-

Dit zijn de twintig beste online marketing boeken volgens de experts

Hoe krijg je mensen geïnteresseerd in wat je te vertellen of te verkopen hebt? Hoe krijg je meer volgers, sales en ambassadeurs voor je merk? Naast het luisteren naar podcasts, lees ik graag boeken over marketing, ondernemen en persoonlijke ontwikkeling. Online marketing boeken bieden me namelijk veel inspiratie, praktische tips en ja: zelfs waardevolle levenslessen.

Welke boeken moet je als online marketeer of ondernemer écht gelezen hebben?

Voor mij reden genoeg om zeven marketingexperts naar hun favoriete online marketing boeken te vragen. Maarten van Ham (1412 Marketing & Media), Edwin Vlems (edwinvlems.com), Danny Oosterveer (dannyoosterveer.nl), Jarik Oosting (Smartranking), Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing), Bas van Petten (Bambuu) en Maarten van der Molen (GMU.online) delen hun tips. Ook ik, Eric van Hall (CopyRobin), laat je graag kennismaken met mijn persoonlijke top vijf online marketing boeken.

Het resultaat? Een complete lijst met de allerbeste online marketing boeken, van tijdloze klassiekers tot nieuwe publicaties. Doe er je voordeel mee!

Boek #1: “REAL Inbound Marketing: jij vond dit boek”
Auteur: Edwin Vlems

Volgens Maarten van Ham (1412 Marketing & Media) is het boek “REAL Inbound Marketing: jij vond dit boek” van Edwin Vlems (edwinvlems.com) echt een aanrader. Het is geschreven vanuit een vernieuwend marketingperspectief. Hij vindt auteur Edwin Vlems in Nederland een absolute pionier en expert op het gebied van inbound marketing.

Maarten van Ham (1412 Marketing & Media): “Het boek ondersteunt je met een 180-graden draai in het marketingdenken. Of anders gezegd, van klassiek ‘outbound marketing’-denken (zoals adverteren en cold calling) naar échte inbound marketing. Daarbij zet je vooral je kennis en persoonlijkheid online. Dat werkt als een magneet voor klanten!

Elk hoofdstuk begint met een stelling die in de loop van het hoofdstuk wordt onderbouwd. Alle stellingen samen onderbouwen vervolgens de beweging naar inbound marketing. Dat is namelijk niet alleen veel effectiever en goedkoper, maar vooral leuker. Voor mij is dit daarom een zeer waardevolle aanvulling op alle bestaande marketingboeken.”

Website van de auteur met uitgebreide inhoudsopgave

Boek #2: “They Ask, You Answer”
Auteur: Marcus Sheridan

Contentmarketing in 2020 gaat niet langer over keyword stuffing en linkbuilden, maar om kwalitatieve content. Dat is de sleutel naar succes. Het mooie hiervan: waarschijnlijk heb je alle kennis al in huis.

Edwin Vlems (edwinvlems.com), auteur van bovengenoemde titel “REAL Inbound Marketing: jij vond dit boek”, raadt op zijn beurt het boek “They Ask, You Answer” aan. Geschreven door Marcus Sheridan, een internationaal bekende keynote speaker die bekendstaat vanwege zijn unieke vermogen om mensen enthousiast te maken en te motiveren. Marcus hielp honderden organisaties de meest trusted partij in hun branche te worden.

Edwin Vlems (edwinvlems.com): “Veel marketeers kunnen zich niks voorstellen bij inbound marketing: klanten die naar je toekomen, omdat ze bij Google een vraag hebben ingetypt? Voor hen is dit boek wellicht handig, het is geschreven door Marcus Sheridan. Naast auteur, is hij ook een voormalig verkoper van zwembaden. Hij redde zijn bedrijf door blogs te schrijven als antwoord op elke vraag die hij ooit over zwembaden heeft gehad.”

Bekijk op Bol.com 

“Contentmarketing in 2020 gaat niet langer over keyword stuffing en linkbuilden, maar om kwalitatieve content. Dat is de sleutel naar succes.” – Marcus Sheridan

Boek #3: “Digital Analytics”
Auteur: Danny Oosterveer

Bij alles wat we online doen laten we digitale voetsporen na. Ook wat we in de ‘echte’ wereld doen, wordt steeds vaker digitaal vastgelegd. Daardoor beschikken organisaties over enorme hoeveelheden data. Heel waardevol, maar hoe vertaal je die data naar bruikbare inzichten?

Auteur Danny Oosterveer (dannyoosterveer.nl) draagt daarom zijn eigen boek aan. En waarom ook niet?

Danny Oosterveer (dannyoosterveer.nl): “Er wordt ontzettend veel gepraat over analytics en big data, maar er wordt nog veel te weinig mee gedaan. Dit boek leert je alles over digital analytics en hoe je je marketinginspanningen optimaliseert.”

In het boek komen alle facetten van analytics aan bod: van de ‘why’ van big data en het opstellen van metrics tot optimalisatie. De focus ligt daarbij op online, maar ook offline komt aan de orde.

Bezoek de website van dit boek

Boek #4: “GRIP, het geheim van slim werken”
Auteur: Rick Pastoor

Een andere boekentip van Danny Oosterveer (dannyoosterveer.nl) is “GRIP: Het geheim van slim werken”, door Rick Pastoor.

Danny Oosterveer (dannyoosterveer.nl): “We zijn steeds vaker bezig met het optimaliseren van onze marketinginspanningen, maar hoe zit het met je persoonlijke inspanningen? Met GRIP optimaliseer je niet alleen zakelijk, maar ook privé.”

Het is best gek dat we nog nooit écht hebben leren werken. “GRIP’ legt je stap voor stap uit hoe je slimmer werkt voor meer rust en ruimte in je hoofd. Het gevolg? Je krijgt ruimte voor je kleine en grote dromen. Rick Pastoor, jarenlang ‘hoofd product’ bij Blendle, legt zijn slimme werkwijze in het boek uit.

Bezoek speciale website gripboek.nl

Boek #5: “How Brands Grow”
Auteur: Byron Sharp

Danny Oosterveer (dannyoosterveer.nl) sluit zijn top 3 af met “How Brands Grow”, van Byron Sharp: “Er is onder online marketeers veel te weinig aandacht voor het opbouwen van een merk, terwijl we net als offline marketeers ook allemaal een merk bouwen. Byron Sharp is de expert op het gebied van merken bouwen.”

Bekijk op Bol.com

“Er is onder online marketeers veel te weinig aandacht voor het opbouwen van een merk, terwijl we net als offline marketeers ook allemaal een merk bouwen.” – Danny Oosterveer

Boek #6: “Start With Why”
Auteur: Simon Sinek

Jarik Oosting (Smartranking) raadt “Start With Why”, van Simon Sinek aan: “Dit boek zou aan de basis van al je marketingactiviteiten moeten staan. Bied je geen toegevoegde waarde voor je klanten, of kun je dit niet verwoorden? Dan hoef je ook geen marketing te doen. In het boek “Start With Why” laat Simon Sinek je goed nadenken over waaróm je iets doet. Zo kun je dat zelf ook weer meenemen in (onder andere) je marketingactiviteiten.”

Bekijk op Bol.com

Legendarische TED Talk waarin Simon Sinek vertelt over de ‘why’:

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

“Bied je geen toegevoegde waarde voor je klanten, of kun je dit niet verwoorden? Dan hoef je ook geen marketing te doen.” – Jarik Oosting

Boek #7: “Dit is nu marketing”
Auteur: Seth Godin

Volgens Jarik Oosting (Smartranking) is het boek “Dit is nu marketing” een echte aanrader: “Het maakt je duidelijk hoe je je doelgroep op een goede en duurzame manier bereikt en vervolgens converteert. Veel van de hedendaagse marketing is enorm schreeuwerig. Misschien is dat goed om een bepaalde doelgroep te bereiken, maar persoonlijk geloof ik hier voor de lange termijn niet in.”

Het gaat niet om wie het hardst schreeuwt, maar om de wereld te verbeteren. Werkelijk krachtige marketing komt voort uit vrijgevigheid, empathie en emotie. Goede marketeers gebruiken consumenten niet om de problemen van hun bedrijf op te lossen, ze gebruiken marketing om de problemen van hun klanten op te lossen.

Bekijk op Bol.com

Seth Godin over zijn boek “Dit is nu marketing”:

Boek #8: “Thinking fast and slow”
Auteur: Daniel Kahneman

Jarik Oosting (Smartranking) heeft nog een goede tip voor ons: “Wil je meer te weten komen over besluitvormingen? Hoe je je bezoekers kunt laten converteren? Lees dan het boek “Thinking fast and slow”, van Daniel Kahneman.

Nadat je dit boek gelezen hebt, weet je hoe je het meeste rendement uit je marketingcampagnes haalt. Je leert hoe besluiten worden gemaakt en hoe beïnvloedingstechnieken werken.”

Bekijk op Bol.com

TED Talk met Daniel Kahneman:

Boek #9: “Verleiden op Internet“
Auteur: Aartjan van Erkel

Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing) deelt zijn top 3 van beste online marketing boeken en begint met “Verleiden op Internet”: “Het is een boek dat prettig leest voor zowel beginners als gevorderde marketeers. Aan de hand van duidelijke praktijkvoorbeelden leer je veelgemaakte fouten te voorkomen. En wil je weten hoe je betere webteksten schrijft? Lees het boek.”

Bezoek verleidenopinternet.nl

Boek #10: “De ondernemersmythe”
Auteur: E. Gerber

Het tweede boek in de top 3 van Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing) is misschien niet direct een online marketing boek, maar volgens hem wel als zodanig te gebruiken: “De ondernemersmythe leert je hoe je de taken in een bedrijf in kant-en-klare werkwijzen indeelt.

Hoe? Richt je bedrijf in alsof het een franchise is. Zo schaal je gemakkelijker op. Met behulp van het boek leer je een duidelijk onderscheid te maken tussen het bepalen van je strategie, het management en uitvoering van dagelijkse taken.

Bekijk op Bol.com

Boek #11: “Deel nooit het verschil”
Auteur: Chris Voss

Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing) sluit zijn top 3 van online marketing boeken af met “Deel nooit het verschil”, van Chris Voss.

Nils van der Knaap: “Een vaardigheid die je overal kunt gebruiken? Onderhandelen! Ik vind het een razend interessant boek. Chris Voss heeft recht van spreken als voormalig FBI-onderhandelaar in gijzelings- en ontvoeringszaken. Hij leert je om je emotionele intelligentie toe te passen in (klant)gesprekken. Deze kennis vertaal je op die manier ook naar het creëren van overtuigende online content.”

Bekijk op Bol.com

“Chris Voss heeft recht van spreken als voormalig FBI-onderhandelaar in gijzelings- en ontvoeringszaken.” – Nils van der Knaap

Boek #12: “Eén fan per dag”
Auteur: Jos Burgers

Ook Bas van Petten (Bambuu) deelt zijn online marketing boeken top 3 met ons en start met een van zijn favorieten: “Eén fan per dag”, van Jos Burgers. Een boek over manieren waarop je van gewoon tevreden klanten echte fans maakt.

Fans bevelen je aan bij anderen, zijn trouw en minder prijsgevoelig. Ze denken graag met je mee en hebben het beste met je voor. Om van klanten fans te maken, moet je hun verwachtingen overtreffen. Jos Burgers laat in zijn boek op een prikkelende manier zien hoe je dat voor elkaar krijgt.

Bas van Petten (Bambuu) over “Eén fan per dag”: “Deze lijst zou niet compleet zijn zonder dit boek van Jos Burgers. Ik beveel hem van harte aan. Zijn nieuwste boek “Thuis ben ik niet zo leuk!” heb ik nog niet gelezen, maar staat als volgende must-read op mijn lijst”

Bekijk op Bol.com

Boek #13: “De Sales Architect”

Auteur: Terry van den Bemt

Het tweede boek in de top drie van Bas van Petten (Bambuu) is “De Sales Architect”, van Terry van den Bemt. Een boek over hoe je sales nu echt goed aanpakt met meer dan alleen een dosis enthousiasme en doorzettingsvermogen. Terry van den Bemt neemt je mee van strategie en teaminrichting tot aan werkprocessen, salesvaardigheden en een gezonde cultuur: alles komt in “De Sales Architect” aan bod. Met zijn bewezen aanpak bespaar je jezelf en je bedrijf een hoop stress en teleurstellingen. En het belangrijkste: je wint tijd en goede klanten.

Bas van Petten (Bambuu): “Er is niets zo frustrerend als leads die niet (goed) opgevolgd worden. Dit boek helpt je niet alleen met pure sales, maar ook om leads beter te kwalificeren. Voor marketeers erg handig. De ene lead is namelijk de andere niet.”

Bekijk op Bol.com

Boek #14: “Focus Aan/Uit”

Auteur: Mark Tigchelaar

Bas van Petten (Bambuu): “Wil je als marketeer het maximale uit jezelf halen? Dan is Focus Aan/Uit een must-read. Ondertussen is het misschien alweer een oudje en ook niet direct een marketingboek, maar je haalt er echt veel uit. Dit met behulp van zes praktische tools uit de neuropsychologie om meer gedaan te krijgen in een wereld vol afleiding.”

Auteur Mark Tigchelaar studeerde neuropsychologie en begeleidt kenniswerkers, ondernemers en topsporters om hun prestaties te verbeteren. Ook heeft hij verschillende TEDx Talks gegeven over de werking van het brein.

Bekijk op Bol.com

Mark Tigchelaar over zijn boek Focus Aan/Uit:

Boek #15: “Buyology”
Auteur: Martin Lindstrom

Maarten van der Molen tipt “Buyology”, van Martin Lindstrom: “We houden onszelf zo vaak voor de gek. Dat is een van de conclusies die marketinggoeroe Martin Lindstrom trekt in zijn boek ‘Buyology’. We denken het een en doen het ander. Dat werpt vragen op. Naarmate je het boek leest, krijg je antwoord op precies die vragen.

Het boek is een interessante reis door het brein van ons als consument. Verschillende beïnvloedingsfactoren op aankoopbeslissingen worden uitgelicht. Daarnaast maakt de auteur korte metten met marketingactiviteiten zoals product placement of anti-rookcampagnes. En hoe groot is de invloed van geur, tast en geluid op het koopbeslissingsproces? In het boek wordt die vraag beantwoord. Kortom, een interessant boek voor een iedereen die meer wil weten over ons koopgedrag.

Bekijk op Bol.com

Boek #16: “Getting Things Done”
Auteur: David Allen

Ook zelf deel ik graag mijn top 5 met je. Ik trap af met de klassieker “Getting Things Done”, van David Allen. Het is een onmisbaar boek voor iedereen die graag zijn of haar tijd beter wil managen. Het systeem is supersimpel: bewaar zo min mogelijk in je hoofd, maar sla alles op, op een plek waar je het zeker niet vergeet.

Dat systeem heeft mijn leven veranderd. Al na een paar dagen merkte ik een enorme rust in m’n hoofd. Ik kon weer helder denken, zonder angst dat ik belangrijke zaken zou vergeten.

Bekijk op Bol.com

Geen tijd om het boek te luisteren of te lezen? Kijk dan naar deze Ted Talk:

“Het systeem van David Allen heeft mijn leven veranderd. Al na een paar dagen merkte ik een enorme rust in m’n hoofd. Ik kon weer helder denken, zonder angst dat ik belangrijke zaken zou vergeten.” – Eric van Hall

Boek #17: “Contagious: Why Things Catch On”
Auteur: Jonah Berger

In november 2018 mocht ik mijn bedrijf CopyRobin pitchen op het event ‘Marketing Pioneers’ in Den Bosch. Hoofdspreker van de dag was Jonah Berger. Zijn keynote over waarom sommige zaken viraal gaan en andere zaken niet, was een enorme eye-opener voor me.

Vanzelfsprekend heb ik de volgende dag zijn boek gekocht en in één keer verslonden. Als je als online marketeer wilt weten hoe je je idee publieke vleugels geeft, dan is dit boek wat mij betreft een absolute must.

Bekijk op Bol.com

Boek #18: “Known”
Mark W. Schaefer

Het is alweer drie jaar geleden dat ik dit boek las, maar ik vind het nog steeds een fundamenteel boek voor iedereen die zich bezighoudt met contentmarketing. In “Known, The Handbook for Building and Unleashing Your Personal Brand in the Digital Age”, beschrijft Mark Schaefer het belang van personal branding.

Hoe profileer je jezelf als expert in je vakgebied? Als je bekend bent krijg je betere klanten, betere banen en betere aanbiedingen voor kansen. Maar hoe word je bekend? Mark heeft een stap-voor-stap-plan voor je geïllustreerd, met tal van case studies, oefeningen en inspirerende verhalen.

Bekijk op Bol.com

Boek #19: “Everybody writes”
Auteur: Ann Handley

Sommige boeken zijn een ‘bijbel’ van iets. Voor mij is de bijbel voor copywriters het boek “Everybody writes”, van Ann Handley.

Zoals je mag verwachten is het bizar goed geschreven. Wat mij betreft alleen daarom al het lezen waard. Maar ook de adviezen die Ann geeft, zijn van grote waarde voor iedereen die zelf teksten schrijft. Van korte tweet tot compleet e-book en alles daartussenin. De schrijfadviezen van Ann zijn onbetaalbaar.

Dit boek is een absolute must op het bureau van iedereen die weleens schrijft.

Bekijk op Bol.com

Boek #20: “#contentrecht”
Auteur: Charlotte Meindersma

Ik sluit mijn top 5 af met een boek van Charlotte Meindersma. Onder andere bekend van haar blog ‘Charlotte’s Law’, gericht op online ondernemers met vragen over auteursrecht, merkenrecht, reclamerecht, portretrecht en privacy.

Charlotte’s blog volg ik al jaren, omdat ik het de beste Nederlandse bron voor heldere, goed geformuleerde en duidelijke antwoorden op internetgerelateerde juridische vragen vind.

Als contentmarketeer gaat mijn interesse vooral uit naar contentrecht. Ik ben dan ook heel blij dat Charlotte het boek “#contentrecht” heeft geschreven. In haar boek behandelt ze alle denkbare aspecten van contentrecht, in taal die iedere leek begrijpt.

Dankzij de talrijke praktijkvoorbeelden is het bovendien extra leesbaar. Aan de hand van deze voorbeelden legt ze de behoorlijk complexe en vaak vage wetgeving helder uit. Een onmisbaar boek voor iedereen die zich beroepsmatig bezighoudt met content.

Bekijk op managementboek.nl

Charlotte over haar boek:

Bonus: De Online Marketing Tornado
Auteurs: Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren

Hartstikke nieuw en ik ben er dan ook nog niet aan toegekomen om het boek te lezen, maar Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren hebben ook een online marketing bijbel geschreven: “De Online Marketing Tornado”. In deze lijst mag dit boek met 352 pagina’s diepgaande inhoud, 216 afbeeldingen en bijna 1 kilo zwaar dus niet ontbreken.

Bekijk op website Online Marketing Tornado

Goede basis

Deze lijst van twintig favoriete online marketing boeken van experts geven je een goede basis om je (online)marketingstrategie te bepalen of te perfectioneren. Hopelijk brengen ze je veel nieuwe inzichten, leads en sales. Omdat een boekenlijst natuurlijk nooit echt compleet is, ben ik erg benieuwd wat jullie favoriete boeken zijn. Hebben de experts een must-read gemist? Welk boek heeft je veel persoonlijk of zakelijk succes gebracht? Laat het weten in een comment hieronder.

Over de auteur: Eric van Hall is oprichter/eigenaar van CopyRobin.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond