Dirk Hens
  • Dirk Hens

  • 8 artikelen
  • 243.534 views
  • 13 reacties

Dirk Hens

Werkt bij
Fontys Academy for Creative Industries
Functie
Docent Concepting
Twitter
@dirkhens
Linkedin
https://www.linkedin.com/in/dirkhens

Als docent concepting verzorg ik onderwijs op het gebied van conceptontwikkeling en creatief denken aan zowel Nederlandse als internationale studenten. In die rol laat ik mij op dagelijkse basis ook inspireren door ontwikkelingen in de maatschappij op het gebied van concepting, social business, creativity en customer experience en deel ik mijn inzichten met mijn netwerk. Daarnaast begeleid ik studenten, projectgroepen en/of studentbedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe lifestyle- en (online) media concepten en ondersteun ik bij het creatieve proces dat daaraan ten grondslag ligt.

Artikelen van Dirk Hens

  • 22 mei 2017 16:00

Hoe Jeany Ngo mijn TNW Conference redde   

Op 18 en 19 mei barstte het festival van The Next Web weer los in Amsterdam. Meer dan 12.000 techies and digital hippies buitelend over elkaar heen om de laatste insights van thought leaders te horen en een glimp op te vangen van de rocksterren van de nieuwe economie. Ik keek er naar uit. Al nam ik me voor om de mainstream wat te ontwijken en op zoek te gaan naar de hidden gems onder de sprekers. Dit artikel is geen bash van TNW Conference. Een sarcastische zwijm kan echter zeker ervaren worden. Het is een pure afspiegeling van mijn ervaring van het festival van The Next Web. Neem het vooral met een korrel zout.

  • 18 mei 2016 08:00

Waarom MOOC’s niet heilig zijn voor de toekomst van onderwijs

Al een tijdje breek ik mijn hoofd over de toekomst van onderwijs. Er wordt aangenomen dat met de groeiende populariteit van MOOC’s (Massive Open Online Courses) als Coursera, edX en Udacity we naar een nieuw onderwijsparadigma gaan. Ook bedrijven als Treehouse, General Assembly en Skillshare krijgen miljoeneninvesteringen. Ik geloof heilig in de kracht van deze (veelal) digital spelers, maar ik denk dat nuance op z’n plaats is.

  • 22 februari 2016 14:50

Waarom iedereen moet weten wie Peter Thiel is

De kans bestaat dat je al weet dat Peter Thiel samen met Elon Musk mede-oprichter was van PayPal en dat hij als eerste externe partij mocht investeren in Facebook. Of dat hij via zijn investeringsmaatschappij Founders Fund een vinger in de pap heeft bij SpaceX, AirBnB, Spotify, Knewton, Misfit en Asana. Maar hij doet nog zo veel meer.

  • 13 januari 2016 16:00

‘Cultiveren in plaats van adverteren’

Op 7 januari publiceerde Nils Leonard een artikel genaamd “The year ahead of advertising agencies”. Leonard is de Chief Creative Officer bij reclamebureu Grey en in het artikel laat hij zich uit over de moeilijke periode waarin ‘zijn’ bureau zich bevindt. Hij stelt dat Grey in jaren al geen ‘memorable piece’ meer heeft gemaakt en ook al maanden geen pitch heeft gewonnen. Zijn oplossing; “make culture instead of ads”. Maar wat bedoelt hij daar mee? Ik wil graag een (zeer subjectieve) aanzet doen door acht werken van acht verschillende bureaus uit te lichten. Werken waarvan ik denk dat ze aansluiten bij de gedachten van Leonard.

  • 26 maart 2015 06:13

Meerkat, voorbij de hype. Wat als…

De laatste dagen heb ik bij ons op de campus wat geëxperimenteerd met Meerkat. Het eerste wat me bij mijn experimenten opviel is dat je óf heel raar wordt aangekeken óf je hebt direct fans omdat je herkent wordt als Meerkatter. Op (internationale) blogs buitelt men over elkaar heen om hun mening te geven. Maar de app heeft me aan het denken gezet.

  • 7 november 2014 15:11

Doorbreek je online automatismen

Begin de dag eens anders en dwing jezelf anders naar de werkdag en de wereld te kijken, ook online. Nieuw perspectief brengt nieuwe inzichten die je direct kunt toepassen in je dagelijks en conceptueel werk. Ik help je patronen doorbreken in dit artikel.

  • 26 september 2014 13:31

Waarom iedereen moet weten wie Shane Smith is

De kans bestaat dat je al weet dat Shane Smith de mede-oprichter en CEO van VICE is. En dat VICE onlangs gewaardeerd werd op 2,5 miljard dollar, events organiseert met onder anderen Daft Punk, David Bowie en Florence and the Machine. Dat risico neem ik. Ik wist dit namelijk allemaal nog niet. Daarom leg ik uit, voor wie het ook nog niet wist, waarom Shane Smith een naam is om te onthouden.