-

Wat zijn de alternatieven voor Google Analytics?

Google Analytics is voor de meeste website exploitanten nog steeds de standaardoplossing voor web analytics. Bestaan er dan geen alternatieven voor deze allesweter? Jazeker, die bestaan. Hieronder vind je een aantal alternatieven voor Google Analytics op een rij.

Niet voor niets staat in de inleiding het woord ‘allesweter’. Een belangrijke reden waarom sommige bedrijven en organisaties ervoor kiezen om geen gebruik te maken van Google Analytics is namelijk het feit dat Google niet alleen heel veel van ons en de bezoekers van onze websites weet, maar dat deze data ook is opgeslagen op servers die in de Verenigde Staten staan. Vooral voor (semi-)overheidsdiensten en andere publieke organisaties is dat niet wenselijk, zeker gezien de recente politieke ontwikkelingen aan de overkant van de grote plas.

Ook zijn er bedrijven die het lastig vinden om Google Analytics volledig conform de privacy-richtlijnen van verschillende landen in te richten en daarom maar gebruik maken van een alternatieve web analytics-oplossing. Dat zien we vooral gebeuren bij kleinere Nederlandse bedrijven die actief zijn op de Duitse markt, waar de privacyrichtlijnen nog wat strenger zijn dan in Nederland.

Wat je redenen ook mogen zijn, hieronder vind je een aantal alternatieven voor Google Analytics. Natuurlijk is dit geen compleet overzicht: er bestaan ook tools die een deel van de web analytics-functionaliteiten van Google Analytics bieden, maar dat zijn daardoor m.i. geen volwaardige alternatieven voor Google Analytics.

Piwik

Piwik is het Google Analytics alternatief wat we in de praktijk relatief vaak tegenkomen. Dat is niet zo verwonderlijk, aangezien Piwik, net als Google Analytics, gratis en redelijk gebruiksvriendelijk is. Een belangrijk argument om Piwik in plaats van Google Analytics te gebruiken is het feit dat bij Piwik de data op de eigen (web-)server opgeslagen worden en niet op een server die eigendom is van een derde partij (zoals Google).

Piwik komt in twee smaken: een gratis community versie, en Piwik Pro. Hier vind je de verschillen tussen de beide versies. Piwik Pro komt ook weer in twee smaken; een cloudversie (die dus niet het voordeel kent van data die wordt opgeslagen op een eigen server) en de zelf gehoste versie. De kosten van Piwik Pro zijn afhankelijk van het aantal bezoekers en beginnen bij 29 euro per maand.

Ten opzichte van de gratis community versie biedt de betaalde Pro-versie onder andere tag management (vergelijkbaar met Google Tagmanager), betere segmentatiemogelijkheden dan de community versie, campagne rapportages, Google AdWords integratie, funnel analytics en conversie-attributie.

Functies die het gratis Google Analytics standaard biedt, naast integratiemogelijkheden met andere Google-producten. Daarnaast kunnen de functionaliteiten van Piwik met behulp van (voornamelijk commerciële) plugins van Piwik en van derden ook worden uitgebreid met onder andere heatmaps, form analytics, campagne en media analytics, en nog veel meer.

Wil je Piwik in plaats van Google Analytics inzetten dan kan je dus eigenlijk niet om de Pro versie heen. Afhankelijk van je analytics behoeften kan het zijn dat je daar ook enkele abonnementen op  commerciële plugins bij nodig hebt.

Clicky

Laat je niet foppen door de kinderachtige naam; Clicky is een volwaardig alternatief voor Google Analytics. Een groot voordeel van Clicky is dat alle rapportages real-time inzicht bieden, waar dit bij Google Analytics nogal beperkt is. Verder vind ik persoonlijk de user interface duidelijker en de rapportages logischer dan die van Google Analytics, en is de mobiele versie gebruiksvriendelijker.

De gratis versie van Clicky is beperkt tot 1 website en 3.000 pageviews per dag. Dat lijkt misschien weinig maar dit is een aantal wat veel websites niet halen. Heb je meer websites of heeft je website meer pageviews dan is er de Pro versie, waarmee je voor 9,99 euro per maand 30.000 pageviews op tien websites kunt meten.

Vanaf Pro Plus (€ 14,99 per maand) wordt het nog interessanter; dan heb je namelijk ook de beschikking over heatmaps die je meer inzicht bieden in het klikgedrag van bezoekers op een pagina, en over uptime monitoring wat je een seintje geeft als je website offline is. Hier vertelt Clicky zelf hoe zij verschillen van Google Analytics.

Heeft Clicky dan geen nadelen? Natuurlijk wel. Het belangrijkste nadeel is dat de integratie met andere Google services nagenoeg afwezig is. Iets waar natuurlijk meer Google Analytics alternatieven last van hebben.

Open Web Analytics

Voor liefhebbers van open source oplossingen is er het Open Web Analytics project. Net als bij Piwik wordt ook hier de data op de eigen (web-)server opgeslagen, waardoor ook Open Web Analytics kan worden ingezet in situaties waarin het niet wenselijk is dat deze data door een derde partij wordt opgeslagen.

Hier vind je een vergelijking  tussen de functionaliteiten van Open Web Analytics en die van Google Analytics. Net als Clicky Pro Plus en Piwik Pro (met plugin) biedt Open Web Analytics ook heatmaps, en zelfs mouse movemaps. In tegenstelling tot Clicky Pro Plus en Piwik Pro is Open Web Analytics gratis, net als Google Analytics. Donaties worden uiteraard op prijs gesteld.

Het belangrijkste voordeel van Open Web Analytics is ook het belangrijkste nadeel; door het open source principe is er geen bedrijf wat ondersteuning biedt. Hiervoor kan je eigenlijk alleen terecht bij de Open Web Analytics support forums. Nu is de support vanuit Google voor Google Analytics voor bedrijven die geen Google Partner zijn ook niet altijd om over naar huis te schrijven, maar over Google Analytics is online dan nog veel informatie en documentatie te vinden. Naast ondersteuning is ook de doorontwikkeling en continuïteit van een open source project zoals Open Web Analytics nooit gegarandeerd.

Ondanks dat is Open Web Analytics een volwaardig alternatief voor zowel Google Analytics als Piwik Pro en Clicky Pro Plus, maar is het door de beperkte ondersteuning vooral weggelegd voor ervaren en vooral ook wat technisch onderlegde gebruikers.

Adobe Analytics

Naast Piwik Pro zijn er nog een aantal webstatistieken-oplossingen die zich nog verder aan de bovenkant van de markt bevinden. Een bekende high end oplossing is Adobe Analytics, het voormalige Omniture SiteCatalyst. Adobe Analytics is onderdeel van de Adobe Marketing Cloud.

Waar Google Analytics, Clicky en Piwik gemakkelijk te implementeren zijn, is de implementatie van Adobe Analytics grotendeels maatwerk. Deze implementatie is afhankelijk van de te meten metrics en doelen. Het voordeel van deze maatwerk implementatie is dat de informatie die deze oplossing biedt wel helemaal toegespitst is op de wensen en behoeften van de organisatie. Daarnaast biedt Adobe Analytics uitgebreide data-integratiemogelijkheden met de informatie-architectuur van de organisatie, grotere hoeveelheden te meten custom variabelen (voor traffic, events en conversies), en uitgebreide rapportages van verschillende data sets.

Is Adobe Analytics dan in alles beter dan Google Analytics? Nee. Buiten de implementatie zijn de segmentatiemogelijkheden van Adobe Analytics, en de manier waarop segmenten kunnen worden vergeleken, nog wat bewerkelijker. Daarnaast spelen ook de kosten een rol: naast de kosten die gemaakt dienen te worden voor de implementatie kunnen de licentiekosten voor de Adobe Marketing Cloud oplopen tot enkele duizenden Euro’s per maand.

Webtrends Infinity Analytics

Een andere high end oplossing is Webtrends Infinity Analytics. Vergeleken met Adobe Analytics, Google Analytics 360 (Googles high end oplossing) en de standaard Google Analytics, ligt de focus van Webtrends Infinity Analytics sterker op data-analyse. Zo is er meer visitor-level data beschikbaar en zijn er veel mogelijkheden voor onder andere data-exploratie, datasegmentatie en drill-down (helaas niet on-demand beschikbaar), correlaties tussen dimensions en metrics, en custom reporting. Daarnaast is alle data real-time beschikbaar en wordt er bij grote data volumes geen gebruik gemaakt van data samples maar van alle data.

Een belangrijk nadeel van Webtrends Infinity Analytics  is dat de historische data niet verder terug gaat dan 90 dagen, tenzij je gebruik maakt van web log analytics. Standaard kan je dus niet even snel vergelijkingen maken met eerdere periodes. Daarnaast is de integratie met andere services beperkt tot SharePoint.

De zelf-gehoste versie van Webtrends Infinity Analytics is niet meer beschikbaar, alleen nog de SaaS-oplossing. Volgens Webtrends is en blijft de website exploitant echter wel de eigenaar van alle data.

Conclusie

Google Analytics is voor de meeste website exploitanten nog steeds de standaardoplossing voor web analytics. Bestaan er dan geen alternatieven voor deze allesweter? Jazeker, die bestaan. Sommige alternatieven bieden voor een klein maandbedrag zelfs meer en betere functionaliteiten. Het grootste nadeel van vrijwel alle Google Analytics alternatieven is en blijft echter de beperkte integratie met andere Google services.

Deel dit bericht

12 Reacties

bert

Belangrijke optie ontbreekt. GEEN analytics. Ik merk zelf dat ik enorm meetmoe ben geworden. Ik doe niet meer aan reviews, maar meet ook geen webbezoek meer.
Voordelen:
Heel veel rust
Minder kosten
Irritante cookiebanners kunnen weg
Geen privacyschending voor mijn klanten meer

Frans Jan Boon - Add to Friends

Voor de meeste exploitanten is gebrek aan inzicht geen optie. En daar heb je toch echt web analytics voor nodig, ongeacht of dat Google Analytics is of een alternatief.

bert

Frans,
Met expoitanten bedoel je lezers van Emerce, die veel geld verdienen aan begeleiding met advertisement, webdesign en analytics.
Voor het gemiddelde kleinbedrijf wat mogelijk opdrachtgever is, is dit wel degelijk een optie. Steek je energie liever in mond-op-mond reclame, of lekker veel pluggen, bijvoorbeeld op Facebook.

De zoekmachine wordt sowieso steeds minder belangrijk. Internet is bezig aan een soort van content/kanaal-implosie. Steeds meer gaat naar gated-communities.

Frans Jan Boon - Add to Friends

@Bert, met exploitanten bedoel ik de eigenaren en marketeers van websites en webshops. Die variëren van eenpitters tot MKB en grootbedrijf. Zij kunnen geen gefundeerde beslissingen maken zonder inzicht in o.a. bezoekers, bezoekgedrag, marketing inspanningen, en de performance van hun website of webshop.

Ook voor het meten en verbeteren van de resultaten van marketing inspanningen op Facebook en binnen andere kanalen dan zoekmachines heb je die inzichten, en dus web analytics, gewoon nodig.

Marc Peter Geytenbeek - Moribus solutions

Kijk op onze website. Een totaal andere manier van Customer Analytics !

Marc - GASOLINE

Aardig artikel, maar blijft lastige materie. Ik hou het even bij GA (ZIjn klanten ook gewend). Die Open Web Analytics heb ik wel eens overwogen maar de laatste versie is van begin 2014, dus lijkt erop dat die niet echt bijgehouden wordt. Jammer.

Frans Jan Boon - Add to Friends

@Marc: Als er geen zwaar wegende redenen zijn om een ander web analytics pakket dan Google Analytics toe te passen dan houd ik het daar ook bij (vooral ook omdat klanten dat gewend zijn)
en zet ik er eventueel een alternatief naast als dat nodig is. Bijvoorbeeld Clicky vanwege de real-time rapportages, of Piwik vanwege de modulaire uitbreidingsmogelijkheden m.b.v. plugins.

WillemW

En Statcounter? Makkelijk en overzichtelijk.

Frans Jan Boon - Add to Friends

@WillemW: Statcounter is beperkt, vergeleken met Google Analytics, en is m.i. daarom geen volwaardig alternatief.

WillemW

@Frans Jan: Dat zal kloppen idd hoor. Het is geen volwaardig alternatief maar wel een die voor de meeste kleinere ondernemers (niet techies) voldoende insights geeft op een redelijk overzichtelijke manier.

Frans Jan Boon - Add to Friends

@WillemW Het nadeel van het inzetten van beperkte web analytics / webstatistieken oplossingen is dat als je als exploitant professioneel genoeg bent geworden om een volwaardige web analytics / webstatistieken oplossing te willen, de historische data daarin niet beschikbaar is. En in die groeifase wil je als bedrijf juist wel vergelijkingen kunnen maken met eerdere periodes.

Dat hebben we in het verleden gezien bij bedrijven die van de gratis counters overstapten op bijvoorbeeld Google Analytics, en zien we nu nog sporadisch bij bedrijven die gebruik maken van de statistieken van hun CMS en nu overstappen naar een volwaardige web analytics oplossing.

Wimbers

– mixpanel, briljante mix van analytics en personalisatie
– econda (voor online stores)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond