-

Zamro’s uitdaging: ‘Werven van programmeur én technische vakman’

Voor een jong e-commercebedrijf is het een uitdaging om de eigen groei bij te benen. Afgelopen jaar nam Zamro dertig nieuwe medewerkers aan, dit jaar groeit het B2B-bedrijf waarschijnlijk met weer eenzelfde aantal. Sourcer en recruiter Adriaan van der Heijden deelt zijn aanpak en kijk op werving op Emerce Recruitment. “Werving kan over het algemeen een stuk creatiever.”

Zamro, online groothandel voor technische onderdelen en gereedschap, groeit. Tegen het einde van afgelopen jaar maakte het bedrijf bekend precies op het goede moment te zijn gestart. Kleine en middelgrote bedrijven zoeken naar online alternatieven voor bijvoorbeeld de traditionele groothandel. Het bedrijf draaide ieder kwartaal dubbele groeicijfers.

Developer naast vakman

Die groei gaat hand in hand met meer personeel, vertelt Adriaan van der Heijden, die zich er sinds enkele maanden richt op de werving. De uitdaging daarvan is dat er niet alleen ontwikkelaars nodig zijn – doorgaans al een flinke opgave – maar ook allerlei productspecialisten met een technische achtergrond. “Behalve specialisten in javascript zoek ik dus bijvoorbeeld experts in draaien en frezen. We willen onze klanten daadwerkelijk ondersteunen bij hun aankoop, daarvoor moet je kennis in huis halen.”

Voor de invulling van al die posities gebruikt Van der Heijden steeds minder ‘klassieke’ recruitment. In plaats van een vacature te publiceren en te hopen op tientallen sollicitanten, gelooft hij sterk in het precies weten wat je als bedrijf zoekt. Mensen die passen bij het profiel worden vervolgens persoonlijk door hem benaderd. In het algemeen zou ‘sourcing’ wat hem betreft wel een stuk creatiever mogen. Hij ziet recruiters nog geregeld met hagel schieten. “Een algemeen spambericht voor honderden Linkedin-gebruikers, bijvoorbeeld. Ik geloof er niet in.”

‘Bied eigen mensen zicht op promotie’

De eerste stap van werving is om naar jezelf te kijken, legt Van der Heijden uit. “Welke talenten hebben we nodig en waar kunnen de huidige collega’s naartoe groeien? Het is ontzettend belangrijk om een bedrijf zo op te bouwen dat medewerkers mogelijkheden zien voor groei. Daarmee bied je mensen niet alleen een uitdaging, er ontstaat daardoor een cultuur die aan nieuwe mensen laat zien dat iedereen vooruit wil.”

Moeten er voor de nieuwe ‘gaten’ vervolgens mensen worden aangetrokken, dan werkt hij graag met referrals uit het netwerk van Zamro-mensen. “Dat werkt nog altijd het beste. Slimme mensen willen namelijk met slimme mensen werken.” De uitdaging is dan om dan ook daadwerkelijk iedereen hierbij te betrekken. Mede hiervoor is de ‘company stand-up’ in het leven geroepen, het wekelijkse moment waarop alle afdelingen een korte update geven van hun werk. “Dat moment grijpen we aan om de neuzen dezelfde kant op te krijgen en actief mensen te vragen om personen uit hun netwerk te polsen.”

Op Emerce Recruitment zal Van der Heijden een aantal van zijn favoriete tools delen om mensen persoonlijk te kunnen benaderen. LinkedIn Premium, de betaalde variant, voegt in zijn werk opvallend genoeg weinig toe. Liever zoekt hij op een slimme manier naar websites om achter iemands daadwerkelijke interesses te komen. Speciale Google Alerts die hem wijzen op persoonlijke blogs van ontwikkelaars hebben al eerder hun vruchten afgeworpen. “Het helpt echt als je laat zien er moeite in te stoppen.”

‘Referral op één’

Lastig is het natuurlijk wel om technische specialisten – die soms nog met de ‘poten in de klei’ staan – online te bereiken. Ook de advertentie komt dus nog voor in Van der Heijdens repertoire. “Ik kan inderdaad niet doen alsof we al zonder kunnen. Maar omdat we alles doormeten en dit niet van toevalligheden aan elkaar laten hangen, zie ik exact welke activiteiten ons iets opleveren. De referral staat echt op nummer één, gevolgd door het persoonlijk benaderen.”

Zo heeft Zamro op dit moment een campagne lopen voor de vacature van een technische productspecialist. Het aantal reacties valt echter nog tegen. Niet zo gek ook, die mensen staan op dit moment nog in een werkplaats. Ze overtuigen van het feit dat een kantoorbaan bij een hip e-commercebedrijf dan óók een optie is, lukt online niet altijd. Een volgende stap is daarom om voor dit doel de meer klassieke vakbeurs in te zetten. “We staan daar al voor onze marketing. Mensen die de overstap al hebben gemaakt kunnen ter plaatse en via content in vakbladen hun verhaal delen.”

Emerce Recruitment is op 5 april in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Informatie over tickets vind je hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond