-

Zo zorg je ervoor dat je Google Mijn Bedrijf profiel up-to-date is tijdens COVID-19

Op dit moment wordt door de coronacrisis alles online geregeld en gekocht. Als we dan daadwerkelijk de moeite nemen om voor een specifieke behoefte op pad te gaan, willen we er wel zeker van zijn dat de locatie in kwestie geopend is. 

Op online marketinggebied kunnen we dit onderscheiden in drie fases, waarin we in wave één volledig overgenomen zijn door het COVID-19 virus en enkel nog nieuws en content hierover consumeren. In wave twee passen we ons aan naar een ‘nieuw normaal’ en zoeken we manieren waarop de de huidige situatie in ons voordeel kunnen draaien (lees: tijd voor optimalisatie). In wave drie zie je dat er na het coronavirus nieuwe trends zijn ontstaan die zijn blijven hangen, zoals vaker thuis werken en meer online het leven bedienen.

Speel in op de situatie

Als ondernemer en eigenaar van een fysieke locatie kan je hier op inspelen en de huidige situatie in je voordeel gebruiken. Enter: Google Mijn Bedrijf. Wellicht soms nog onderschat, maar sinds tijden niet zo belangrijk als nu. Uit een onderzoek van Google naar Google Mijn Bedrijf blijkt dat 49% van de bedrijven meer dan 1,000 impressies per maand in de zoekresultaten hadden. Dit betekent dus dat je – naast je vindbaarheid in de 10 zoekresultaten – ook nog extra zichtbaar bent in de Maps resultaten op deze eerste pagina van Google. Daarnaast bezoekt 76% van de mensen die op mobiel een locatiegerichte zoekopdracht doen (lees: ‘schoenmaker in Amsterdam’) binnen één dag een locatie. Dat biedt mogelijkheden!

Fijn dat we je nu overtuigd hebben van de kracht van Google Mijn Bedrijf. Wij leggen je uit hoe jij je Google Mijn Bedrijf vermelding kunt optimaliseren in tijden van het coronavirus.

WAVE #1: Aanpassingen aan je profiel maken voor COVID-19

Nu veel horecazaken en winkels gesloten zijn, is het lastig om te achterhalen waar je nou wel of niet terecht kan voor je favoriete fles Merlot of de reparatie van je leesbril. Iedereen probeert op dit moment zoveel mogelijk het normale leven vast te houden en daar horen dit soort uitjes bij, uiteraard op de meest verantwoorde manier mogelijk. Vooral nu is het van belang om je Google Mijn Bedrijf profiel up to date te houden, om consumenten zoveel mogelijk te informeren over je maatregelen. 

Twee punten om rekening mee te houden bij het maken van wijzigingen in je profiel
  1. Alle wijzigingen in Google Mijn Bedrijf vermeldingen worden door medewerkers van Google handmatig goedgekeurd. Google heeft – vanwege afwezigheid van medewerkers – een achterstand opgelopen in deze werkzaamheden.

    Omwille van tijd heeft Google ervoor gekozen op dit moment prioriteit te geven aan beoordelingen van bewerkingen die essentieel zijn voor gezondheidsgerelateerde bedrijven. Daarnaast geven ze prioriteit aan beoordelingen van open en gesloten statussen, afwijkende openingstijden, tijdelijke sluitingen, bedrijfsbeschrijvingen en bewerkingen van bedrijfskenmerken voor andere geverifieerde bedrijven. Meer lezen hierover?
  2. Door locatie groepen aan te maken, kun je voor meerdere locaties tegelijk dezelfde wijzigingen toepassen. Denk aan een keten van kledingwinkels of meerdere restaurant locaties. Dit voorkomt dat je dezelfde aanpassing in iedere individuele vermelding dient door te voeren. Weten hoe je locatie groepen maakt? Google legt het je uit

Dit zijn de aanpassingen waar je rekening op dit moment mee moet houden voor je Google Mijn Bedrijf vermelding:

Openingstijden wijzigen

Heel belangrijk. Veel Google gebruikers gebruiken de functie van Google Maps voornamelijk om openingstijden te achterhalen. Zeker nu veel winkels hun deuren (vrijwillig) hebben gesloten en restaurants dicht zijn op advies van het RIVM, is het goed om te kunnen achterhalen waar je wel en niet terecht kan. Niks zo vervelend om naar de andere kant van de stad te fietsen – terwijl wij allemaal zoveel mogelijk thuis moeten zijn – om erachter te komen dat de winkel in kwestie toch nog dicht is.

