Herman Hintzen
  • Herman Hintzen

  • 7 artikelen
  • 821.743 views
  • 21 reacties

Herman Hintzen

Werkt bij
henQ
Functie
Managing Partner
Twitter
@twitherman
Linkedin
http://www.linkedin.com/in/hermanhintz...

Herman Hintzen is oprichter en Managing Partner van henQ Invest, specialist in ‘early stage venture capital’. Onder de vlag van Henq zijn inmiddels 3 fondsen actief, die gezamenlijk hebben geïnvesteerd in 20 ambitieuze jonge bedrijven van Nederlandse bodem.
Het is Hermans passie om samen met gemotiveerde ondernemers succesvolle bedrijven te bouwen. Zijn specialisme is daarbij vooral de beginfase, als een product voor het eerst in contact komt met de markt. Zelf begon hij in 1996 zijn eerste softwarebedrijf, Arpa Systems, dat hij later met succes verkocht.
Twee bedrijven en ervaring als informal investor verder begon hij samen met Coen van Duiven eerst “De Goede Ideeën Fabriek”, met focus op de ontwikkeling van idee naar bedrijf, en een jaar later Henq Invest: van startend bedrijf naar de markt.
Sinds 2010 is Herman ook investor en mentor in Seedcamp, het internationale early stage investeringsfonds.

Artikelen van Herman Hintzen

  • 19 maart 2015 16:00

Help! Ik heb geld opgehaald. En nu?

Stel, je hebt als veelbelovende startup op basis van je plan enkele honderdduizenden euro’s aan seed geld opgehaald. You made it! Je behoort tot de beste tien procent startups! Er zijn mensen die in je geloven en je acute geldzorgen zijn voorbij. Je kunt eindelijk die extra developers aannemen en je team uitbreiden met extra commerciële capaciteit en wellicht heb je ruimte voor wat online advertising. Je zit gebakken! Wat kan er nog misgaan?

  • 12 maart 2015 15:53

De startup valkuil: hoe schaal ik mijn verkoop op?

Voor elk bedrijf met een product draait het om één ding: hoe krijg ik het product verkocht aan meer klanten? Met name voor een startup, die nog maar weinig klanten heeft en nog geen geoliede verkoopmachine, is het een grote uitdaging om uit te stijgen boven de verkoop aan een klein aantal warme relaties. Wat is de juiste weg voor startups om de verkoop op de schalen?

  • 5 maart 2015 13:00

De vijf kenmerken van succesvolle startups

Ons bedrijf henQ investeert tijd en geld in jonge ondernemingen. Zowel tijd als geld zijn slechts beperkt beschikbaar, dus het is heel belangrijk dat we de juiste keuze maken uit alle bedrijven die voor ons voetlicht komen. Natuurlijk hebben we daar een heel selectieproces voor ontwikkeld. Maar welke eigenschappen zoeken we nou in de prille ondernemersteams waarmee wij de selectiegesprekken aangaan?

  • 26 februari 2015 16:00

Vragen die je aan een VC moet stellen

Je bent op zoek naar groeigeld voor je onderneming en besluit om Venture Capital fondsen te benaderen. Vervolgens ben je veel tijd kwijt met het opvolgen van al die mails. Soms komt er een vervolggesprek uit voort. In sommige gevallen voelt dat gesprek best goed, en heel vaak word je afgewezen of hoor je daarna niets meer. Hoe pak je dit goed aan?

minimum viable product
  • 31 januari 2014 09:00

Lean startup: begin met het minimaal werkbare product

Stel je bent ondernemer met een topidee. Hoe voorkom je dat je hard aan de slag gaat en er vervolgens achter komt dat dit toch niet helemaal het product was waar je doelgroep op zat te wachten? De lean startup begint met het minimum viable product. Het minimaal werkbare product dat antwoord geeft op de vraag: waar heeft je klant behoefte aan?

  • 3 september 2013 11:45

Lean startups; meten is leren!!

In mijn vorige artikel schreef ik over het ‘Lean’ starten van bedrijven. Daarbij gaat het erom zomin mogelijk tijd en geld te besteden aan dingen die de klant niet nodig heeft. Nu kun je je wel voornemen om geen verkeerde dingen te doen, maar hoe weet je op enig moment of waar je mee bezig bent tot succes gaat leiden of niet?

  • 3 juli 2013 15:10

De lean startup: snel en slim ondernemen

Een van de belangrijkste ontwikkelingen in ondernemersland is de opkomst van de ‘Lean Startup beweging’. Waar ondernemen altijd een ongrijpbare, bijna artistieke bezigheid was, is er in het laatste decennium steeds meer kennis vergaard over de methodiek van het ondernemen.