-

Workshop: aan de slag met contextual advertising

Geen hele bak aan data verzamelen om consumenten voor een advertentie te targeten, maar op basis van interesses producten aanbieden. Welkom in de wereld van ‘contextual advertising’.

Weet je wat ‘contextual advertising’ is?

Ja: In plaats van tracken met behulp van cookies wordt iemand getarget aan de hand van de inhoud van het artikel dat hij leest.

Nee: Door de context van artikelen te analyseren, is een goede inschatting te maken of de lezer van een artikel ook geïnteresseerd is in het product dat een adverteerder aan de man wil brengen. Gaat een artikel bijvoorbeeld over duurzaamheid, dan kan dat interessant zijn voor verschillende merken: van duurzaam beddengoed tot elektrische auto’s. Op die manier bouw je aan sterke merkassociatie op bepaalde thema’s.

Weet je waarom je hier nu mee aan de slag moet?

Ja: Het is een goed alternatief voor adverteren met cookies, waarbij je nog steeds wel target op interesses, maar niet meer op basis van demografische gegevens.

Nee: Nu cookies steeds meer aan banden worden gelegd, kan contextual advertising uitkomst bieden. Mooie bijkomstigheid is dat je door de inhoud van de tekst specifieker op iemands interesses kunt targeten. Verkoop je bijvoorbeeld beauty-producten, dan kunnen vrouwenbladen interessant zijn. Maar niet ieder artikel op de website is interessant. Met contextual advertising verschijn je dus enkel bij de artikelen die ook écht over beauty gaan en bijvoorbeeld niet bij de roddel- en achterklapsectie. Lees ook dit artikel op MarketingDive.

Weet je hoe het werkt?

Ja: Met behulp van machine learning worden hoofd- en subthema’s bepaald, waarna die kennis wordt benut om advertenties te tonen die daarmee matchen.

Nee: Alle artikelen op het internet scannen en het onderwerp ervan bepalen: dat is geen mensenwerk. Kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat de onderwerpen snel bepaald worden. Deze informatie kan vervolgens meegenomen worden in een bid request, waarbij de koper bepaalt of de content relevant is voor zijn advertentie. Daarbij wordt ook gelet op de positie op de pagina: vaak gaat het om een plek in de tekst, dus niet een banner.

Weet je of dit geschikt is voor jouw bedrijf?

Ja: Je hoeft geen heel sterke merkidentiteit te hebben om ermee te werken. Juist bedrijven met een niche-doelgroep kunnen goed uit de verf komen.

Nee: Anders dan misschien gedacht, is contextual advertising niet alleen weggelegd voor de grote merken. Uiteindelijk gaat het om de thema’s die raken aan jouw product. Omdat er zoveel artikelen online verschijnen, is er voor ieder wat wils. Bedrijven die een heel specifieke niche hebben komen misschien nog wel beter aan bod dan bedrijven met een algemener aanbod. Lees ook dit artikel elders op Emerce.

Weet je hoe je kunt beginnen?

Ja: Bepaal voor je eigen merk welke thema’s en subthema’s aan zouden sluiten bij je product. Denk daarbij ook aan gelieerde thema’s.

Nee: Welke thema’s passen het best bij jouw product? Door op die vraag een antwoord te formuleren, heb je een beter beeld bij wat voor artikelen of websites je kunt adverteren. Denk daarbij niet alleen na over voor de hand liggende onderwerpen, maar ook in subthema’s en thema’s die daar misschien aan raken. Durf daarbij ook outside the box te denken. Een artikel dat gaat over grote honden kan bijvoorbeeld ook interessant zijn voor automerken met een extra grote achterbak. Lees meer in dit artikel in Forbes.

Weet je wat de voordelen zijn?

Ja: Door op een aantal onderwerpen te targeten, vis je in een grotere vijver naar potentiële klanten. Ook heb je geen cookies meer nodig.

Nee: Moet je per se weten hoe oud iemand is of wat het geslacht is voordat je goed kunt targeten? Contextual advertising kijkt meer naar de interesses van iemand op basis van leesgedrag. Je hebt dus geen cookies meer nodig om dit vast te kunnen stellen. Ook zorgt contextual advertising ervoor dat je op heel veel verschillende websites te zien bent, omdat je niet meer afhankelijk bent van één plek die goed bij je merk past.

Weet je wat de valkuilen zijn?

Ja: Vergeet niet de boodschap van je advertentie goed aan te laten sluiten bij het onderwerp van het artikel. Waarom sta je juist bij dit stuk?

Nee: Met enkel het targeten van de juiste doelgroep ben je er nog niet. Het verhaal dat je wilt vertellen, moet aansluiten bij de reden waarom je juist bij dit artikel verschijnt. Plaats je een advertentie als autoverkoper bij een artikel over honden, maar vergeet je te benadrukken dat de auto ruim is, dan vergeet je je boodschap over te brengen en zullen potentiële klanten zich afvragen waarom ze jouw advertentie te zien krijgen.

Weet je genoeg om aan de slag te gaan?

Ja: Ga voor jezelf na welke (sub)thema’s goed bij je merk passen. Kijk daarbij niet alleen naar je gehele merk, maar ook naar bepaalde producteigenschappen.

Nee: Bepaal welke thema’s en subthema’s passen bij jouw merk, om dat vervolgens toe te passen op je advertenties. Kijk daarbij naar je merk, maar ook naar bepaalde eigenschappen van producten die je aan wilt prijzen. De ruimtelijkheid van je auto? De duurzaamheid van je billendoekjes? Door naar dat soort onderwerpen op zoek te gaan, is het makkelijker te bedenken naast wat voor artikelen je jouw product aangeprezen zou willen zien. Succes!

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine #187.

Over de auteur: Loeka Oostra is freelance journalist (met medewerking van medewerking van Jeroen Wirz van Seedtag).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond