Deel dit artikel
-

Emerce Next: de toekomst van digitaal en tech

Hoe controleer je zonne- en windparken zonder al te veel kosten op defecten? CEO Camiel Verschoor van Birds.ai weet het antwoord: dergelijke inspectieklussen kun je vereenvoudigen met machine learning en autonoom vliegende drones. “Wij analyseren beelden op afwijkingen, dat kan straks ook met vliegtuigen en bruggen.”

Verschoor sprak namens het Delftse bedrijf gisteren op Emerce Next, het techfestival waar vooral jonge professionals zich op hun carrière konden oriënteren. Er waren niet alleen keynotes en live demo’s, bezoekers konden zich inschrijven voor workshops en in contact komen met bureaus en experts zonder dat er sprake was van actieve werving.

Wordt het kunstmatige intelligentie, big data of toch het quantuminternet? Dat laatste bleek in elk geval nog knap ingewikkeld. Wetenschapper Julia Cramer van QuTech in Delft probeerde gisteren het principe van de quantummechanica toe te lichten, waarbij al gauw de onvermijdelijke vraag kwam vanuit de zaal: wat kun je ermee?

Kwantumcomputers opereren op een heel ander niveau dan klassieke computers: ze bieden oplossingen voor belangrijke problemen waarin patroonherkenning niet meer volstaat. Bijvoorbeeld omdat er simpelweg geen data beschikbaar zijn, en de vereiste rekenkracht om uit alle mogelijke opties een antwoord te destilleren niet toereikend is. Maar ze gaf toe dat we daar nog lang niet zijn.

Nog interessanter is het quantuminternet, een netwerk dat de uitwisseling van quantumbits tussen de aangesloten quantumprocessoren mogelijk maakt. Toepassingen zijn het heel nauwkeurig synchroniseren van klokken en veilige toegang tot quantumcomputers in de cloud. Een andere zeer gewenste toepassing van quantum internet is het mogelijk maken van inherent veilige communicatie. “Het is een vorm van telepatie. Je kunt informatie overbrengen zonder informatie daadwerkelijk te versturen”.

QuTech heeft in 2015 een belangrijke stap gezet om meerdere steden in Nederland te kunnen verbinden in een rudimentair quantumnetwerk: de eerste loophole-free Bell test.

Iets dichter bij huis is de techniek van Media Distillery. Die bereikt inmiddels acht miljoen huishoudens, vertelde Geert Vos. Hij liet zien hoe zijn bedrijf machine learning inzet om, in overdrachtelijke zin, spelden in hooibergen te vinden. Mediabedrijven, merken, adverteerders en andere partijen die regelmatig in de media komen, gebruiken Media Distillery om alle uitingen te vinden. Of dat nu het gezicht van Max Verstappen is, een bedrijfslogo van een bedrijf of een quote op de radio. MD maakt 200.000 video’s doorzoekbaar (met ElasticSearch) in Nederland, België en Oostenrijk.

“Merken zijn heel weinig aanwezig en actief op YouTube”, vertelde Bart de Bruin van Divimove. Het online productiehuis van YouTube-video’s, en onderdeel van RTL Group, toonde gisteren waarom een YouTube-strategie echt zinvol is en waarom bedrijven die zouden moeten hebben. ING, bijvoorbeeld, laat zien hoe dat eruit kan zien De bank is sponsor van Oranje en gebruikt dat (soms) als vehikel om met filmpjes te vertellen over financiële vraagstukken en producten. Succesvolle YouTube-kanalen hebben een aantal gemene delers zoals: regelmatig uploaden, verkeer en gebruik analyseren, metadata optimaliseren en steeds blijven verrassen met unieke inhoud die bij het publiek aansluit.

In drie maanden tijd ontwikkelde een team van twintig man van CODE D’AZUR naar eigen zeggen ’s werelds eerste AR-game: The Lockdown. CTO Erik Rave gaf het publiek een kijkje achter de schermen van de bouw. Interessant is hoe de ‘teamopstelling’ ontwikkelaars en designers ertoe dwong om met elkaar samen te werken. Dat is niets bijzonders bij het bureau, maar dat droeg wel wezenlijk bij aan de snelheid van werken. Collega’s uit verschillende specialismen konden werk van elkaar overnemen zodat anderen de langdurig de diepte in konden. “Het doel was brand awareness, niet conversie. Ik weet dat ongeveer een kwart van de spelers het spel uitspeelden en dat de tijd van engagement hoog was.”

De game was onderdeel van een wervingscampagne voor IT-personeel van ABN AMRO. The Lockdown won meerdere prijzen en ontving vorige week in Cannes nog een Lion-nominatie.

Vandaag gaat de driedaagse van Emerce in de Beurs van Berlage verder met E-Commerce Live!

Foto’s Peter Boer. Zie voor de volledige reportage Flickr.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond