-

Wat is het effect van Google Heavy Ad Interventions op je online advertenties?

Vergt je online advertentie te veel van de systeemcapaciteit van Google en de gebruikers van Chrome? Dan wordt deze vanaf nu automatisch door Google geblokkeerd. De ontwikkeling van de functie, die de naam ‘Heavy Ad Intervention’ heeft gekregen, is onderdeel van de laatste Google-update en een uitvloeisel van het initiatief van de Coalitie For Better Ads. 

Ingebouwde adblocker

De strijd van Google tegen ‘storende’ online advertenties is niet nieuw. Sinds februari 2018 biedt de zoekmachine een ingebouwde adblocker aan in Chrome, maar deze is nu pas wereldwijd geactiveerd. Deze ingebouwde adblocker blokkeert alle gebruiksonvriendelijke advertenties die niet voldoen aan de richtlijnen van de Better Ads Standards, waar Google lid van is. Het hoofddoel van Google is om de gebruikservaring te verbeteren voor alle internetgebruikers. Hierbij mikken ze met name op spammers die met hun agressieve ‘sticky ads’ de gebruikerservaring negatief beïnvloeden, maar de lijst met advertenties die als vervelend kunnen worden beschouwd wordt wel steeds verder uitgebreid. Dit keer dus met ‘heavy ads’. 

Scherpe criteria

Aanleiding voor de toevoeging is een onderzoeksrapport van Google waaruit is gebleken dat zware advertenties, voornamelijk display en rich media-advertenties, te veel data verbruiken, met als gevolg dat de laadtijd te lang is. Opvallend detail uit hetzelfde onderzoek is dat het gaat om een heel klein deel van alle online advertenties, 0,3 procent om precies te zijn. Met deze interventie worden advertenties verwijderd die gebruikmaken van meer dan 0,1 procent van de bandbreedte, meer dan 0,1 procent CPU-gebruik per minuut en meer dan 0,1% van de totale CPU-tijd. Maar de criteria die Google gaat hanteren om deze ‘heavy ads’ te blokkeren zijn wel scherp gedefinieerd:

  • De uiting gebruikt meer dan 4 mb netwerkbandbreedte
  • De uiting gebruikt de main thread van de Central Processing Unit (CPU) gedurende 15 seconden in een 30 secondevenster
  • De uiting gebruikt de main thread van de CPU gedurende meer dan 60 seconden in totaal

Good to know is dat alles wat door het iframe wordt geladen, door Google wordt geïndexeerd. Van het HTML-bestand, image assets, videobestanden, javascript inclusief externe libraries tot CSS-bestanden. 

Voldoet de advertentie niet aan bovenstaande criteria? Dan zal Google de inhoud automatisch leegmaken en onderstaande boodschap tonen: 

Check vooral je videoadvertenties 

Kijkend naar het lage percentage advertenties die als ‘heavy’ worden gekenmerkt, ga ik ervan uit dat weinig tot geen (Nederlandse) adverteerders ‘last’ hebben van deze update. Desondanks wil ik iedereen die videoadvertenties inzet adviseren om deze te controleren. Het dataverbruik van video is immers bovengemiddeld, zeker in vergelijking met standaard display-advertenties. Is de volledige advertentie zwaarder dan 4 mb? Dan is dit misschien wel het moment om over te stappen naar een nieuwe (video)partner, want alleen al ‘pre fetching’ en ‘stream buffering’ toepassen in de videoplayer zorgt ervoor dat dit geen effect heeft op de laadtijden en de gebruikerservaring. In mijn optiek is dit niet meer dan vanzelfsprekend. 

Heb je een vraag of opmerking over het effect van Google Heavy Ad Interventions op je online advertenties? Laat dan gerust hieronder een reactie achter. Ik help je graag. Wil je meer lezen over deze Google-update? Kijk dan vooral hier en hier.

Over de auteur: Erik Dubbeldeman is country manager bij ShowHeroes.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond