-

Zo haak je in op de feestelijke decembermaand

Om de aandacht van de consument te trekken in de drukke decembermaand halen bedrijven alles uit de kast. Maar hoe zorg je ervoor dat consumenten aan jouw merk denken tijdens de feestdagen?

The most wonderful time of the year is bijna aangebroken. Verlanglijstjes worden gemaakt, gedichten geschreven en cadeautjes gekocht. Hoe zorg je ervoor dat consumenten aan jouw merk denken? En hoe haak je hier met je campagne het beste op in? Ik zet een aantal tips voor je op een rij.

Begin op tijd, maar niet té vroeg

Sinterklaasavond is de eerste feestdag in december, maar de pepernoten verschijnen elk jaar al begin september in de schappen. Ondanks deze lekkernijen, vinden veel Nederlanders dat de sinterklaasgekte te vroeg begint en doet ruim tweederde van de Nederlanders hun sinterklaasinkopen slechts een aantal weken van tevoren. Wil je adverteren rondom Sinterklaas? Zorg er dan voor dat je zichtbaar bent vanaf begin november, zodat de Sint je campagne zeker opmerkt als hij aankomt in het land.

Nog ruim voordat Sinterklaas is vertrokken, staan veel winkels al in het teken van kerst. Kerstballen in alle soorten en maten, tuincentra die hun kerstshow elk jaar grootser uitpakken en kerstdorpjes waar je u tegen zegt. Is de Sint vertrokken? Dan kan het feest pas echt beginnen en halen veel mensen hun kerstboom in huis. Ook de kerstcadeautjes worden meestal slechts een aantal weken van tevoren ingeslagen en maar liefst 39 procent wacht daarmee tot de laatste week voor kerst. Je campagne moet dus de hele decembermaand up and running zijn, zodat je er zeker van bent dat je ook de last-minute kopers bereikt.

Associeer je merk met het feestdagengevoel

Het is koud en donker buiten, binnen branden de kaarsjes en het allerbelangrijkste: je bent samen met de mensen waar je om geeft. De decembermaand is een warme periode waarin het samenzijn centraal staat. Als merk is het dus belangrijk dat je dat gevoel ook weet over te brengen in je campagne. Denk aan een reclame die net een echte film is. Het is leuk om naar te kijken en het brengt een boodschap over die niet alleen bij je merk, maar bij alle kijkers past. Ook met een kleiner budget kun je goed inspelen op het feestdagengevoel. Denk aan fotografie, tekst of aankleding van je website. Zo kun je dit gevoel al overbrengen in de aankleding van de producten die je laat zien via je kanalen.

De kracht van herhaling

De mogelijkheden om een feestelijk statement te maken rondom de feestdagen zijn eindeloos, maar het belangrijkste is dat al je uitingen samenkomen. Stem je campagne dus af op je sociale media, website, aankleding in de winkel, e-mailhandtekening en alle andere uitingen. Zo komt de kracht van herhaling vanzelf tot zijn recht.

Adventskalenders, gedichten, top-zoveel-lijstjes, een terugblik op het afgelopen jaar, goede voornemens en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Als merk kun je het zo gek maken als je zelf wilt en consumenten zijn er dol op. Wees dus creatief in je campagne rondom de feestdagen. Zo laat je als merk een positieve indruk achter én weet je de consument te raken.

Over de auteur: Charlotte van Asselt is Sales manager bij DPG Media.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond