-

Workshop: Aan de slag met Augmented Reality

De Augmented Reality-markt (AR) groeit en begint in steeds meer sectoren in te grijpen. Waarom en hoe start je ermee? En met welke zaken moet je rekening houden? Workshop helpt je op weg.

1. Ben je al bekend met AR?

Ja: Doordat steeds meer smartphones met AR werken en headsets betaalbaarder worden, groeien de toepassing en de mogelijkheden van AR.

Nee: Kort gesteld zorgt AR voor een digitale laag over de fysieke wereld. Het woord ‘augmented’ staat dan ook voor ‘toegevoegd’. Op die manier zijn interactieve, digitale elementen in de werkelijke omgeving van de gebruiker te plaatsen. Deze ziet hij via zijn smartphone of een speciale bril, die daarmee als interface fungeren. De besturing verloopt op verschillende manieren. Van regulier klikken tot bewegingen, spraakbesturing en aansturing via de ogen. Een mix hiervan wordt door verschillende experts aangeraden.

2.Weet je welke toepassingen er zoal zijn?

Ja: behalve voor gaming en marketing is de technologie ook sterk in opkomst in de industrie. Bijvoorbeeld voor ondersteuning bij technische handelingen.

Nee: AR speelde zich enkele jaren geleden flink in de kijker door toepassing in Pokémon Go. Inmiddels zijn er legio toepassingen. Van virtueel meubels passen in je eigen huis, assistentie bij medische ingrepen en het visualiseren van nieuws tot een digitale laag bij live events. Noemenswaardig is ook Snapchat, dat zijn Lens-platform op AR heeft gebaseerd en hiermee steeds meer merken en ontwikkelaars aan zich weet te binden. Meer voorbeelden vind je hier.

3. Hoe AR binnen marketing past?

Ja: Hoewel het aantal AR-toepassingen toeneemt, is het nog steeds een technologie die vers voelt en in verschillende branches een first mover-voordeel geeft.

Nee: Door aantrekkelijke AR games trachten bedrijven hun merken onder de aandacht te brengen. De technologie wordt echter ook door steeds meer bedrijven gebruikt om klanten vroegtijdig producten te laten ervaren door ze in hun omgeving te plaatsen of virtueel te laten passen, zoals bij mode en beauty. Het kan dan ook gezien worden als een vorm van content marketing die beter twijfel weg kan nemen dan losse tekst en beeld. Meer informatie vind je hier.

4. Weet je welke platformen/tools er zoal zijn?

Ja: Steeds meer platformen kunnen overweg met SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) waarbij data uit meerdere sensors tegelijkertijd wordt gebruikt.

Nee: Met ARKit en ARCore hebben respectievelijk Apple en Google zich een plekje in het AR ontwikkellandschap verworven. Andere tools zijn Vuforia en Maxst. Veelgebruikt is ook het end-to-end creatieplatform Unity, dat compatible is met meerdere andere platformen en dat vanaf komend jaar de creatie van rijke maar snelle en lichte experiences eenvoudiger wil maken. Daarbij valt op dat aanbieders steeds meer tools ontwikkelen om zonder (al te veel) coding AR-oplossingen te bouwen.

5. Weet je dat je AR laagdrempelig kan inzetten?

Ja: Heel eenvoudige tools en vooral games hebben als onderdeel van marketingcampagnes al tot mooie gebruikscijfers geleid bij merken.

Nee: Idealiter los je een probleem op voor je gebruiker. Dit past echter niet bij ieder bedrijf. En dat hoeft ook niet, want AR is ook geschikt om mensen te vermaken en interactie te triggeren. Denk aan games en gimmicks die hen spelenderwijs met je in contact brengen. Die bovendien lekker deelbaar zijn via social media. En als je de aandacht daarmee te pakken hebt, is een call to action natuurlijk op z’n plek. Denk aan social shopping.

6. Ken je de kanttekeningen bij AR?

Ja: Er is veel mogelijk, waardoor verschillende experts stellen dat je vooral geen te grote problemen op moet willen lossen. Maar naar niches moet kijken.

Nee: Er zijn wat technische beperkingen – zoals het weergeven van kleurdiepte – maar er zijn ook vraagstukken qua privacy en gedrag van de consument. Zo is een afweging nodig over dataverzameling. En heeft Pokémon Go aangetoond dat mensen gevaarlijke toeren kunnen uithalen als ze zich mee laten slepen in een digitale ervaring in de echte wereld. Plus: een recente Italiaanse liet zien dat mensen vermoeid kunnen raken door de twee beeldlagen waarop ze zich moeten focussen.

7. Weet je wat het op kan leveren?

Ja: Behalve meer interactie en engagement door het vermakelijke aspect kan het ook leiden tot verkoopstijgingen doordat je consumenten een duidelijker beeld geeft van je product.

Nee: Tenth Street Hats, een online verkoper van hoeden, zag na inzet van een tool waarmee hoeden virtueel zijn te passen de engagement met 74 procent stijgen, waarbij de conversie met een derde toenam. ABN Amro, dat een AR-game ontwikkelde om nieuwe developers te interesseren voor een baan, haalde 1040 sollicitaties binnen, wat 43 procent meer is dan bij een campagne een jaar eerder. Lees voor meer informatie ook deze case van beautymerk Sephora.

8. Weet je genoeg om aan de slag te gaan?

Ja: Mooi. AR komt steeds meer binnen bereik van grote groepen. En door toepassing door bekende bedrijven en merken groeien de bekendheid en bereidheid het te gebruiken.

Nee: Zoals met andere opkomende kanalen is het zaak om vanuit een duidelijke strategie te werken en te weten waar je doelgroep behoefte aan heeft. Van daaruit volgt de (technische) realisatie. Ook bij AR is het dus zaak om goed naar de behoeftes van je klant te kijken. En zien we de focus steeds vaker verschuiven van de oriëntatie- en afwegingsfase verderop de klantreis in. Raadpleeg voor meer informatie en inspiratie ook dit playbook.

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#175).

Over de auteur: Niels Achtereekte werkt als chef redactie bij Emerce.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond