More artikelen

Nieuwe voorwaarden webwinkelen strop voor branche

De nieuwe voorwaarden van Thuiswinkel.org, die gelden voor kopen op het web zouden wel eens de doodsteek kunnen zijn voor veel webwinkeliers. Dat meent Qshops, een organisatie die een keurmerk geeft aan internetwinkels.

Omzet webwinkels richting 5 miljard

Nederlandse webwinkeliers zetten voor 2,3 miljard euro om in de eerste helft van 2008. Naar verwachting eindigen ze het jaar boven de 5 miljard.

CBS: 20 procent omzetgroei webwinkels

Nederlandse consumenten beginnen de winkelstraten te mijden en ruilen de fysieke winkels overduidelijk in voor digitale winkels voor hun aankopen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

39 miljoen euro fraudeschade Nederlandse webwinkels

Nederlandse webwinkeliers lijden jaarlijks bijna 40 miljoen euro schade als gevolg van frauderende klanten. De Nederlandse Thuiswinkelorganisatie roept de politiek op nu eindelijk eens spijkers met koppen te slaan.

‘Webwinkelomzet 2008 loopt op tot 5 miljard euro’

Nederlandse webwinkels zetten afgelopen jaar voor circa 3,8 miljard euro om, een stijging van 35 procent. De Nederlandse Thuiswinkelorganisatie verwacht dat dat cijfer in 2008 tussen de 4,5 en 5 miljard euro uitkomt.

Fysieke winkels krimpen door groeiende webwinkelomzet

Amerikaanse elektronicaketens als Best Buy en Circuit City Stores verkleinen het vloeroppervlak van hun winkels dit jaar tot 30 a 40 procent. De bedrijven schrappen kosten, omdat consumenten steeds meer via internet kopen. In Nederland groeide de omzet uit verkoop op afstand in 2006 ruim twee keer sneller dan de verkopen in fysieke winkels.

Omzet Nederlandse webwinkels nadert 3 miljard euro

Nederlandse webwinkels zetten in 2006 voor 2,8 miljard euro om, waarbij bijna de helft van de aankopen gerelateerd was aan reizen en vakanties. Inmiddels hebben 4.000 ondernemers een aansluiting op internetbetaalsysteem iDeal. Via iDeal werden vorig jaar 4,5 miljoen transacties afgehandeld.

Consument wil productvergelijkingen in webwinkels

Ruim een vijfde van de Nederlandse consumenten die op internet aankopen doen, wil dat webwinkels productvergelijkingen op hun sites opnemen. Dat maakt de winkelervaring transparanter en betrouwbaarder. Dat blijkt uit de toelichting op de halfjaarlijkse marktcijfers van de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie.

Thuiswinkel.org tevreden over bekendheid keurmerk

Ongeveer één op de drie Nederlanders weet dat er een keurmerk bestaat voor thuiswinkelen. Van die groep noemt zo'n 15 procent spontaan het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk. Hoe groot de bekendheid is van andere keurmerken is niet gevraagd in het door TNS NIPO in opdracht van Thuiswinkel.org uitgevoerde onderzoek.

Google introduceert internetkassa

Zoekbedrijf Google probeert webwinkels nauwer aan zich te binden met de introductie van een internetkassa, een die consumenten beschermt tegen fraude en spam. Google Checkout is gebaseerd op kredietkaartbetalingen en is nauw verweven met de diensten AdWords en Analytics. Hoewel de dienst ook in Europa geïntroduceerd wordt, is het de vraag of Nederlandse webwinkeliers er voor warm zullen lopen.

Thuiswinkel.org controleert leden op naleving wetten

De branchevereniging van Nederlandse webwinkels, Thuiswinkel.org, gaat vanaf het najaar jaarlijks controleren of haar ruim 300 leden Nederlandse wetten en gedragsregels naleven. Marketingprofessor Cor Molenaar is een van de mensen die extern toezicht houdt op het bijbehorende certificeringsproces.

Telemarketeers wachten verrassingsinvallen Opta

Telecomtoezichthouder Opta gaat boetes van maximaal 450.000 euro uitdelen aan telemarketeers die over de grens gaan bij het benaderen van consumenten. Vier grote belangenorganisaties uit het bedrijfsleven, waaronder telemarketeers, verwelkomen de handhavingsactie van Opta. Voor eind 2006 lanceert de overheid één centrale plaats waar consumenten met al hun klachten over bedrijven terecht kunnen.

Thuiswinkel: forse contributieverlaging kleine winkels

Thuiswinkel.org gaat de contributie voor kleine webwinkels fors verlagen. De contributieverlaging is onder meer een antwoord op de komst van nieuwe keurmerken als mkbOK die zich vooral richten op kleinere webwinkels, laat directeur Wijnand Jongen Emerce weten. “De kleinere winkels vonden ons te duur.”

Thuiswinkel Awards voor Dynabyte en BOL

Zowel Dynabyte als BOL hebben een Thuiswinkel Award gewonnen. Zij werden door het publiek beoordeeld als de beste thuiswinkels in de categorieën consumentenelectronica en home entertainment. Bakker Hillegom werd door de vakjury uitgeroepen tot beste webwinkel van 2005. Er werd dit jaar meer dan 300.000 keer gestemd door het publiek.

Online bestedingen stijgen naar 1,68 miljard in 2004

De markt voor online consumentenbestedingen in Nederland is in 2004 volgens Blauw Research met 35 procent gegroeid naar een totale omzet van 1,68 miljard euro. In de tweede helft van 2004 is in totaal 903 miljoen euro online omgezet, een groei van 16 procent ten opzichte van de eerste helft van 2004.