-

Hoe mascottes de gebruikerservaring verbeteren

De gebruikerservaring van websites wordt steeds belangrijker. Misschien zelfs hét belangrijkste  verkoopargument. We zoeken daarom voortdurend nieuwe manieren om de ervaring voor onze bezoekers te verbeteren. Mascottes zijn een geweldige manier om je doelgroep aan te spreken.

Mascottes maken je website namelijk persoonlijker, authentieker, betrouwbaarder, leuker en aantrekkelijker. Laten we eens naar tien voorbeelden op het web kijken en naar hun rol in het verbeteren van de gebruikerservaring.

1. Persoonlijkheid

De kleine vogel geeft branded07 identiteit en persoonlijkheid. 

Mascottes geven een merk identiteit en persoonlijkheid. Persoonlijkheid is belangrijk voor de gebruikerservaring. Het helpt mensen om zich verbonden te voelen met een product. De kleine vogel van branded07 is een geweldig voorbeeld van hoe een mascotte persoonlijkheid toe kan voegen aan een website. Hij verschijnt op elke pagina, waarbij hij altijd een andere rol speelt. Hierbij probeert hij de aandacht te trekken naar een bepaald element of probeert de inhoud van de pagina te illustreren.

2. Personificatie

De mascotte van Briza Bueno maakt haar website persoonlijker. 

Naast het toevoegen van persoonlijkheid aan een website, kan een mascotte je ook helpen om de kloof tussen jou en je bezoekers te overbruggen. In dit voorbeeld, maakt Briza Bueno gebruik van een afbeelding van zichzelf als mascotte die de bezoeker op elke pagina begeleid. De mascotte is natuurlijk geen naturalistische weergave van de ontwerper, maar het geeft je een goede indruk van wie achter de website zit. Dit helpt bij het opbouwen van een meer persoonlijke en vertrouwde relatie met de website.

3. Erkenning

De Androidrobot word altijd snel herkend. 

Mascottes zijn een eenvoudig vehikel om ervoor te zorgen dat mensen iets herkennen. Zo wordt de Androidrobot altijd geassocieerd met producten die draaien op het Androidbesturingssysteem. De mascotte verschijnt bijna elke keer als Androidproducten in beeld komen. Het eenvoudige, maar schattige karakter is zeer uniek en makkelijk te onthouden. In dit voorbeeld, wanneer je met je muis over de kleine groene robot beweegt, wordt je beloond door verschillende kleine animaties. Subtiel, maar zeer pakkend.

4. Uniciteit

De kikker van dudamobile maakt de merk uniek.

Mascottes kunnen een merk uniek maken. Natuurlijk heeft ieder merk een uniek logo. Maar een bijzondere mascotte, zoals de schattige kikker van dudamobile, laat een merk daadwerkelijk opvallen. De kikker begeleidt bezoekers van de website op alle pagina’s en zorgt ervoor dat ze zeker weten dat ze nog steeds op dezelfde site zijn. Tevens trekt hij aandacht naar bepaalde elementen door naar ze te wijzen.

5. Echtheid

De gorilla van Silverbackapp is een karakteristieke en authentieke mascotte.

Authenticiteit betekent dat je weet wie je bent en dat je jezelf altijd trouw blijft. Een authentieke presentatie van jezelf en je product helpt je bezoekers je te vertrouwen. Tevens weten ze wat ze bij terugkeer naar de site kunnen verwachten. Usabilitytestingsoftware Silverbackapp maakt gebruik van een vriendelijke gorilla als herkenningspunt, een zeer karakteristieke en authentieke keuze. Op de website maakt de gorilla direct contact met de bezoekers door ze te verwelkomen met verschillende gebruikerservaringen van klanten.

6. Expertise

De vos van Foxtie zorgt voor een ontspannen sfeer. 

Mascottes kunnen je ook helpen om expertise te tonen. De innovatieve digitale productiestudio Foxtie koos voor een vriendelijke vos als mascotte. De vos staat ook op verschillende pagina’s van de website en stelt bezoeker gerust dat hij nog steeds op de goede weg is. In dit voorbeeld is hij moeiteloos ballen aan het jongleren wat met de volgende zin wordt ondersteund: “Relax, we doen het allemaal.” De professioneel uitziende afbeelding en de ontspannen sfeer die wordt gecreëerd bouwen vertrouwen op in de expertise van het bedrijf.

7. Engagement

De MailChimpmascotte Freddie is heel grappig en aansprekend. 

E-mailnieuwsbriefdienst MailChimp  is waarschijnlijk het populairste voorbeeld van hoe een mascotte helpt om de gebruikerservaring te verbeteren. Freddie, de vriendelijk ogende mascotte, is erg grappig en aansprekend. Hij begeleidt je en biedt willekeurige, leuke links en advies aan op verschillende momenten tijdens je bezoek. Dit is een geweldige manier om mensen te betrekken en vast te houden op je website.

8. Plezier

Hipmunk maakt het boeken van een vlucht leuk. 

Mascottes kunnen er ook voor zorgen dat een website leuk is om te gebruiken. Deze kleine Hipmunkmascotte maakt het anders saaie formulier leuk. De mascotte is gekleed als piloot en imiteert een vliegtuig met zijn armen terwijl jij bezig bent met het invullen van je vluchtgegevens.

9. Continuïteit

Door de mascotte van Ohours voelen bezoekers zich op hun gemak. 

Continuïteit is in feite iets dat bij elk voorbeeld hoort dat tot nu toe genoemd is. Het feit dat een vertrouwd element op een website verschijnt geeft mensen het gevoel dat ze al bekend zijn met het product of dienst. Continuïteit is belangrijk voor mensen om zich op hun gemak te voelen op een website. Bijvoorbeeld bij Ohours gebruiken ze de mascotte in hun logo. Dezelfde mascotte verschijnt ook naast het aanmeldingsformulier en zorgt ervoor dat mensen zich prettig voelen bij het aanmelden.

10. Storytelling

Axure vertelt een verhaalt met de UX man. 

Ten slotte kunnen mascottes van waarde zijn om een verhaal te vertellen. Axure doet dit heel goed. Hun kleine UX-man verschijnt op meerdere pagina’s en biedt extra informatie aan op een grappige en boeiende manier. Op hun homepage is de UX-man de hoofdpersoon van een verhaal, dat de voordelen van user experiencedesign op een zeer humoristische wijze uitlegt.

Foto: vdrg dansschool (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Bert vd Stalen

Jongens, jongens jongens, wat een KULartikel.
Ik lees geen argumenten, geen onderbouwing, geen aantoonbaar voordeel van sites mét logo boven sites zonder. Zou die maanzieke eekhoorn daar bij Hipmunk er nou echt voor zorgen dat het invullen van mijn klantgegevens leuker wordt? Hou toch op! Dit is waterdunne peop, en ik ben van Emerce echt beter gewend.

Jan

Ik mis Clippy….

Jeremy

Het komt in de meeste gevallen ook niet erg professioneel over. Het is desalniettemin wel een trend waar je rekening moet (blijven) houden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond