-

Snapchat: hoe grote merken het succesvol inzetten

Dagelijks worden wereldwijd ruim 350 miljoen foto’s en video’s met behulp van Snapchat gedeeld. Ter vergelijking, bij Instagram zijn dat er ‘slechts’ 40 miljoen. Er zijn in Nederland echter geen bedrijven bekend die deze onder jongeren razend populaire app in hun marketing hebben opgenomen. Kijk je met een schuin oog naar toepassingen van Snapchat in het Verenigd Koninkrijk, lijkt dat een gemiste kans voor de Nederlandse marketeer.

Wat is Snapchat ook alweer?
Snapchat is een mobiele applicatie waarbij het mogelijk is om met vrienden foto’s en video’s te delen, zogenaamde ‘snaps’. De verzender van deze berichten bepaalt hoe lang de snap na opening toegankelijk is voor de ontvanger. Dat is minimaal één tot maximaal tien seconden. Daarna is de snap verdwenen. Hoewel verdwenen, inmiddels zijn er apps die alle ontvangen foto’s opslaan of de ontvanger maakt snel nog even een screenshot. Er zijn op internet tal van voorbeelden van jongeren waarvan via Snapchat verstuurde pikante foto’s zijn te vinden. Niet zo gek ook, zo blijkt uit onderzoek. 47 Procent van de 18- tot 30-jarigen ontvangt wel eens een naaktfoto via Snapchat. Daarmee heeft Snapchat een ‘bedenkelijke’ reputatie waar een groot aantal merken de handen niet één-twee-drie aan willen branden. In veel gevallen wordt dan ook gekozen voor Vine, de zes seconden video app van de makers van Twitter. Het is een stuk ‘veiliger’ en goed in te zetten voor branding (bijvoorbeeld door middel van storytelling).

In Nederland is Snapchat een van de tien meest gedownloade apps. Onder Generation Y zit daar zeker een top drie notering in. Volgens CEO Evan Spiegel werden er in oktober 2012 dagelijks slechts twintig miljoen ‘snaps’ gedeeld. In juni was dat aantal gegroeid tot 200 miljoen en medio september zijn dat er al 350 miljoen. Het is onbekend hoeveel actieve gebruikers Snapchat momenteel heeft. In juni 2013 werd er bij een investeringsronde 60 miljoen dollar opgehaald waardoor Snapchat op dat moment een waardering kreeg van 800 miljoen dollar. Nu drie maanden en een verdere groei later is Snapchat mogelijk al minimaal één miljard dollar waard, zeker nu men achter de schermen hard aan een verdienmodel werkt.

De eerste cases: 16Handles en Taco Bell
In de Verenigde Staten is de app in Los Angeles ontstaan. Er zijn al een aantal bekende cases waarbij Snapchat door marketeers werd ingezet. Begin 2013 was 16Handles de eerste partij met meerdere winkels die gebruik maakte van Snapchat in hun marketing. 16Handles, een keten aan de Amerikaanse oostkust die frozen yoghurt verkoopt, gaf korting op een volgende aankoop. Wanneer gebruikers een foto van zichzelf in een 16Handles filiaal deelden naar user ‘Love16Handles’ kreeg men een snap terug. Vervolgens werd deze aan de kassa gescand waarop een kortingsbon voor een volgende aankoop van zestien procent, 50 procent of zelfs 100 procent werd geboden. De eerste nationale keten volgde in mei en was Taco Bell. De taco- en burritowinkel maakte van Snapchat gebruik door de Beefy Crunch Burrito opnieuw onder de aandacht te brengen.

Snapchat Twitter

Nu ruim vier maanden later is het interessant om te zien of er na 16Handles en Taco Bell meer bedrijven zijn die de app in hun marketingactiviteiten hebben omarmd. Door het snelle, vluchtige karakter kan dat een behoorlijke uitdaging zijn. Econsultancy heeft een aantal campagnes uit het Verenigd Koninkrijk op een rijtje gezet waarbij Snapchat succesvol werd ingezet.

Sneak preview van supercar NSX
Acura, onderdeel van Honda, had een exclusief filmpje beschikbaar van haar nieuwste prototype van supercar NSX. De exclusiviteit zat in het feit dat slechts 100 contacten dit filmpje van slechts 6t seconden te zien konden krijgen. Hiervoor diende men Acura_Insider als vriend op Snapchat toe te voegen. Het filmpje ging uiteindelijk viraal doordat het door een van de gelukkigen werd gedeeld op YouTube.

 

Korting op een laptop na een snap
Co-operative Electronical, een online electronicawinkel, lanceerde eerder dit jaar de website ‘Snaptop.co.uk‘. Snapchat gebruikers kunnen de keten toevoegen waarop deze persoon tijdens kantoortijden binnen vier uur een kortingsvoucher ontvangt. De toegankelijkheid buiten kantoortijden past helaas niet helemaal in de huidige tijd. Daarnaast is haast geboden bij het opschrijven van de code, de ‘snap‘ verdwijnt namelijk na acht seconden.

Chatsports: winnen, winnen, winnen
Chat Sports is een uniek social media platform waarbij het helemaal draait om relevant sportnieuws voor jou en je vrienden. Het platform is dan ook razend populair onder jongeren. Chat Sports had een actie gericht op studenten waarbij deelnemers tickets konden winnen. Deelnemers dienden het merk toe te voegen om vervolgens een unieke snap aan Chat Sports te voorzien van de eigen gebruikersnaam en hashtag #gimmietickets te delen.

Geordie Shore bevestigt vooroordelen Snapchat
Ook MTV UK zette Snapchat succesvol in. Deze campagne speelde rondom de zesde reeks van Geordie Shore. Snapchat gebruikers die de serie toevoegden kregen exclusieve content die niet voor televisie geschikt was. De jongerenzender maakt daarmee optimaal gebruik van de bedenkelijke reputatie die Snapchat heeft en target ook nog eens de juiste doelgroep. Ook voor merken als Durex of Axe zou dat goed kunnen werken.

mtv-geordie-shore1

Axe spoelt je schoon
Lynx, zoals Axe in het Verenigd Koninkrijk door Unilever op de markt wordt gebracht, speelde net als MTV UK in op de reputatie van Snapchat. 48 Uur voor de lancering van een nieuwe campagne werden gebruikers gevraagd om Lynx toe te voegen. Een groot aantal gebruikers stuurde vervolgens pikante foto’s naar Lynx. Het reclamebureau achter de Snapchat campagne TMW reageerde hier vervolgens op met een afbeelding van de Deep Space shower gel en het bericht om zich te wassen door onder de douche te springen.

In het Verenigd Koninkrijk zijn er een aantal voorbeelden waarbij Snapchat voor marketingdoeleinden wordt ingezet. Er lijken twee duidelijke stromingen te ontstaan waarvoor Snapchat zich uitstekend leent. Een connectie met het bedrijf biedt een incentive (korting dan wel exclusieve content). Aan de andere kant vinden marketeers het spannend om de vooroordelen over Snapchat extra te benadrukken.

Financiële instellingen zullen zich niet snel gaan wagen aan Snapchat. Er is echter voldoende ruimte voor marketeers van bijvoorbeeld Bacardi, Durex, Red Bull en Axe. Wie wordt de eerste?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond