-

Winkelen via tv neemt serieuzere vormen aan

Krap een jaar geleden liet eBay’s dochter PayPal weten het als een heilige graal te beschouwen wanneer het voor consumenten mogelijk zou zijn een tv-programma te pauzeren en ieder zichtbaar product direct aan te kunnen schaffen. Vandaag werd bekend dat hier mogelijk een belangrijke stap in is gezet.

Samen met het Amerikaanse Delivery Agent maakte PayPal bekend dat nauwere samenwerking moet leiden tot een volgende stap in, dat wat ze zelf noemen, t-commerce. Voor de televisiekijker wordt het eenvoudiger via de afstandsbediening te winkelen. Delivery Agent is vooral bekend door haar technologie die het mogelijk maakt aankopen of donaties te doen gerelateerd aan de content op de beeldbuis. Deze volgende stap behelst het verminderen van het aantal velden die met de afstandsbediening moet worden ingevuld om een transactie af te ronden.

Volgens de ceo van Delivery Agent, Mike Fitzsimmons, duurt het nu gemiddeld twaalf minuten om alle benodigde informatie op te geven. Met het sterk terugbrengen van deze duur hoopt hij de conversie te doen laten toenemen.

De samenwerking moet ook leiden tot een nieuwe vorm van advertising. Zo worden uitgezonden commercials voorzien van een pop-up-box met de aanbieding direct een kortingscoupon te downloaden. Via de afstandsbediening kan de coupon worden opgeslagen in het PayPal-account en zelfs worden gebruikt in de fysieke retailomgeving. De coupon maakt het mogelijk de invloed van een commercial op de sales te meten, zo zegt Fitzsimmons.

Delivery Agent werkt op dit moment met verschillende grote Amerikaanse televisiemaatschappijen samen en helpt marketeers bij het bereiken van de doelgroep. PayPal ging eerder al vergelijkbare samenwerking aan hoopt hiermee het aantal transacties te vergroten. Er wordt aangegeven dat uit eigen onderzoek blijkt dat zesenzeventig procent “geinteresseerd is in het kunnen doen van aankopen direct naar aanleiding van een commercial”.

Of PayPal, dat steeds actiever wordt op de Europese markt, vergelijkbare diensten zal introduceren in Nederland is niet bekend. Wel worden de interactieve mogelijkheden van televisie ook door retailers hier gezien. Bol.com maakte deze week bekend samen met LG Electronics een applicatie te hebben ontwikkeld voor de interactieve Smart TV’s. Volgens bol.com worden er jaarlijks anderhalf miljoen televisies verkocht waavan de helft interactieve mogelijkheden biedt. Vanuit de geïntroduceerde app kunnen klanten vanaf het televisiescherm door het productaanbod struinen en orders plaatsen. Het bedrijf ziet winkelen via de televisie als een volgende stap in e-commerce.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond