-

Bovengemiddelde groei Duitse e-commerce in Q4 2016

Met een groei van 10,4 procent is de online- en postorderbusiness in Duitsland vruchten aan het plukken van de drukke kerstperiode. Voor beide takken resulteert het vierde kwartaal van 2016, mede dankzij de bijbehorende kerstperiode, in de hoogste omzetcijfers van dit jaar. In deze periode vindt ongeveer 30 procent van de jaarlijkse verkopen plaats. Dat laat het onderzoek van Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland e.V. (BEVH) zien.

In de eerste negen weken van Q4 van 2016 genereerden de online- en postorderbusiness een totale omzet van 11.5 miljard euro. Ter vergelijking: vorig jaar was dat in dezelfde periode 10.4 miljard euro. De Duitse e-commerce liet een omzet van 10.7 miljard euro zien, 11,6 procent groei ten opzichte van 2015.

Kerst

De groei van de Duitse e-commerce is goed voor een aandeel van 92.8 procent in de totale omzet. Grappig feitje: zeven procent van de totale omzet is bereikt door de verkoop via de ouderwetse kerstcatalogus.

Wat mensen dan precies kopen? Voornamelijk meubels en huishoudelijke artikelen. De productcategorie ‘meubels’ groeide al flink het afgelopen jaar en laat ook in Q4 nog een aardige groei zien. Dat meubels steeds gewilder worden, is ook goed terug te zien in de groeicijfers van Ikea.de en Home24.de, die dit jaar beide terecht zijn gekomen in de Top25 online shops in Duitsland.

Het BEVH verwacht een totale groei van vijftien procent voor de Duitse e-commerce in 2016.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond