-

WK Damesvoetbal, lust of last voor de adverteerder?

De NPO hoopt uiteraard op terugkeer van de euforie rondom het NL dameselftal van twee jaar geleden, toen de Oranje Leeuwinnen in eigen land het Europees Kampioenschap binnen haalden. Helaas zien we de dames op het WK in Frankrijk nog niet zo schitteren als gehoopt, waardoor het enthousiasme enigszins getemperd wordt.

Voor het eerst liften grote merken als Albert Heijn, Blokker en Calvé Pindakaas mee op een eventuele nieuwe Oranjegekte bij de dames. Hier en daar zien we in buurten taferelen met tenten, vlaggen, slingers, die we – uit een te ver verleden – nog van de mannentoernooien kennen, maar echt aanslaan in het land doet het zeker nog niet.

We zien per wedstrijd gemiddeld ruim een miljoen aan kijkers (6+) voor de verschillende wedstrijden tot dusver. Geen slecht resultaat voor een soms wel bedroevend spelniveau.

De pieken zien we uiteraard bij onze Oranje dames, ondanks dat ze nu tweemaal ’s middags hebben gespeeld, waarvan eenmaal in het weekend. De wedstrijd van afgelopen donderdag – speeltijd 18.00 uur – leverde tot dusver de meeste kijkers op (ruim 2,7 miljoen).

Bron: SKO currency (15 t/m 20 juni nog niet volledig i.v.m. uitgesteld kijkgedrag)

Kijkers Oranje jonger dan rest WK

Als we specifiek duiken in de profielen van alle kijkers van de wedstrijden zónder Oranje (gem. # kijkers 796.000) en de drie wedstrijden mét Oranje (gem. # kijkers 2.225), dan zien we een paar opvallende verschillen. Oranje blijkt nogal populair onder 6- tot 12-jarigen, want de selectiviteit ligt voor deze doelgroep vier keer zo hoog (80 vs. 21). Misschien komt dit wel door de specials van Zapp Sport, waarin Ron Boszhard de Oranje dames op de voet volgt voor deze doelgroep.

Bron: SKO currency (15 t/m 20 juni nog niet volledig i.v.m. uitgesteld kijkgedrag)

Onder andere doelgroepen jonger dan 35 jaar (13-19 jaar en 20-34 jaar) zien we ook iets positievere cijfers op basis van selectiviteit. Onder jonge vrouwen van 13-34 jaar zijn de Oranjedames iets populairder dan bij hun mannelijke leeftijdsgenoten. Vanaf 35 jaar slaat die wijzer weer meer om naar mannen.

Sport, in welke vorm dan ook, is standaard zwaar selectief onder kijkers van 65 jaar en ouder. Dat zien we ook bij dit WK Voetbal Dames terug.

NPO scoort met WK Voetbal Dames

We zien zeven programma’s die direct met het WK Voetbal dames te maken hebben terug in de Top-25 over de periode vanaf 7 juni (start WK) tot en met gisteren. Drie hiervan bevinden zich in de Top5, 5 in de Top-10.

Daarnaast zien we sinds het WK Voetbal voor Dames wordt uitgezonden het marktaandeel van NPO na een reeks matige weken weer een weg omhoog maken. De enige positieve uitzondering voor de NPO sinds week 13 was week 20, waarin Duncan Lawrence zijn Eurovision-succes boekte.

Bron: SKO currency (15 t/m 20 juni nog niet volledig i.v.m. uitgesteld kijkgedrag)

We zullen zien hoe ver de dames de euforie kunnen laten toenemen in ons land de komende weken. De stijgende lijn in het voetbal en de kijkcijfers is in ieder geval gevonden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Willemijn

Wat een bespottelijke kop. Wil Emerce zo aan haar traffic komen?

Arie Blaken - ZZP

“Helaas zien we de dames op het WK in Frankrijk nog niet zo schitteren al gehoopt”

Haha ze hebben 9 punten uit 3 wedstrijden. Wat had je dan verwacht? Dat zie iedere wedstrijd 10-0 winnen en iedereen naakt panna’s geven?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond