwinkels kunnen hier hun voordeel uit halen, door hun website in te richten op bestelsnelheid, bezoekers prijzen en specificaties goed te laten vergelijken en de leversnelheid en bezorgkosten aan te passen aan de wensen van de individuele bezoeker. Verder kan het bezoekers helpen wanneer ze een account aan kunnen maken, zodat ze hun gegevens niet telkens opnieuw hoeven in te vullen, en ze bijvoorbeeld makkelijk herhaalbestellingen kunnen doen.

Meer weten over de zakelijke online markt?

Het rapport is gratis te downloaden via deze pagina.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond