-

Tien manieren om apps te promoten

Als je een app hebt ontwikkeld begint het echte werk pas nadat je app in de appstore staat. Door net zoveel energie en budget te reserveren voor de marketing van je app als de ontwikkeling ervan heb je de eerste stap al gezet. Maar welke manieren zijn nu het meest effectief om je nieuwe app onder de aandacht van de doelgroep te brengen? Wat is het kostenplaatje en wat mag je er wel (of niet) van verwachten? 

Ik heb in de afgelopen jaren letterlijk miljoenen euro’s aan app investeringen zien verdampen waarbij met veel energie ontwikkelde apps uiteindelijk op het app-kerkhof terecht kwamen. Daarom is het mijn persoonlijke missie geworden om app-eigenaren er van te overtuigen dat de promotie van apps minimaal net zo belangrijk is als de ontwikkeling. Want onbekend maakt onbemind.

Knal de downloads van je app door het dak met onderstaande tien manieren om apps te promoten:

  1. Appstore Optimalisatie (ASO)

De Apple Appstore en Google Playstore zijn dé toegangspoort voor veel gebruikers. Het is de digitale etalage van je app. Dus daar moet je er goed op staan. Net zoals SEO belangrijk is voor websites, is ASO onmisbaar voor apps. Er valt genoeg te tweaken als je een app indient in de appstores. Denk daarbij aan een goede app-naam, trefwoorden, omschrijving en categoriekeuze. Een goede appstore optimalisatie voor je app kan al snel het verschil betekenen tussen slechts een handvol of honderden app downloads per dag. Groot voordeel is dat appstore optimalisatie alleen wat van je tijd kost, maar zich dubbel en dwars terugbetaalt en op jaarbasis goed kan zijn voor duizenden downloads per jaar als je het goed aanpakt.

  1. Facebook Ads

De helft van de tijd die we online spenderen gaat naar Facebook. Logisch dus om dat kanaal prominent in te zetten bij de promotie van je nieuwe app. Bij Facebook kun je specifieke advertenties inzetten die er op gericht zijn om downloads van je nieuwe app te stimuleren. Nog interessanter is dat je kunt afrekenen per download. Daarnaast kun je binnen Facebook hele specifieke doelgroepen definiëren waaraan je de advertentie toont. Facebook Ads kunnen je downloads een echte boost geven. Gemiddelde genomen betaal je tussen de  twee en vier euro per download, afhankelijk van je doelgroep en de kracht van je advertentie. Let wel, downloads zijn nog geen loyale gebruikers. Dus meet, weet en verbeter met behulp van analytics tools. Zodat je marketing euro een maximaal rendement oplevert.

  1. Adverteren in Appstore / Playstore

Valt je app te weinig op in de appstores en levert organisch bereik te weinig downloads op? Dan is het goed om eens te kijken naar de betaalde advertentiemogelijkheden voor de beide appstores. Google biedt mogelijkheden sinds 2015, Apple sinds 2016. Het is daarom een relatief nieuwe manier van app-promotie, waarbij je ook af kunt rekenen op prestatiebasis.

Belangrijkste pluspunt van deze methode is dat appstores natuurlijk dé plek zijn waar gebruikers nieuwe apps ontdekken. Dichter bij het vuur kun je niet zitten. In beide appstores wordt je advertentie getoond nadat de gebruiker een zoekwoord heeft ingetikt. De advertenties lijken veel op een normaal zoekresultaat en worden ook nog eens bovenin het scherm getoond.

In het geval van Google is het niet mogelijk om exclusief te adverteren in de Playstore. De app-advertentie die je maakt in Google Adwords, wordt ook getoond in het zoeknetwerk, display netwerk en op YouTube. Je kunt kiezen tussen een Universal App Campaign, Mobile app install of Mobile app engagement campagne.

Apple biedt wel mogelijkheden om exclusief in de appstore te adverteren. Daarbij biedt het ook mogelijkheden om je te richten op een specifieke doelgroep door te kiezen voor geslacht, leeftijd of locatie. Helaas zijn de Apple Search Ads vooralsnog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland. Op dit moment dus alleen een geschikt promotiekanaal als je app een internationale ambitie heeft.

  1. Mobiele advertentienetwerken

Er zijn letterlijk enkele honderden aanbieders wereldwijd waar je terecht kunt als je een advertentie voor een app wilt tonen op smartphones van potentiële klanten. Bekende Nederlandse netwerken zijn Mobpro, Mobleap en Semilio. Internationaal zijn Admob, Appnext en Startapp toonaangevende spelers.

De meeste netwerken bieden mogelijkheden om te adverteren op mobiele websites of binnen apps. De exploitanten daarvan gebruiken de mobiele advertenties als een bron van inkomsten. Ondanks het feit dat je minder dicht op het vuur zit dan met appstore-advertenties wordt je advertentie nog wel binnen het mobiele umfeld getoond. Ook met mobiele advertentie netwerken kun je vaak afrekenen op CPC- of CPI-basis. Groot voordeel is dat deze netwerken een zeer hoog consumentenbereik kunnen bieden. Maak je daarbij overigens geen illusies over de klikratio’s, want die zijn vaak niet erg hoog.

  1. PR

Een doordachte strategie om gratis publiciteit te genereren mag absoluut niet ontbreken in een goed app-marketingplan. Zeker bij lancering van je app, maar ook bij belangrijke mijlpalen of grote updates heb je namelijk nieuws te melden dat interessant kan zijn voor de media. Breng je nieuws onder de aandacht in de vorm van een persbericht met een aansprekende kop en inhoud. Zorg dat je bericht voldoende nieuwswaarde heeft en voorkom dat het met een ‘nou en’ gebaar in de prullenmand verdwijnt.

Besteed veel zorg aan je persbericht, maar nog meer zorg aan de ontvangers er van. Journalisten krijgen dagelijks tientallen berichten binnen waaruit ze alleen de meest waardevolle items selecteren. Stel een lijst samen van minimaal 50 media die relevant zijn voor je doelgroep. Denk daarbij aan TV- of radioprogramma’s, kranten, tijdschriften, websites en blogs. Maar vergeet ook niet invloedrijke personen in je markt op de hoogte te brengen van je bestaan. Speur naar de persoonlijke e-mailadressen van de belangrijkste journalisten bij al deze media.

Stuur het bericht op exact hetzelfde moment naar alle media. Een uitzondering kun je daarbij maken voor een paar essentiële media die je een voorsprong geeft door het bericht eerder te sturen. Zo kunnen ze het nog beter voorbereiden en op een door jou gewenst moment plaatsen (onder embargo). Je zou zelfs nog een stap verder kunnen gaan door een mediapartij exclusiviteit te garanderen of extra informatie in de vorm van een interview aan te bieden. Het is bovendien altijd een goed idee om je persbericht te voorzien van een persoonlijk bericht aan de betreffende journalist. Dit verhoogt de attentiewaarde. Mijn favoriete verzendtijdstip is dinsdag op de vroege ochtend. De maandag en vrijdag zou ik persoonlijk vermijden. Maandag is voor veel personen een opstart dag en op vrijdag is de attentiewaarde ook stukken kleiner.

Aandacht in de media is van onschatbare waarde. Een artikel op iCulture levert al snel enkele duizenden downloads op. Een bespreking van je app tijdens de ochtendshow van een radio DJ betekent zeker een droomstart om nog maar te zwijgen van de golf van aandacht die een TV-optreden teweeg kan brengen. Naast het feit dat PR gratis is, komt deze vorm van publiciteit ook onafhankelijk over. Het is daarom qua geloofwaardigheid krachtiger dan het plaatsen van advertenties.

  1. Ambassadeurs

Fans brengen jouw merk en app nog een stap verder. Gebruikers van het eerste uur kunnen helpen om je app viraal te laten gaan. Naast gratis PR is ook mond-tot-mond reclame een goed instrument voor iedere app-eigenaar die niet al te diepe zakken heeft.

Je kunt bijvoorbeeld bestaande gebruikers belonen als ze op hun beurt nieuwe gebruikers aanbrengen. Een voorbeeld hiervan is Dropbox dat extra schrijfruimte weggeeft als je nieuwe gebruikerstips geeft Deze strategie werkt vooral goed als je iets weg kunt geven dat je niet direct iets kost.

Maar je kunt ook denken aan het opzetten van een zogenaamde closed beta strategie, waarbij je early adopters toegang biedt tot de app terwijl die zich nog in de ontwikkeling- of testfase bevindt. Dit versterkt het ‘wij gevoel’ en door de exclusiviteit worden andere potentiële gebruikers op hun beurt nieuwsgierig naar wat er gaat komen.

Je zit overigens helemaal gebakken als een bekende personality een echte fan wordt van je app.  Hou om die reden goed zicht op je gebruikersdatabase en volg welke media of invloedrijke personen schrijven over je app. Een voorbeeld is de case van de radio DJ die graag wat kilo’s kwijt wilde en daarom een app gebruikte om calorieën te tellen. Hij werd een echte fan en besteedde daarom met enige regelmaat aandacht aan de app tijdens zijn radio programma. Met als gevolg dat deze steeds bekender werd en de downloads groeiden. 

  1. Evenementen

Het is zeker een tijdrovende klus, maar ook een die een hoge impact kan hebben. Combineer de nieuwswaarde van het persbericht met de strategie van de ambassadeurs en organiseer een eigen app-lanceringsevenement.

Vertel meer over de achtergrond, het idee en de ambities van de app. Tijdens een flitsende presentatie en show lanceer je live de app. Vergeet niet deze uitgebreid te demonstreren aan het publiek. Nodig iedereen uit die er voor jou toe doet. Dit kunnen media, beta-gebruikers, partners, ontwikkelaars, collega’s, vrienden of familie zijn. Een hapje en drankje mogen natuurlijk niet ontbreken, een inspirerende locatie kan helpen om de juiste sfeer neer te zetten. Je biedt met een evenement een mooi kijkje achter de schermen en kunt veel persoonlijk toelichten. Hou er wel rekening mee dat de kosten voor een geslaagd introductie evenement al snel enkele duizenden euro’s bedragen.

Vindt je dit alles toch wat te arbeidsintensief of gaat het je budget te boven? Probeer dan aandacht te krijgen als spreker op evenementen binnen jouw markt. Denk daarbij aan beurzen, congressen en seminars. Het blijft een vorm van persoonlijke verkoop die je moet liggen, maar een zaal met enkele honderden bezoekers levert zeker weer nieuwe fans op.

  1. Appsite

De appstore is het belangrijkste uithangbord voor jouw app. Toch kiezen veel apps er voor om ook nog een promotionele microwebsite te bouwen. Dit verhoogt de vindbaarheid van je app als geïnteresseerden via Google gaan zoeken naar de app. Bovendien kun je veel meer aanvullende informatie bieden aan de doelgroep.

Een dergelijke appsite werkt ondersteunend in al je communicatie. Je kunt er ook iets beter je eigen merk goed laten stralen. Daarnaast kan de appsite helpen om goede gebruikersondersteuning te bieden.

De appsite heeft vaak het format van een lange webpagina met de allerbelangrijkste informatie. Denk daarbij aan een korte pitch, promotie video, screenshots, overzicht van features, uitspraken van gebruikers, veel gestelde vragen en contact mogelijkheden.

  1. Interne kanalen

Heb je het voorgaande afgerond of in de steigers staan? Vergeet dan niet om je bestaande contacten te informeren via eigen media die je tot je beschikking hebt. Denk daarbij aan bijvoorbeeld aan website, blog, social media, CRM, e-mail nieuwsbrief en brochures.

Een gemiddeld bedrijf heeft al snel enkele duizenden contacten die op deze manier geïnformeerd kunnen worden. Het hoeft daarbij overigens niet bij één contact moment te blijven. Beter is het om een communicatieplan te maken waarin je beslist wat je op welk moment aan wie gaat vertellen over de app. Zo hou je de aandacht over een wat langere tijd vast en is de kans op succes veel groter.

Neem je bestaande contacten mee in de reis die je hebt afgelegd om tot deze app te komen. Deel belangrijke milestones en opvallende feiten. Zorg er voor dat de app gaat leven in de hoofden van jouw inner circle. Dikke kans dat zij de eerste fans van jouw app worden.

  1. App-review-websites

Er zijn honderden websites die hun dagelijkse brood verdienen door te schrijven over nieuwe app-, website- of andere innovatieve concepten. Denk in Nederland bijvoorbeeld aan iCulture of Android World. Maar ook internationale technologiewebsites zoals Techcrunch, The Next Web of een gespecialiseerde review website zoals Producthunt kunnen je downloads een enorme boost geven. Niet voor niks wordt er gesproken over het ‘Techcrunch effect’ als een website down gaat nadat te veel gebruikers op hetzelfde moment doorklikken vanaf die website.

Deze categorie sites heeft vaak miljoenen bezoekers op een dag. Ze kunnen zorgen voor een enorme piek in je downloads en een toestroom van nieuwe gebruikers. Het loont dus de moeite om ze te benaderen met een verzoek om jouw app te bespreken. Realiseer je wel dat er meer voor nodig is dan een standaard mail om dit te realiseren. Vaak is het een kwestie van meerdere, persoonlijke contactmomenten en een lange adem om een relatie op te bouwen met de personen achter de sites. Zie deze strategie daarom ook als een langetermijninvestering waarbij je je inspant om iedere dag één contact te activeren.

Van regendruppel naar orkaan!

Als je de bovenstaande manieren in gaat zetten zou je kunnen denken dat er sprake is van een opeenvolgend stappenplan met dito timing . Maar voor wie echt succesvol wil worden is niks minder waar. De timing is namelijk essentieel, we kiezen er voor om zoveel mogelijk van onze promotiemiddelen te concentreren in DEZELFDE periode.

Een druppelstrategie waarbij we iedere week één promotiemiddel inzetten is minder effectief dan de app orkaan waarbij we alle middelen tegelijkertijd inzetten. De reden hiervoor is simpel. Ons belangrijkste doel is namelijk om de top lijsten van Apple en Android te domineren. Dat is de holy grail van iedere app marketeer! Een positie in die top rankings levert namelijk een nieuwe stoot aan downloads op waarvoor je eigenlijk niet veel meer hoeft te doen. Jouw app steekt zijn kop boven het maaiveld uit waardoor de aandacht er voor sterk toeneemt.

Door alle middelen te concentreren profiteren we van het zogenaamde ‘multiplier effect’ dat succesvolle app specialisten zeker kennen. Voor iedere betaalde download die we genereren krijgen we er minimaal 1,5 organische download bij als we eenmaal in de toprankings staan. Dat kan zelfs oplopen tot een factor 3 – 10 voor apps die hoog in de rankings staan. Laat het daarom stormen in plaats van druppelen als het gaat om app promotie!

Dit bericht is 16 keer gedeeld

1 Reactie

Maarten Bennis

Het is zeker waar dat veel mooie apps met veel toegevoegde waarde op het appkerkhof eindigen voordat ze het grote publiek hebben bereikt. En dat door een gebrekkige launchstrategie. Andersom is het ook evenzeer waar dat apps met een geweldige launchstrategie vroegtijdig op het kerkhof eindigen simpelweg omdat de app niet goed is. Voor een echt succes moet alles kloppen: ontwerp, techniek, marketing, launch en bovenal timing. Timing is iets wat niet te plannen valt en om die reden alleen sterven dagelijks duizenden producten (en apps) aan een premature dood. En dat heeft dus niets met marketing of wat dan ook te maken

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond