Deel dit artikel
-

Emerce Travel: technologie onmisbaar voor de reissector

Schiphol gaat speciaal voor Chinese bezoekers virtuele spiegels installeren waarmee ze lipstick en kleding virtueel kunnen uitproberen. Dat vertelde Valerie Soh van de Schiphol Group donderdag op Emerce Travel in Amsterdam.

In de winkels op Schiphol is geen ruimte voor paskamers, maar virtueel kan de kleding ook worden uitgeprobeerd. Gebruikers zien zichzelf in de spiegel en kunnen dan jurken en blouses virtueel passen. Daarna kan de kleding via WeChat Pay meteen worden betaald en meegenomen.

Valerie Soh kwam in 2016 vanuit Hongkong naar Schiphol om de groeiende groep Chinese bezoekers beter te kunnen bedienen. Het aantal Chinese bezoekers aan de luchthaven is de laatste jaren met 500 procent gegroeid. Het merendeel is op doorreis en heeft dus tijd om geld te besteden in de winkels van Schiphol. “En dat doen ze ook,” verzekerde Soh. “Van alle bezoekers geven Chinezen het meeste uit, vooral aan luxe artikelen.”

En dus besloot Schiphol dat de Chinese bezoekers in de watten moeten worden gelegd. Schiphol is nu officieel WeChat Pay Smart Flagship Airport. Chinese bezoekers kunnen niet alleen via WeChat betalen in winkels, overal hangen QR codes om reizigers te helpen met de oriëntatie op de luchthaven.

Niet alleen Schiphol zet de nieuwste technologie in om het reizigers naar de zin te maken. Ook de hotelsector moet eraan geloven. Lennert de Jong van Citizin schetste tijdens een paneldiscussie over de toekomst van de reissector een beeld van een branche die de technologische veranderingen nog altijd met gemengde gevoelens ondergaat. Men verlangt graag terug naar vroegere tijden, toen er nog geen Airbnb of prijstransparantie bestond. “Roep niet te hard dat het menselijke contact in de hotelsector vooropstaat, want de vernieuwingen zijn hard nodig.”

De Jong had kunnen verwijzen naar een gisteren verschenen rapport (pdf) waarin ING Economisch Bureau vijf technologieën onderscheidt die voor het hotel van de toekomst uitkomst kunnen bieden, zoals bluetooth-apparaten waarmee hotelgasten kunnen inloggen op hun eigen streaming-accounts of mobiele apps om mee in te checken.

Vanwege de sterke prijsconcurrentie, de relatief hoge loonkosten en de bovengemiddeld op technologie gerichte hotelgast, is het voor veel Nederlandse hotels extra belangrijk te investeren in kostenbesparende en service verhogende technologieën, zegt ING.

De bank voorziet dat hotels over twee jaar ook virtuele assistenten en chatbots inzetten, of sensoren waarmee je bijvoorbeeld met je vingerafdruk een hotelkamer kunt openen. Robots kunnen op termijn standaard handelingen en –processen, zoals het wegbrengen van koffers, overnemen.

Chatapps als WhatsApp zijn inmiddels aardig ingeburgerd in de reissector. NS International maakt er volop gebruik van om reizigers te helpen bij de oriëntatie na aankomst op hun eindbestemming. NS heeft de stressmomenten van de reiziger in beeld gebracht. “Overstappen is zo’n moment,” vertelde Jos Blok van NS International. “We willen de klant beter tijdens zijn reis assisteren, en niet alleen als ze problemen ondervinden.”

Nu de drempel om te chatten minder hoog is, krijgen reisorganisaties ook steeds meer vragen, ook vroeg in de klantreis, als hij zich nog aan het oriënteren is op een reis of vakantie. In die zin vervangt de app de baliemedewerker van de reiswinkel.

Technologie kan ook worden gebruikt om logistieke handelingen efficiënter te maken. Schiphol zet camera’s in om het omdraaiproces te bestuderen, de tijd die nodig is voordat het toestel aan een vervolgvlucht begint. KLM gebruikt daar nu een app voor. De teamcoördinator ziet in één oogopslag of het vliegtuig kan vertrekken of dat er nog iets of iemand ontbreekt.

Foto’s Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond