-

Aan de slag met composable commerce? Vijf lessen en adviezen uit de praktijk

De tendens om met flexibelere en eenvoudiger schaalbare systemen te werken neemt toe. Verschillende grote bedrijven stapten al over op zulke zogeheten MACH-technologie. Een paar weken geleden deelden ze hun ervaringen. Die zijn samen te vatten in vijf belangrijke lessen en adviezen.

Socrates zei ooit: “het geheim van verandering is om al je energie te richten, niet op het bevechten van het oude, maar op het bouwen van het nieuwe”. Het is een goede samenvatting van de Modern Commerce Day die Commercetools op 16 juni organiseerde, en waar onder meer Audi, Boohoo, Danone en Vistaprint hun belangrijkste lessen en adviezen over composable commerce deelden.

Steeds meer bedrijven zien dat de huidige systemen waar zij mee werken onvoldoende flexibel en schaalbaar zijn om te anticiperen op de hedendaagse en toekomstige wensen van consumenten. In een onderzoek van DJS Research geeft 81 procent van de IT-bedrijfsleiders wereldwijd aan dat ze van plan zijn om in de komende 12 maanden Microservices-gebaseerde, API-first, Cloud-native en Headless (oftwel: MACH) -elementen toe te voegen. Dit zijn de 5 belangrijkste adviezen en lessen die de sprekers tijdens het event gaven.

1. Geen paniek

De lancering van een nieuwe promotie, het aanleggen van een voorraad voor de feestdagen of ontdekken dat er plotseling veel vraag is naar je product mag nooit leiden tot paniek.

Schaalbaarheid is dan ook de belangrijkste reden waarom bedrijven overstappen op MACH-technologie. Greg Fancher, Chief technology officer bij kledingmerk Express, zag een advertentie viraal gaan en daardoor tijdens Black Friday het websiteverkeer op het drukste uur verdrievoudigen: ”Een monolith-systeem zou in dat scenario zijn gecrasht en leiden tot het verlies van kostbare tijd en omzet. Wij hadden ons echter voorbereid en waren overgestapt op MACH-elementen die automatisch meeschaalden met de piekbelasting. Daardoor konden we alles uitstekend monitoren en behielden klanten dezelfde gebruikerservaring”.

Gary Schorer, Director of technology bij Vistaprint, vertelde dat het bedrijf in 2019 geen heil meer zag in monolith: “Dit was geen makkelijke beslissing en een gok voor ons. We hebben veel werk verricht en zijn nog lang niet klaar, maar terugkijkend zagen we al na een jaar een aantal buitengewoon goede resultaten.”

2. Modulair bouwen

Een andere belangrijke ontwikkeling is dat MACH-technologie bedrijven de mogelijkheid biedt dat ieder bedrijfsonderdeel in zijn eigen tempo oplossingen ontwikkelt. Voor Danone bood dit de uitkomst om zijn D2C-strategie uit te rollen. Het levensmiddelenbedrijf kent een decentrale organisatiestructuur, waarbij iedere Consumer Business Unit (CBU) vrij is om zijn eigen technologieën te kiezen.

Russell Lincoln, Global head of D2C bij Danone Life Nutrition, legde uit dat de MACH-architectuur Danone en haar CBU’s de vrijheid gaf om in hun eigen tempo onderdelen zelf te ontwikkelen: “In het begin hadden wij de regie over het platform, maar inmiddels zijn CBU’s dusdanig digitaal volwassen dat ze een eigen community hebben gevormd en daarin samen een routeplan opstellen over welke functionaliteiten zij willen laten ontwikkelen.”

Simon Young, Senior engineering director for unified commerce bij Lego Group, gaf daarbij aan dat het van belang is om je teams daar ook op in te richten: “Door full-stack teams te vormen op basis van specifieke domeinen van Lego.com, zoals de winkelwagen en loyaliteit, kun je hun de autonomie geven om zelf te innoveren.”

3. Eenvoudige personalisatie

In 2021 worden naar verwachting dagelijks 320 miljard e-mails verstuurd. Onderzoek van SmarterHQ laat zien dat 72 procent van de consumenten alleen reageert op gepersonaliseerde berichten. Om die te kunnen versturen is het van belang dat je zoveel mogelijk te weten komt over je (potentiële) klanten. MACH-technologie maakt het voor bedrijven eenvoudiger om data voor personalisatie in te zetten.

Christoph Gerber, CEO van Talon.One, stelde dat je met MACH-technologie de puntjes op de i kunt zetten. Zijn bedrijf kan dankzij data op maat gemaakte campagnebeslissingen nemen: “Wij kijken nu naar het complete datalandschap om te beslissen op wie we welke campagnes richten. Als maaltijdbezorger wil je bijvoorbeeld je hamburgeradvertentie niet richten op mensen die sushi willen. MACH-technologie maakt het mogelijk om ieder individu een gepersonaliseerde campagne voor te schotelen.”

4. Wees echt agile

De afgelopen jaren omarmen steeds meer bedrijven agile technologieën. Een rapport van de Harvard Business Review laat zien dat 8 van de 10 bedrijven binnen hun softwareontwikkeling agile werken. Het is echter nog belangrijker dat alle teams binnen een organisatie het agile-concept ook echt in hun processen en werkwijze implementeren.

Tinay Lykke Kristensen, Senior digital manager bij Salling Group, benadrukte dat het geheel meer is dan de som der delen: “Om zaken te realiseren moeten we onze verschillende doelen op elkaar afstemmen, wat gebeurt door met elkaar te praten en samen nieuwe ideeën te creëren.”

Andreas Lederwascher, Business solution architect bij Audi, vulde aan dat het ook belangrijk is dat iedereen gehoord wordt in het proces: “Geef iedereen een stem en de mogelijkheid om je organisatie en product te verbeteren. Je zult verbaasd zijn hoeveel goede ideeën en verbeteringen er hierdoor naar voren komen.”

5. Lagere kosten en meer mogelijkheden

Veel bedrijven zien de Total Cost of Ownership (TCO) als een belangrijke drempel richting de digitale transformatie, zo blijkt uit  onderzoek van Gartner. Vaak vormen bedrijven naar aanleiding daarvan de mening dat MACH-systemen leiden tot hogere kosten, maar dat is onjuist.

Zo vertelde Jo Graham, CIO bij Boohoo.com, dat zij een platform hadden dat gebaseerd was op een lineair kostenmodel: “Dit betekende dat de kosten meestegen met het aantal merken dat op het platform werd gezet.”

Boohoo.com besloot het roer om te gooien en het project voor het nieuwe MACH-platform werd binnen 35 dagen voltooid. Graham gaf aan dat het vooral belangrijk is om de angst voor het transformatieproces bij leidinggevenden weg te nemen: “Je moet moedig zijn om de stap te zetten, maar het voelt niet als een groot risico als je de steun vanuit het bedrijf en je team krijgt om het mogelijk te maken.”

Conclusie

Hoewel niemand kan voorspelen wat de toekomst brengt, zijn de technologische ontwikkelingen over de afgelopen tien jaar een goede indicatie dat het tempo niet snel zal afnemen. Slechts 5 tot 10 procent van de merken benut momenteel het volle potentieel van MACH-technologie, maar de verwachting is dat dit in de komende jaren zal veranderen en MACH-technologie bij veel bedrijven deel uit gaat maken van hun digitale transformatie. Zoals Socrates zou zeggen: “er is slechts één goed: kennis; en één kwaad: onwetendheid”.

Als je meer wilt weten over composable commerce download dan gratis onze whitepaper Modern Commerce Day Report. Deze whitepaper is een samenvatting van de Modern Commerce Day  die op 16 juni jl. (online) plaatsvond. Meer dan 34 grote e-commercespelers vertelden over hun e-commerce reis.

Over de auteur: Joanne Veenvliet is Sales director Benelux bij Commercetools.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond