-

Adverteren op Instagram, voor iedere adverteerder interessant?

Vanaf 1 oktober is het in Nederland mogelijk om te adverteren via Instagram. Er zijn al vele blogs geschreven over dit feit, maar Traffic4u deelt haar best practices en eerste resultaten van adverteren op dit populaire Social Media kanaal per dimensie. Is adverteren op Instagram voor iedere adverteerder interessant? 

Instagram heeft meer dan 400M actieve gebruikers per maand. Uit het Social Media Onderzoek 2015 (Newcom Research & Consultancy) blijkt dat 880.000 jongeren tussen de 15-24 jaar dagelijks gebruik maken van dit platform. Jongeren volgen voornamelijk bekende merken en artiesten, sportverenigingen, webwinkels en nieuwszenders. Jongeren hebben een hoge engagement tot het platform, maar hoe zorg je ervoor dat je deze doelgroep op het juiste moment bereikt met de juiste boodschap?

Resultaten

Instagram is voornamelijk geschikt voor branding. Het kan onder andere ingezet worden om de voorkeur van je merk te verhogen, nieuwe doelgroepen te bereiken, gebruikers inspireren je producten te gaan gebruiken of de downloads van je app te verhogen.

Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat de CTR% van Instagram (1,50%) in Q1 hoger ligt vergeleken met Facebook (0,84%) in Q1. De Instagram advertentie is dan ook een premium advertentie van groot formaat, het vult het hele scherm van de tijdlijn, wat de verklaring zou kunnen zijn voor het hogere CTR%. 

Hoe werkt het

In de Facebook Power Editor kunnen de Instagram campagnes worden opgezet voor  Hier in kun je –net als voor Facebook- een specifiek campagnedoel instellen, een specifieke doelgroep targeten en je eigen advertentie of video advertenties uploaden. Een video advertenties mag nu tot 30 seconden duren, waar dit voorheen maar 15 seconden mocht zijn. Daarnaast is het mogelijk een call to action toe te voegen aan de advertentie, bijvoorbeeld een link naar je website, app download of “meer bekijken..”. Door de juiste doelgroep te targeten en deze op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken haal je het maximale uit je Instagram campagnes.

Op dit moment is het mogelijk om de resultaten van je campagne te meten door het aantal klikken naar je website en/of op buttons en links onder je advertentie, betrokkenheid van video’s en het aantal app downloads inzichtelijk te maken.

Best practices

Traffic4u heeft voor verschillende klanten Instagram campagnes opgezet met diverse targeting instellingen, advertentie varianten en campagnedoelen. Hier uit hebben we best practices kunnen concluderen die voor iedere marketeer interessant zijn wanneer Instagram wordt ingezet als advertentieplatform.

  • Het bereik binnen Instagram is groot en voordelig, we zien een gemiddelde CPM van €4,00 over de advertenties heen (zowel bij een specifieke als brede doelgroep). Naar verwachting komt dit door het feit dat de inventory voor het kanaal nog erg groot is.
  • Ook de kosten per klik liggen nog relatief laag, waardoor het voor adverteerders interessant is om daar nu van te profiteren. Voor klikken naar de website zien we een gemiddelde CPC van €0,45.
  • Instagram is uitermate geschikt om in te zetten voor je Branding. Het bereik is groot (voornamelijk jongeren tussen de 24-35 jaar) en je betaalt alleen voor klikken op de links, niet voor klikken op bijvoorbeeld like buttons. Hiermee kun je met weinig budget een grote doelgroep bereiken. Het doorklik percentage op links rondom je advertentie is het grootst onder de leeftijd groep 18-24 over alle advertenties gezien.
  • 001Daarnaast ligt het doorklik percentage onder de mannelijke Instagram gebruikers hoger vergeleken met de vrouwelijke gebruikers, ondanks dat er vele malen meer vrouwen worden bereikt met het advertentie platform.

002

  • Als we kijken naar de verschillende apparaten waar adverteren voor Instagram op mogelijk is, zien we dat het doorklik percentage op tablet het hoogst ligt.

003

  • De Instagram campagnes met specifieke targeting laten kwalitatief goede resultaten zien in Google Analytics (hoge time on site en lage bouncerate). Content is nog belangrijker vergeleken met Facebook en wanneer dit goed aansluit op de doelgroep zien we sterke resultaten.004

005

  • Adverteren op Instagram zorgt voor een uplift in volgers van je kanaal, ongeacht het doel wat wordt ingesteld voor de campagne. Het adverteren zorgt dus ook voor een hoger engagement onder de doelgroep die je wil bereiken.
    • Het bereiken van je huidige Facebook fans (die ook Instagram hebben) blijkt een mooie manier op positieve engagement een hoog aantal nieuwe followers op te roepen voor je Instagram account.
  • Mooie foto’s en video’s werken gemiddeld over alle advertenties (ongeacht de doelen) beter vergeleken met animaties (getekende plaatjes). Foto’s zorgen voor een hogere CTR vergeleken met getekende afbeeldingen.
    • 006Maar daarbinnen zien we dat animaties erg succesvol zijn voor minder aantrekkelijke merken. Een animatie is een mooie manier om een brug te slaan tussen een Financal en de kritische Instagram doelgroep.
  • In landen waar adverteren op Instagram relatief nieuw is zien we dat het aantal negatieve reacties hoger ligt vergeleken met landen waar adverteren op Instagram al langer gebeurd. Een mogelijke oorzaak hiervan kan zijn dat mensen nog niet gewend zijn aan de advertenties in hun tijdlijn. Echter, uit onderzoek blijkt wel dat mensen liever een advertentie in hun tijdlijn zien als dat ze moeten betalen voor het advertentie platform.
Discussie

Instagram is een populair Social Media Platform wat naar aanleiding van onze learnings het best ingezet kan worden voor branding wanneer je als adverteerder een jonge doelgroep wil bereiken.

De negatieve reacties kunnen natuurlijk niet worden voorkomen, maar je kunt ze wel zoveel mogelijk tegengaan en er op een goede manier mee om gaan. Je kunt de negatieve reacties onder je advertentie verwijderen en door specifieke targeting in te stellen en je doelgroep met de juiste boodschap op het juiste moment te bereiken kun je het zoveel mogelijk beperken.

Instagram is een content platform, dus blijf origineel! Wanneer je een advertentie plaatst met veel interactie, een mooi verhaal of een prachtig plaatje zal je engagement hoger zijn dan wanneer je alleen een reclame uiting op de tijdlijn van een Instagram gebruiker plaatst.

*) Dit artikel is geschreven in samenwerking met Eva Boven (Traffic4u) en Bob Hollanders (Springcreek)

Deel dit bericht

9 Reacties

Jeroen

Volgens mij kloppen je cijfers niet helemaal. Je geeft aan dat jullie in resultaten van campagnes die jullie hebben opgezet een gemiddelde van 4 euro CPM en 0,45 CPC komt, dat is 0,88% CTR. Een stukje verder geef je de gemiddelde tussen mannen en vrouwen aan (neem aan dat dit nog steeds op basis van jullie resultaten is), die beide lager liggen dan dat.
Hebben jullie dan nog een 3de geslacht gevonden die heel veel klikt?

Sander

Hi Jeroen,

Bedankt voor je reactie. De data is gebaseerd op Google Analytics data over alle advertenties van verschillende adverteerders.
We zien over alle advertenties heen een duidelijk verschil in CTR tussen mannen en vrouwen, maar er blijft altijd een groep bestaan waarvan Google Analytics het geslacht niet weergeeft (‘unknown’), vandaar de afwijking in totale CTR.

Sander

Correctie: …maar er blijft altijd een groep bestaan waarvan Facebook het geslacht niet weergeeft (‘unknown’), vandaar de afwijking in totale CTR.

Piet

Ik vind dit soort “artikelen” zoooo ontzetteeend flauw……

Traffic4u moet aan iedereen laten weten dat ze instagram campagines managen voor haar klanten. Zodat andere bedrijven nu ook gaan denken, heee dat moeten wij ook gaan doen.

Ofwel. Pure reclame. Dat mag natuurlijk, maar omdat ze eigenlijk geen fuck kunnen aantonen eindigen ze dit “educatieve” artikel met een DISCUSSIE.

Ofwel, eigenlijk weten wij ook helemaal niet of het wel waarde toevoegt, maar we willen er wel geld aan verdienen, dus het risico ligt bij jullie zelf.

Nou bedankt voor de mededeling.

Rutger

Zeurpiet

Sjoerd

Haha Piet

piet

Ja Rutger,

Je kunt mij als zeurpiet bestempelen, maar jij bent er zeker zo een die hier met open ogen in tuint.

Zeurtger.

johan

Moet zeggen dat Piet wel een punt heeft. Van die ‘bureautjes’ die bedrijven gaan adviseren hoe je met instagram moet omgaan. Kijk, als bedrijf moet je dat gewoon zelf doen en authentiek zijn. Het is allemaal niet zo moeilijk en het is al helemaal niet nodig om een ellelang reclamestuk te schrijven.

Kortom, inhoudelijk is de reactie van Piet een stuk relevanter dan de slappe reacties van Rutger en Sjoerd.

Twan

Jullie moeten allemaal niet zo boos doen, Zeurpiet, Zeurtger en Zeurhan

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond