-

Wat zijn de voordelen van een CSS?

40% van de Nederlandse webshops bespaart op Shopping Ads door middel van een CSS-partner. Hoe maak je hier gebruik van? Lees in dit artikel hoe de CSS korting werkt, welke verschillen er zijn tussen CSS-partners en wat de voordelen zijn.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Wat is een CSS-partner?

Een CSS-partner, oftewel een Comparison Shopping Service-partner, is een vergelijkingswebsite die kan deelnemen aan de Shopping Ads veilingen van Google via campagnes in Google Ads. Google heeft zelf ook een CSS. Bij Google krijg je geen korting op de klikprijzen en bij alle andere CSS partijen wel.

Hoe werkt de korting?

Als je een bod van 1 euro instelt bij je Shopping Ads-campagnes, dan gaat 80 cent van dat bod naar de Google Ads-veiling. De andere 20 cent van het bod gaat naar Google Shopping CSS. Voor alle andere CSS-partners geldt dat als je 1 euro instelt, het gehele bedrag de Google Ads-veiling ingaat. Je kunt dan dus 20% minder bieden voor hetzelfde resultaat. Hierdoor kun je eenvoudig besparen op de kosten.

Wat zijn de verschillen tussen CSS-en?

Er valt een hoop te kiezen in de wereld van CSS. Een CSS kiezen is een belangrijke beslissing voor je business. Wat moet je weten om een goede keuze te maken:

  • Allereerst zijn er premium en niet-premium CSS-partners. Premium CSS-en hebben minimaal 500 adverteerders aangesloten en krijgen extra ondersteuning vanuit Google. Niet-premium CSS-en krijgen minder support.
  • Daarnaast is er het business model. Sommige CSS-en werken performance-based op basis van CPC of Affiliate, terwijl andere vaste kosten rekenen. Ook zijn er CSS-en die tooling aanbieden.
  • Houd rekening met EU-landen. Je kunt alleen via de CSS adverteren in de landen waar deze partij ook actief is.
  • De kwaliteit van de vergelijkingswebsite van de CSS. De vergelijkingswebsites van CSS-partners zijn kwalitatief erg verschillend. De ene website is mooier en werkt beter dan de andere.
  • Controleer of er ondersteuning wordt gegeven vanuit de CSS. De CSS geeft ook support op je Merchant Center en de campagnes, dus kies er een die daar verstand van heeft.
Wat zijn de voordelen van een CSS?

Zoals eerder aangegeven is er het biedvoordeel. Google Shopping rekent als CSS-partner standaard een marge in de CPC-prijs bij de klik op jouw shopping-campagnes. Als je ervoor kiest om met een andere CSS samen te werken dan gaat deze ingebouwde marge van de CPC af en krijg je dus meer waar voor je geld.

Een ander voordeel is dat een CSS je kan helpen met extra tools en inzichten die je helpen om je campagnes beter te optimaliseren. Zo haal je naast het CPC-voordeel nog meer uit je shopping-campagnes.

Tot slot, de ondersteuning op je Merchant Center en campagnes wordt vaak doorgeschoven naar de CSS-partner. Als je er een hebt met veel verstand van zaken dan ga je er zeker op vooruit.

Conclusie

Besparen is nog nooit zo eenvoudig geweest. Dit geeft een instant boost aan de resultaten van je shopping-campagnes. Maar let wel goed op met welke partij je in zee gaat.

Over de auteur: Steven Hiemstra is Digital Advertisement Specialist bij SDIM Online Marketing.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond