More artikelen

Consumentenbond: nog eens duizenden nepshops offline gehaald

De Consumentenbond heeft nog eens 2.700 nepwebwinkels uit de lucht laten halen door hun registrars. Dat brengt het totaal voor 2018 op 4.500. De bond en SIDN voeren de strijd tegen de malafide webwinkels in 2019 verder op.

E-commerce

Actie Consumentenbond tegen duur EU-mobiel internet

De Consumentenbond start een online petitie om een einde te maken aan duur mobiel internetten in het Europese buitenland.

Mobile

Ernstige lekken bij Nederlands grootste webwinkels

Een onderzoek van de Consumentenbond laat zien dat bijna veertig procent van Nederlands grootste webshops lekken heeft die hackers kunnen misbruiken. Verrassend genoeg reageren de winkeliers, zelfs vaak niet, op de gemelde bedrijfsrisico’s.

Security

‘Webwinkels hebben lak aan wettelijke regels’

Veel webwinkels houden zich niet aan de wettelijke regels voor online aankopen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Die regels, vastgelegd in de Wet koop op afstand, worden vanaf 13 juni 2014 nog een stuk strenger. De Consumentenbond vraagt de toezichthouder ACM streng toe te zien op de naleving van de (nieuwe) regels en handhavend op te treden als dat niet gebeurt.

Consumentenbond: Lastminute is holle marketingterm

Lastminute-reizen voor een spotprijs die binnen een paar dagen vertrekken, bestaan nog nauwelijks. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De term ‘lastminute’ wordt echter nog altijd te pas en te onpas wordt gebruikt. Vertrekdata liggen soms meer dan een maand na de boekingsdatum en de aangeboden reizen zijn vaak niet goedkoper dan reguliere aanbiedingen.

Eerste depositoveiling van Consumentenbond mislukt

De eerste depositoveiling van de Consumentenbond, vergelijkbaar met de online energieveilingen, heeft een teleurstellende uitkomst gekregen. Geen van de banken die onder het Depositogarantiestelsel vallen heeft uiteindelijk een bod uitgebracht. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Dit is het zoveelste teken van te weinig concurrentie in de financiële sector.’

Consumentenbond wil online gemeenschap optuigen

De Consumentenbond zet een online gemeenschap op en roept leden op om mee te denken. ‘We willen graag continu op de hoogte blijven van jouw ervaringen en wensen en hier via een online community – samen met jou en andere consumenten – op een constructieve manier mee aan de slag.’

Traag internet en storingen grootste ergernissen internetconsument

Zeker veertig procent van de klachten die de Consumentenbond in de eerste acht maanden van 2013 ontving over internetproviders heeft betrekking op de verbinding. Dit blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond van ruim 800 klachten over providers van vast internet.

Consumentenbond: gebruiker moet trackingcookies kunnen weigeren

Hoewel er een einde komt aan de vele ‘OK-knoppen’ en cookiemuren op websites, is de Consumentenbond nog altijd niet te spreken over de herziene cookiewetgeving. De recente voorstellen bieden geen betere privacybescherming opleveren. De bond wil dat consumenten de mogelijkheid krijgen om trackingcookies, die hun gedrag volgen op internet, te weigeren.

Consumentenbond in actie tegen tracking en cookies

De Consumentenbond begint een nationale ‘Volg me niet’-campagne. Burgers worden komende maanden geïnformeerd over hoe ze zich kunnen verlossen van ongewenste en irritante reclame via web, e-mail, telefoon en de post. Tracking en cookies komen uitgebreid aan bod.

Klachtenregen over webwinkel Playmasters

De Consumentenbond waarschuwt voor de webwinkel Playmasters.co, een verkoper van onder meer smartphones en tablets. Er komen veel klachten binnen over de onbereikbaarheid van de webwinkel, het niet of te laat leveren van artikelen of te traag terugbetalen bij retour of annulering.

Meldpunt Consumentenbond voor oneerlijke reisprijzen

De Consumentenbond komt met een meldpunt waar consumenten ervaringen van consumenten met oneerlijke reisprijzen kunnen delen. Reisaanbieders op internet nemen massaal een loopje met de regels voor eerlijke en duidelijke prijzen, stelt de belangenvereniging.

Consumentenbond tikt Tele2 op de vingers

De Consumentenbond heeft de OPTA gevraagd maatregelen te nemen tegen Tele2. Dat bedrijf zegt op de website en het forum van Tele2 dat het niet mogelijk is om bij het kopen van een prepaidkaart het eigen mobiele nummer te behouden. De mogelijkheid tot nummerbehoud is echter verplicht, voor zowel abonnementen als prepaid.

Consumentenbond: glasvezel voegt weinig toe

Glasvezel biedt consumenten meer keuze dan kabel omdat het een open netwerk is waarop meerdere aanbieders hun diensten aan kunnen bieden, maar erg veel heeft de technologie niet toe te voegen. Dit concludeert de Consumentenbond in de Digitaalgids van oktober.

Nieuwe geschillencommissie voor webshops

Op 1 juli 2012 is de Geschillencommissie Webshop van start gegaan. Dit nadat de Consumentenbond en Stichting Webshop Keurmerk het gebruik van tweezijdige algemene voorwaarden door de leden van deze brancheorganisatie zijn overeengekomen.