Google heeft sinds de uitbraak van het coronavirus de mogelijkheid toegevoegd om aan te geven of je locatie ‘tijdelijk gesloten’ is. Let wel op dat dit enkel geldt voor ondernemingen die volledig hebben moeten sluiten als gevolg van het virus. Dit geldt niet voor aangepaste of beperkte openingstijden. Hier lees je hoe je dat doet

Pas je bedrijfsinformatie aan

Geef aan of het coronavirus gevolgen heeft voor je onderneming. Bij de bedrijfsinformatie kun je informatie delen over maatregelen die gevolgen hebben voor je klanten. Hier kun je je doelgroep ook informeren over eventuele nieuwe of extra diensten die je aanbiedt, of wellicht lopen bestellingen of leveringen wel vertraging op. 

Plaats Posts om je doelgroep op de hoogte te houden

Via Google Mijn Bedrijf heb je de mogelijkheid om Posts te delen. Normaal gesproken zet je deze in om acties, aanbiedingen of nieuwe producten te highlighten, maar Google heeft het nu mogelijk gemaakt om een ‘COVID-19 update’ toe te voegen. Informeer bijvoorbeeld je klanten dat men jullie “nu het beste kan bereiken via de webshop waar je geholpen wordt door de klantenservice”. 

Houd wel rekening met het feit dat deze posts maar zeven dagen online blijven, hierna verdwijnen ze. Hoe meer up-to-date deze posts zijn, hoe meer dit bezoekers het vertrouwen geeft dat zij met betrouwbare informatie te maken hebben. 

Een gouden tip 

Als we de wijze woorden van Joy Hawkins in de Local Search Forum mogen geloven, is het voor horecazaken op dit moment ook toegestaan om je bezorgopties in je bedrijfsnaam te plaatsen. Normaal gesproken is dit verboden, maar “Google said that they are fine with restaurants adding ‘Delivery Available’ or ‘Takeout Available’ to their business names during these crazy times.”. Doe hier je voordeel mee.

WAVE #2: Optimalisatie van je profiel voor een betere vindbaarheid

UPDATE: Doordat Google alle wijzigingen aan profielen controleert, worden er op dit moment geen nieuwe reviews, reacties op reviews en veelgestelde vragen goedgekeurd, totdat Google weer genoeg personeel heeft om dit op volle capaciteit te laten lopen. Bestaande reviews, reacties op reviews en veelgestelde vragen blijven wel zichtbaar. Toch graag reviews blijven verzamelen? Kijk of je dit kunt afvangen op social media of wellicht op een extern reviewplatform die al in gebruik was. 

Tijd voor optimalisaties

Nu je toch al in je Google Mijn Bedrijf profiel zit en we ook al je aandacht hebben: tijd voor optimalisaties. We gaan er hier even vanuit dat je al een geclaimd en geverifieerd profiel hebt met ingevulde informatie. Heb je dat nog niet gedaan? Volg dan de tips van Google

Dit is hét moment om je tijd en aandacht te steken in het optimaliseren van je profiel. Je zult merken dat in sommige branches de concurrentie stilvalt. Benut dit moment om zoveel mogelijk optimalisaties door te voeren om je online vindbaarheid te vergroten. Weet je die 76% van de bezoekers die een locatie binnen een dag bezoeken aan het begin van dit artikel nog? Optimaliseer je profiel met als doel om tussen deze Maps resultaten op de eerste pagina van Google te staan. 

Bedrijfscategorie

De bedrijfscategorie die je selecteert voor je onderneming is heel belangrijk en dan vooral de primaire categorie. Hier hecht Google veel waarde aan bij het bepalen van welke bedrijven het algoritme toont bij een zoekopdracht. 

Zorg dat de primaire categorie zo dicht mogelijk bij je type onderneming past. Zijn er meerdere mogelijkheden? Kijk dan wat je vijf grootste concurrenten als categorie hebben aangegeven. Vergeet niet ook te zoeken op een belangrijke zoekterm in Google en te kijken welke bedrijven hier tussen staan – er zit soms nog eens verschil in organische concurrenten en wie jij als ondernemer als concurrent ziet.  

Vervolgens kun je ook extra – secundaire – categorieën toevoegen. Dit is echter niet voor alle type ondernemingen nuttig of mogelijk. 

Servicegebieden

Niet alleen je adres is belangrijk, maar ook het gebied waarin jij je producten of diensten levert. Ben je een webshop die enkel verzending in Nederland aanbiedt? Ben je een lokaal restaurant die enkel in je dorp of stad bezorgd? Google neemt dit ook mee in de overweging om je bedrijf te tonen bij zoekopdrachten. Een webshop in dierenvoeding met verzending binnen Nederland zou zowel in Maastricht als Amsterdam getoond kunnen worden. Voor een restaurant met bezorging in Groningen geldt dat dan weer niet. 

Openingstijden

Als dit nog een verrassing is, heb je dit artikel niet goed gelezen. Echter, speciale openingstijden zijn wel handig om toe te voegen. Zo weten je consumenten wat je beleid is met betrekking tot feestdagen. Op dit moment kun je bij je openingstijden aangeven of je met Goede Vrijdag, Pasen, Bevrijdingsdag en Hemelvaartsdag geopend bent. Over tijd zal Google hier zelf de mogelijkheden voor Kerst en andere feestdagen aan toevoegen. Het is dus goed om dit eens in de zoveel tijd bij te werken.

Website URL

Hier begint het leuk te worden. Google Mijn Bedrijf biedt een dashboard aan waarin je wat statistieken over je profiel kunt vinden. Echter is het natuurlijk veel leuker om ook te kunnen weten hoeveel bezoekers op je website terecht komen dankzij je vermelding. 

Toevoeging op de URL

Op dit moment zal Google Analytics al het verkeer van je Google Mijn Bedrijf profiel onder ‘organic’ plaatsen. Door een UTM code toe te voegen, wordt deze data in Analytics gescheiden. Een UTM code is een toevoeging op de URL bestaande uit enkele parameters, waar Google Analytics uit kan opmaken wat de bron, medium, campagne, (zoek)term of content van je bezoekersverkeer is. UTM codes worden ook altijd in Ads of social media campagnes gebruikt.

UTM code

De UTM builder is een handige tool waarin je deze UTM code kunt maken. Bij de website URL ligt het voor de hand wat je invult. Campaign source is ‘googlemybusiness’ en je campaign medium is ‘organic’. 

Heb je meerdere locaties in je Google My Business? Dan is het handig om een campaign name in te vullen. Voor Storm Digital hebben we onderscheid gemaakt tussen Amsterdam en Groningen, wel in kleine letters. Goes without saying, maar let erop dat de UTM bij alle locaties hetzelfde is opgebouwd. Analytics is hoofdlettergevoelig. 

Producten

Handig om toe te voegen als je speciale producten onder de aandacht wilt brengen. Voor restaurants geldt dat je de menu-editor kan gebruiken om je menu toe te voegen. Let wel op: deze functie is alleen beschikbaar voor eet- en drinkgelegenheden die nog geen menulijst van derden hebben. Om je menu overzichtelijk te houden, kun je items groeperen in gedeelten, zoals voorgerechten, desserts en hoofdgerechten.

Services

Binnen services kun je categorieën maken, waarin je diensten kunt toevoegen. Wellicht niet voor alle bedrijfscategorieen van toepassing, maar probeer hier vanuit de consument te denken. Kijk wat je concurrenten hier doen. Als kledingmaker zou je reparatie van gaten, inkorten van broeken en rokken, innemen van kledingstukken etc. kunnen toevoegen als services.

Hoogtepunten

Wederom niet voor elk type onderneming relevant, maar een grote aanrader voor verschillende fysieke locaties, zoals hotels en restaurants. Hier kun je aangeven of je rolstoeltoegankelijk bent, gratis parkeren aanbiedt of gratis Wi-Fi. 

Foto’s toevoegen

Volgens Google worden er bij bedrijfsvermeldingen met foto’s 42% meer routebeschrijvingen aangevraagd en 35% meer website bezoeken gerealiseerd.

Naast je logo – die hopelijk al lang geleden geupload is – is het aan te raden om ook foto’s van de buitenkant (Google raadt minstens drie foto’s aan, zo herkennen mensen je locatie), het interieur (wederom, drie foto’s) en je producten toevoegen.

Productfoto’s zijn tricky, zeker als we het hebben over eten en drinken. We weten allemaal hoe moeilijk het is om een pizza knap op de foto te zetten. Voor eten en drinken geldt;  als je het doet, doe het dan goed. 

Reviews

Wellicht heb je al een extern platform waar je reviews verzameld, maar reviews in Google zijn niet minder belangrijk en hebben wel degelijk invloed op de lokale SEO rankings. Enkele punten om in gedachten te houden bij reviews in Google:

  • Reageer erop. Of reviews nou positief of negatief zijn. Bedank de persoon voor een reviews en ga het dialoog aan op het moment dat ze een negatieve ervaring hebben gehad. Dit kunnen potentiële klanten alleen maar waarderen.
  • Je kunt niet iedereen tevreden houden, dus een rating van een 5 is niet realistisch – zeker niet bij 20+ reviews. Natuurlijk wil je een goede rating hebben, maar een 4,8 of 4,9 staat gelijk aan een 10. 
  • Linkje sturen naar een klant maar geen zin in een URL die 4 regels lang is? Dat kan je oplossen met deze tip van Google
Veelgestelde vragen

Het is voor klanten ook mogelijk om vragen te stellen binnen je Google Mijn Bedrijf vermelding. Veel vragen kunnen ook al beantwoord worden door een volledige bedrijfsomschrijving te hebben of je klanten up-to-date te houden middels je Posts, maar er zitten er altijd een paar tussen die niet lezen. 

Wees proactief in het beantwoorden van deze vragen. Je zult merken dat veel van deze vragen invloed hebben op het keuzeproces van de klant, dus hoe sneller hoe beter. Zorg er ook voor dat je antwoorden kort en bondig zijn. Niemand zit te wachten op een lange lap tekst. 

Soms worden de vragen en antwoorden ingezet voor spam doeleinden of om bedrijven in een kwaad daglicht te stellen, veelal door concurrenten. Merk je dat er misbruik wordt gemaakt van deze ruimte? Volg dan dit beleid van Google

WAVE #3: Aanpassingen aan je profiel zodra COVID-19 weer voorbij is

Zodra COVID-19 (hopelijk zo snel mogelijk) voorbij is en we deze strijd met z’n allen overwonnen hebben, zal je merken dat we weer zoveel veelal zullen terugvallen in onze oude patronen. Echter zullen nieuwe trends blijven hangen, bijvoorbeeld meer online boodschappen doen en vaker vanuit huis werken. Kortom, je kunt stellen dat we dan een nieuw ‘normaal’ hebben. 

Zorg ervoor dat je Google Mijn Bedrijf profiel weer up to date is zodra de maatregelen van het RIVM zijn versoepeld of ingetrokken. Is je winkel weer elke dag van 9 tot 5 open? Pas je openingstijden aan. Ga je stoppen met het bezorgen van je huisgemaakte taarten en baksels, omdat men weer in je winkel welkom is? Schrijf hier een post over. Is je klantenservice nog hard bezig met achterstallig werk inhalen? Informeer je consumenten hierover. Wees duidelijk en up-to-date over je bedrijfsinformatie, zodat je klant precies weet waar ze aan toe zijn.

Over de auteur: Sieger van Zuiden is SEO lead bij Storm Digital.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond