-

Zalando: webshop of techgigant?

Zalando is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Het bedrijf uit Berlijn begon in 2008 met het online verkopen van schoenen uit een klein kantoortje in Duitsland en telt acht jaar later meer dan tienduizend werknemers op een omzet van ongeveer drie miljard euro. Inmiddels is Zalando actief in veertien landen met een gigantisch assortiment van schoenen, sportartikelen, kleren en accessoires. Er wordt echter pas sinds 2014 winst gemaakt in het bedrijf. Hoe zit dat precies?

Eerst groeien, dan geld verdienen …

Wat Zalando doet is geen heel ongebruikelijke tactiek in de wereld van het internetshoppen. Het businessmodel van Zalando is namelijk om in eerste instantie zo veel mogelijk geld te investeren in het vergroten van marktaandeel. Winst is nog niet belangrijk – dat volgt later, als je de markt domineert. Jeff Bezos deed het met Amazon net zo. Het duurde daar tien jaar voordat het eerste boekjaar de eerste keer met zwarte cijfers gesloten werd.

Dat dit model zijn vruchten afwerpt mag duidelijk zijn. In 2010 bedroeg de omzet van Zalando ongeveer 150 miljoen euro, maar werd op elke verkoop verlies geleden. Deze trend duurde tot 2014. In dat jaar knalde de omzet door de twee miljard euro heen en had het bedrijf voor het eerst een positieve winstmarge. Commerzbank, eveneens uit Duitsland, voorspelt dat de omzet van Zalando in 2020 de zeven miljard zal aantikken. Tel uit je winst.

… met data in plaats van dameshakken

Volgens de oprichters is Zalando geen warenhuis, maar net als Google en Apple een techbedrijf. Het bedrijf werd bij de beursgang in 2014 gewaardeerd op ruim vijf miljard euro en de koers van het aandeel Zalando is sindsdien eigenlijk alleen maar omhooggegaan. Dat komt niet zozeer doordat wij de afgelopen vijf jaar alsmaar meer schoenen bij Zalando zijn gaan kopen, maar vooral doordat men in Berlijn ontzettend goed met data is.

Dat behoeft wat extra uitleg: elk van de ruim 130 miljoen unieke maandelijkse bezoekers krijgt bijvoorbeeld een website te zien die toegespitst is op waar de persoon vandaan komt om een zo aantrekkelijk mogelijk assortiment aan te bieden. Daarnaast wordt flink geëxperimenteerd met persoonlijke stijlcoaches en het verkorten van logistieke processen – het uiteindelijke doel van Zalando is om ervoor te zorgen dat jij binnen dertig minuten je bestelling in huis hebt.

Benieuwd hoe Zalando dit voor elkaar denkt te krijgen? Bekijk dan vooral de infographic.

r1FWV_s

 

*) Bron: de website van Dr-Discount.

Dit bericht is 194 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond