Deel dit artikel
-

Emerce eDay: verhalenverteller

Shane Meeker werkt al zeventien jaar voor Procter & Gamble, de luis in de pels van het Nederlands-Britse Unilever. Tegenwoordig is hij als bedrijfshistoricus vooral verhalenverteller. Verhalen over merken als Olay en Pampers. Op Emerce eDay spreekt hij over StoryMythos, een serie door hemzelf ontwikkelde marketingprincipes ontleend aan onder meer Aristoles en Hollywood.

In de jaren zeventig werd hij als kind geboeid door Batman en Luke Skywalker en leerde hij het belang van verhalen vertellen. ‘Ik ben een enorm filmfan,’ vertelde Meeker in een interview. “Ik houd van fantasie, goede verhalen.”

Op een dag had hij een idee voor een toneelstuk, dus las hij het boek The Writers Journey door Christopher Vogler. Dat inspireerde hem enorm, maar vooral in relatie tot zijn werk. Want een goed verhaal verbindt de verteller en de luisteraar.  ‘Ik begon op een heel andere manier te kijken naar merken, bedrijven en producten. Consumenten werden helden en merken mentoren die middelen aanreikten waarmee de helden hun (levens)tocht kunnen voortzetten.’

Meeker ontwikkelde het concept van lofts (pdf), interactieve omgevingen die P&G-teams moeten inspireren, een soort interne amusementsparken-in-het-klein, waar ideeën en ontwerpen met elkaar worden vergeleken. De eerste The P&G Old Spice Loft in een galerie in Over-the-Rine in Cincinnati was ook enige tijd toegankelijk voor het algemene publiek.

Emerce eDay wordt 8 oktober gehouden in de Kromhouthal in Amsterdam-Noord. Tickets zijn hier verkrijgbaar

rmnoa357 / Shutterstock.com

P&G Old Spice Loft Space from Big Media Company on Vimeo.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond