Web Summit Dublin: doorbraak van de ‘sharing economy’

Ze bestaan al sinds de begindagen van het internet, de two-sided marketplaces. Online platformen die vraag en aanbod bij elkaar brengen en daardoor de markt in zijn totaal efficiënter maken. eBay lanceerde haar platform al in 1995. Nu, bijna 20 jaar later is dit business model bezig aan een nieuwe revolutie: die van de ‘sharing economy’.

Waarom nu? En waar moet een succesvolle online marktplaats aan voldoen? Deze vragen kwamen aan bod op het grootste tech event voor startups ter wereld: Web Summit in Dublin.

De sharing economy
Two-sided marketplaces zijn dus niets nieuws in de online wereld. We hebben allemaal ervaren hoe handig het kan zijn om spullen te kopen en verkopen via Marktplaats. Toch zorgt een nieuwe trend, namelijk de ‘sharing economy’ er voor dat two-sided marketplaces nu pas echt doorbreken. De sharing economy speelt in op eeuwenoude principes van coöperatie, delen, keuzevrijheid en flexibiliteit. In de sharing economy maakt de ene partij tijdelijk gebruik van de bezittingen, faciliteiten of kennis van de andere partij.

Airbnb
Tijdens Web Summit werd deze bijzondere vorm van two-sides marketplaces met regelmaat aangehaald door sprekers als Elon Musk (PayPal), Matt Mullenweg (WordPress) en Ryan Holmes (Hootsuite). Het meest bekende voorbeeld op dit moment is natuurlijk Airbnb waarbij iedereen hoteleigenaar kan spelen en zijn appartement of kamer voor een weekendje kan verhuren. Dit concept is het laatste jaar zo populair geworden dat er nu wereldwijd meer Airbnb dan Hilton kamers verhuurd worden. Hierin zie je de kracht van de trend: slim gebruik maken van overcapaciteit. Op Airbnb boek je bijzondere kamers tegen lagere tarieven dan bij hotels.

Nederlandse initiatieven op Web Summit
Wie denkt dat het bij overnachtingen blijft heeft het mis. Inmiddels zijn er platformen waarbij mensen boodschappen voor je doen (TaskRabbit), iets oplossing voor $5 (Fiverr) of zelfs hun keuken openen als mini-restaurantje (Cookening). Op Web Summit presenteerden ook verschillende Nederlandse initiatieven zich. Het meest bekende voorbeeld is SnappCar waarbij je je auto kunt verhuren als je hem zelf een dagje niet gebruikt. Een ander voorbeeld is het bedrijf Withlocals, waarbij locals je hun stad laten zien.  Ik zelf was aanwezig om 24sessions te presenteren, een platform waarmee je per minuut advies van experts kunt inwinnen door middel van video-chat. De vraag reist dan natuurlijk, waarom juist nu?

Waarom juist nu?
Tijdens Web Summit werd er zelfs een heel panel gewijd aan de nieuwe revolutie van two-sided marketplaces. De twee belangrijkste redenen voor de opkomst van deze marktplaatsen zijn global connectivity en de nieuwe generatie.

1. Global connectivity, real people.
We zijn allemaal met elkaar verbonden door middel van sociale netwerken. En in deze sociale netwerken verschuilen we ons niet meer achter vreemde aliassen maar geven we ons bloot met onze echte namen, onze echte vrienden en onze echte foto’s. We weten dus zelfs van vreemden steeds beter wie ze zijn. Volgens Greg Marsh van Onefinestay zorgt dat voor de meest belangrijke factor in two-sided marketplaces: vertrouwen. Als ik een kamer op Airbnb boek lees ik niet alleen de reviews maar bekijk ik ook zijn Facebook profiel of Twitter account. Ik kan zelfs zien wie van mijn vrienden op Facebook bevriend is met de aanbieder.

2. Nieuwe generatie.
De tweede factor is dat we minder waarde hechten aan het hebben van bezittingen of status maar meer waarde hechten aan het hebben van toegang. Waarom zou je een sportwagen kopen als je er net zo goed een kunt huren? Waarom zou je nog voor de marmeren vloeren van het Hilton betalen als je voor minder geld een eigen appartement in het centrum van New York kunt huren?  Zelfs in de zakelijke omgeving zie je deze trend. De managers en ondernemers van nu hechten minder belang aan dikke rapporten van grote bureaus. Waarom zou je een heel project opstarten als je net zo goed even kunt bellen met de beste expert uit Amerika?

De succesfactoren
De verschillende sprekers op Web Summit noemen ook nog een aantal factoren waar een two-sided marketplace aan moet voldoen.

Ten eerste moet er natuurlijk frictie in de huidige markt zijn. Er moet nog inefficiëntie of frustratie in de markt aanwezig zijn. Dat is namelijk het echte probleem dat two-sided marketplaces oplossen. Des te meer frictie, des te kansrijker een two-sided marketplace is. 24sessions haalt de frictie van reistijd, inlezen en het schrijven van rapporten in de adviesmarkt weg. Maar het kan ook heel simpel zijn. Mike Evans, de oprichter van Grubhub (vergelijkbaar met Thuisbezorgd.nl) vertelt dat hij gewoon online een pizza wilde bestellen in plaats van langs lopen of bellen. Inmiddels wordt GrubHub geschat op $300 miljoen.

Een ander aspect in de aanwezigheid voldoende vraag en aanbod en overcapaciteit. In het geval van Snappcar moeten er dus ongeveer even veel mensen zijn die hun auto willen uitlenen als mensen die een auto nodig hebben. Daarnaast moet er voor beide partijen waarde zitten in de transactie. Tot slot moet er een derde partij zijn die de transacties faciliteert. Die voor vertrouwen zorgt en de drempels weg haalt om te overnachten bij vreemden of je door de stad te laten leiden door locals. Hieraan gelieerd  is ook de laatste en wellicht meest belangrijke factor: menselijkheid. Ook al zijn het allemaal efficiënte platformen met miljoenen leden, uiteindelijk faciliteren two-sided marketplaces interacties tussen echte mensen.

4 Reacties

Wij waren er ook en helemaal eens met artikel spreek jullie snel

Hi Bas, cool concept ook Roomlr!

Hallo Rutger,
Wij geloven zelfs dat de “sharing economy” nog verder zal gaan waarbij de B2B economie veel vaker zal gaan kijken naar het delen van succes. En dan niet alleen op het gebied van marketing activiteiten maar vooral het echt waarde toevoegen aan elkaars business!

@Remko,

Hoe zie je dat voor je? Nu is het al informeel dat ondernemers business aan elkaar ‘gunnen’. Hoe zie je dit plaatsvinden of versnellen door internet?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug