-

Zo lift je alsnog mee met Amazon Prime Day

Deze maand gaat Amazon Prime Day van start. Het koopjesfestijn pakt ook dit jaar groots uit. Als internationaal retailmoment biedt het allerlei kansen aan Nederlandse retailers. Oók wanneer je denkt dat het al te laat is, of wanneer je nog niet actief bent op Amazon. 

De exacte datum werd lange tijd door Amazon geheim gehouden, maar is inmiddels bekend: Amazon Prime Day is dit jaar op 21 en 22 juni. Ondanks dat het online shopping event Prime “Day” heet, lopen de Prime Day-deals tot ver in de week door. Alleen met een Amazon Prime-abonnement kunnen consumenten deze grote kortingen pakken op producten van Amazon zelf en sellers op Amazon.

Vooral de categorieën elektronica, tuin, buiten-zijn, airconditioning en fashion zijn populair. Voor Amazon is Prime Day vooral een ijzersterk middel om nieuwe klanten aan zich te binden en marktaandeel te winnen, zelfs wanneer consumenten na de proefperiode van 30 dagen hun Prime-abonnement weer opzeggen.

Amazon in Nederland

In Nederland is Amazon aan een gestage opmars bezig. Zo groeide het bereik van Amazon.nl in 12 maanden van 3,8 miljoen naar 6,5 miljoen Nederlanders en nam de populariteit van het handelsplatform met 5% toe, zo stelt Vinex. In juli komt er een nieuw bezorgcentrum bij Schiphol en eind dit jaar een nieuw distributiecentrum in Heerlen. Om verder te groeien in Nederland is het dan ook erg waarschijnlijk dat dit jaar met Amazon Prime Day groots wordt uitgepakt. Voor Nederlandse retailers betekent dat een toename in verkeer en kansen, of ze nu wel of niet al via Amazon verkopen.

Iedereen gaat Amazon Prime Day merken

Vorig jaar draaide Amazon wereldwijd naar schatting zo’n $10,4 miljard omzet tijdens Prime Day, een stijging van 45,2% ten opzichte van 2019. Volgens Amazon zelf maakten sellers op Amazon bovendien $3,5 miljard omzet. En ook niet-Amazon sites – de concurrenten van Amazon – voelen het effect van Prime Day. Consumenten gaan die superscherpe kortingen namelijk vergelijken met andere webshops.

Ook retailers die niet op Amazon verkopen gaan dat consumentengedrag dus merken in een toename in verkeer, meer acties van concurrenten, hogere advertentiekosten en een groei in omzet. Door hier rekening mee te houden en je goed voor te bereiden, lift je mee op een belangrijk retailmoment.

5 tips om in te spelen op Amazon Prime Day

Vooropgesteld: om meedoen met de Prime Day Deals op Amazon zelf is het al te laat. De deals moeten op dit moment al zijn gecommuniceerd aan Amazon om te worden meegenomen. Maar los van deze acties kun je ook allerlei andere manieren ervoor zorgen dat je extra opvalt:

  1. Optimaliseer je content.
    Allereerst moet je ervoor zorgen dat je content er goed bijstaat, ongeacht het platform. Productbeschrijvingen, -gegevens en -afbeeldingen en veelgestelde vragen moeten volledig en accuraat zijn. De hoofdafbeelding is het meest belangrijke, maar denk bijvoorbeeld ook aan maatafbeeldingen, productreview video’s en sfeerafbeeldingen.
  2. Maak aanbiedingen.
    Amazon biedt verschillende soorten actiemogelijkheden naast Prime Day, waar ook verschillende minimale kortingspercentages aan vastzitten, zoals bijvoorbeeld voucheracties en Deals of the Day. Houd er rekening mee dat je niet de enige bent die in prijs zal zakken. Kijk daarom ook naar de mogelijkheden van combinaties voor producten die klanten waarschijnlijk tegelijkertijd willen aanschaffen.
  3. Zorg voor advertenties.
    Met meer verkeer op alle handelsplatformen is het raadzaam om je advertentiebudget te vergroten en ook sponsored product-acties aan te zetten. Consumenten komen breed georiënteerd binnen, dus zorg ervoor dat jouw merk goed zichtbaar is. Met de focus op deals zullen consumenten meer openstaan voor het kopen via andere sellers. Let er ook op dat de advertentiekosten per klik zullen stijgen. Laat de marge op je producten dat wel toe?
  4. Maak je beloftes waar.
    De flinke toename in verkopen heeft zijn weerslag op de beschikbaarheid en levering van producten. Volgens Salesforce’s Snapshot Research Series, vormt dit de belangrijkste factor voor aankoopbeslissingen en loyaliteit tussen mei en augustus. Je wilt die mobiele airco bijvoorbeeld zo snel mogelijk hebben, niet wanneer de hitte alweer voorbij is. Stel daarom de consumentenverwachtingen bij door levertijden aan te passen en eventueel te waarschuwen voor vertragingen.
  5. Klantenservice op sterkte.
    De toename in verkeer en omzet resulteert ook in een toename in klantinteractie. Zorg voor genoeg bemanning zodat je je klanten snel en adequaat te woord kunt staan.

Voorafgaand is het ook verstandig om de productzoektermen goed in de gaten te houden. Zie je een trend in bepaalde producten of termen, dan kun je daar snel op inspelen door je aanbod aan te passen en de zoektermen in je teksten te verwerken.

Boost je retailomzet

Je hoeft er weinig voor te doen om meer verkeer en dus omzet te krijgen op Prime Day. Door er vooraf rekening mee te houden kun je ervoor zorgen dat je meelift op dit belangrijke moment. Uiteindelijk gaat het vooral om het draaien van meer omzet. Als retailkanaal bieden handelsplatformen weinig mogelijkheden voor klantenbinding, tenzij je een fabrikant of merk bent. Het gaat in de basis dus om verkopen en je voorraad kwijtraken. Met de juiste voorbereiding kan dat heel hard gaan.

Over de auteur: Jorge Braun is Business development manager marketplaces bij Booming.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

1 Reactie

Thomas

Heb binnen een jaar meer bestellingen geplaatst bij Amazon dan bij 5 jaar Bol.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond