-

Adverteren op Pinterest: dit moet je weten

Ik ben ruim zes jaar geleden mijn Pinterest marketingbureau gestart en veel bedrijven geloofden toen niet in Pinterest. Zij wilden niet investeren in het opzetten van een zakelijk account, hun brand awareness vergroten, beter gevonden worden in Google en meer verkeer naar hun webshop of site-ergo conversie.

“Pinterest daar zitten alleen maar dames op die hoge hakken en bruidsjurken pinnen”

Maar sinds april 2019 adverteren mogelijk is en we marketing euro’s kunnen uitgeven is Pinterest ineens een interessant platform. En verdwijnt het vooroordeel: “Pinterest daar zitten alleen maar dames op die hoge hakken en bruidsjurken pinnen”-als sneeuw voor de zon. Mooi hoe onze hersenen werken.

Status Pinterest in Nederland

Inmiddels zijn er ruim 4.5 miljoen geregistreerde Nederlandse gebruikers waarvan 1 miljoen dagelijks het platform afspeuren. Zij zijn op zoek naar inspiratie en ideeën,(lees producten en diensten) mét een koopintentie!

Er zijn nog nooit zó veel mensen zó lang online geweest als nu.

Als er één moment is waarop je moet starten met Pinterest dan is het gisteren. Er zijn nog nooit zó veel mensen zó lang online geweest als nu. Mensen ontdekken Pinterest, registreren zich als gebruiker en gaan op visuele zoektocht om nieuwe dingen te ontdekken. De kans dat ze met je merk, product of dienst in aanraking komen is nu dus heel groot. Maar dan moet je wel een zakelijk Pinterest account hebben en zichtbaar zijn!

Het belang van een zakelijk Pinterest account

Begin bij het begin. Het succes en de ROI van je inspanningen, zowel organisch als paid, staan of vallen bij een goed ingericht zakelijk account. Pinterest geeft een waardering aan je account op diverse punten. Zie het als een schoolrapport. Je gaat pas over naar de volgende klas als het gemiddelde een voldoende is.  Met het overgaan naar een volgende klas vertaald naar Pinterest betekent bijvoorbeeld:

  • dat je pins (organisch en paid) eerder en frequenter bij je doelgroep onder de aandacht worden gebracht
  • je borden en pins bij een zoekopdracht beter scoren

De reden hierachter is simpel en geldt voor alle platformen maar in het bijzonder voor Pinterest.

Het geven van een zo goed mogelijke user experience zodat de pinner langer op het platform blijft en de kans dat hij of zij een advertentie ziet groot is.

En advertenties, ook op Pinterest zijn het verdienmodel.

Wat is een goed ingericht Pinterest account?
  • je website of webshop is geverifieerd
  • je hebt een SEO geschreven profielbeschrijving
  • je bedrijfslogo is geupload in 165*165 pixels
  • je hebt minimaal tien borden met tien pins
  • de borden hebben een SEO titel en SEO beschrijving
  • je pins bevatten maximaal 6 hashtags
  • je voegt frequent “fresh content” (lees pins) toe op je borden
  • de afbeeldingen in je pins zijn conform best practices van Pinterest, 600*900 of 1000*1500
  • je maakt gebruik van de feature “Rich Pins

Onthoudt dat Pinterest een e-commerce platform is. Of een marketplace zoals je wilt. Als jij Pinterest helpt om het voor hun gebruikers, en dus impliciet ook voor je, zo makkelijk mogelijk maakt om te converteren, jij met je zakelijk account daarvoor wordt beloond.

Rapportcijfer een 5 en toch over…

Om maar in dezelfde beeldspraak te blijven. Je begint dus aan het nieuwe schooljaar en gaat lekker aan de slag. Maar het kost je allemaal wel veel moeite, tijd en energie. Dat is precies wat er gebeurt als je start met Pinterest marketing maar de basis, het goed ingerichte zakelijke account, ontbreekt.

Natuurlijk werkt Pinterest marketing wel. Sterker nog, als je nu ergens je advertising euro zou moeten besteden dan is het op Pinterest. De kosten zijn relatief laag ten opzichte van andere platformen en het bereik is groot. Maar je ROAS is zo veel hoger als je eerst organisch zaken in het beton hebt staan en daarna met campagnes aan de slag gaat.

Grand Lady

Je vraagt een dame bij de eerste date toch ook niet gelijk ten huwelijk? Zie Pinterest als een grand lady, ze moet je leren kennen. En dat kost tijd. Ongeveer drie maanden. But boy, na die drie maanden…..

Dus neem de tijd en doe die investering in tijd en geld om je Pinterest bedrijfsaccount op te zetten en in te richten.

Over de auteur: Maarten Bierman is eigenaar van The Pinfluencers

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond